شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- زماني كه شركت ها در ليست Fortune 500 قرار مي گيرند، انتظار مي رود كه تلاش شان براي ارتقاء روابط عمومي از طريق كمپين هاي خلاقانه و مؤثر افزايش پيدا كند. در ادامه، پنج كمپين روابط عمومي كه در سال هاي اخير در اين ليست قرار دارند و مسلما به دليل روش هاي استادانه استفاده شده در فرمول بندي و اجراي استراتزي هاي روابط عمومي، جالب توجه هستند را معرفي مي كنيم:
Visa
از سال 2010، اين شبكه مربوط به كارت هاي اعتباري و بدهي، جذابيت برند خود را به شكل قابل توجهي از دست داد تا زماني كه مأموران روابط عمومي آنها يك كمپين رسانه اي اجتماعي موفق و خلاقانه را به راه انداختند. در نتيجه اين تلاش، Visa به تم ساده اي رسيد: عدد شش. با برجسته كردن سري ويديوهاي شش ثانيه اي، عبارات شش لغتي و داستان هاي شامل شش عكس، ويزا توانست تا ارتباط دوباره اي با مشتري ها در شبكه هاي اجتماعي مانند توئيتر و اينستاگرام برقرار كند.
Southwest Airlines
همانند ساير خطوط هوايي كه در ايالات متحده كار مي كنند، به سمت تقويت نيروي كار براي مديريت روابط عمومي كشيده شد. اين شركت هواپيمايي مفتخر است در دلپذير كردن تجربه كاري و بنابراين كارمندان در به اشتراك گذاشتن تجربيات شان با مسافران در وبلاگ Nuts About Southwest و كانال هاي رسانه اي ديگر، مختار هستند. بسياري از ارتباطات در زمان حاضر اتفاق مي افتند و بر اعتبار كمپين مي افزايند.
Purina
اين برند شناخته شده مواد غذايي و خدمات نگهداري براي حيوانات خانگي، دوره دشواري را براي حفظ رهبراي برندش گذراند و بنابراين تصميم گرفت يك صفحه از Southwest PR book را به قرض گرفته و كمپين به راه بيندازد كه باعث شادي نه تنها كارمندان بلكه حيوانات خانگي آنها شود! كمپين اعتماد اين شركت، بر ايده هاي كاركنان متكي است و يك ايده خاص اين بود كه اين شركت حامي تدارك يك پناهگاه براي قربانيان خشونت خانگي كه توسط گروه هاي حيوان دوستانه مورد دلجويي واقع مي شوند، شود.
Honda
اين برند ژاپني قابل احترام خودروهاي سواري، رويكرد سنتي به روابط عمومي را اتخاذ كرده و به دنبال فرصت هايي براي تعامل مستقيم با جامعه از طريق حمايت از ليگ هاي جوانان وابسته به NHL (سايت رسمي مربوط به ليگ هاكي ملي) است.
General Motors
از سال 2005 تا 2010، اين خودروساز آمريكايي به دليل شكست در كمپين تبليغاتي Chevy Tahoe كه در سال 2006 به طور گسترده اي مورد تمسخر واقع شد، روابط عمومي ضعيفي داشت. چند سال بعد شركت نيازمند گرفتن كمك مالي از دولت ايالات متحده شد و نام اين برند لكه دار شد. اين روزها، به لطف كمپين روابط عمومي قوي و متمركز روي ماشين الكتريكي Chevy Bolt شركت بازگشت قدرتمندانه اي داشته است. اين كمپين توسط افراد آگاه از تكنولوژي روز آغاز شد و در حال حاضر به سمت حمايت از گروه هاي حفاظت از محيط زيست حركت مي كند.
به عنوان مشتريان و ارباب رجوع هاي اين برندهاي مشهور، اطلاعاتي در مورد اينكه چه كسي دقيقا استراتژي PR اين شركت ها را برنامه ريزي مي كند، نداريم. تنها چيزي را مي بينيم كه چشم مان مي بيند و در مورد اينكه آن را دوست داريم با نه قضاوت مي كنيم.
بدون يك روابط عمومي خوب، موفقيتي وجود ندارد و شركت هاي ليست Fortune 500، موفقيت بسيار كمتري خواهند داشت. اگر چه در اينجا تنها به 5 شركت از اين ليست اشاره كرديم. اطمينان دارم كه ساير شركت ها نيز كمپين هاي مشابهي را اجرا كرده و به همان اندازه كار سخت براي اجراي آن صورت گرفته است.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)