شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پاي لنگ اخلاق، اعتماد و صداقت در روابط عمومي
یکشنبه، 10 بهمن 1395 - 07:56 کد خبر:27899
مي توانيم ارزش صداقت و درستي را در مواجهه و برخورد با عموم مردم درك كنيم. از طريق روابط روشن و درست مي توانيم به تقويت روابط ادامه دهيم، اعتماد عموم مردم را بدست بياوريم و اهميت صداقت در روابط را تقويت كنيم.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اين آخر هفته شاهد بوديم كه سخنگوي كاخ سفيد اطلاعات غلطي را ارائه داد و پس از آن رسانه ها را براي گزارش واقعيات سرزنش كرد. اين موضوع بلافاصله بعد از واكنش شديد به اخبار دروغي در رسانه هاي اجتماعي كه باعث افزايش شك و ترديد شده و باعث سردرگمي در مردم شده است، اتفاق افتاد. من گمان مي كنم كه اين موضوع ناديده گرفتن پر سرو صداي حقيقت با كم كردن سطوح اعتماد در رسانه ها، دولت و تجارت آن چنان كه در فشارسنج اعتماد ادلمن نشان داده شده است، مرتبط است.


به عنوان مدير مركز آرتور دابليو پيج براي درستي در ارتباطات عمومي در دانشگاه Penn State، من اين موضوع را مورد توجه قرار داده ام، و تمايل دارم كه سه روش كه مي تواند به بازگرداندن احترام به صداقت و درستي در ارتباطات كمك كند، ارائه دهم:


1) در پيگيري صداقت تسليم نشويد.
بياييد خودمان را در بالاترين استانداردهاي صداقت در نظر بگيريم، بدون توجه به اينكه ديگران چه مي كنند. اين بدان معناست كه در تصميم گيري هايمان شفاف باشيم و صداقت در اولويت كار ما قرار داشته باشد، و آنچنان كه آرتور دابليو پيج اشاره مي كند: «حقيقت را بگوئيد» و «آن را با عمل ثابت كنيد.»


ما استانداردهاي اخلاقي داريم بنابراين بيائيد نگاه دوباره اي به آنها داشته باشيم. آنها ما را به سمت «حفاظت و پيشرفت جريان آزاد اطلاعات درست و قابل اعتماد هدايت مي كنند، از تضاد علايق دور مي مانند و اطلاعاتي را آشكار مي كنند كه عموم مردم نياز دارند تا تصميمات آگاهانه بگيرند.


2) از ديگران توقع داشته باشيد كه صادق باشند.
فراتر از استانداردهاي شخصي، بياييد تا از كارمندان خودمان، شركاي مان، مديريت و سهامداران بخواهيم كه صداقت و درستي داشته باشند. با ارزش نهادن به صداقت و رد كردن پذيرش اطلاعات غلط در جامعه از ديگران، ما اهميت حقيقت را در سازمان هاي مان و در جامعه خودمان تقويت مي كنيم. اصول آرتور دابليو پيج به ما يادآوري مي كنند كه: «شخصيت واقعي يك تشكيلات اقتصادي توسط مردم آن بيان مي شود.» و اين به معني تنظيم استانداردها براي صداقت و درستي براي تمام افراد وابسته به آن سازمان است.


اخيراً من تحقيقي را به انجام رساندم در مورد آموزش اخلاق در شركت هاي روابط عمومي و چيزي كه بارها و بارها در مصاحبه ها شنيدم اين بود كه اخلاق از بالا (رأس امور) آغاز مي شود. كارمندان رفتارهايي را مي پذيرند كه آنها را در مديران و رهبران شان ببينند همچنين من متوجه شدم كه برخي آژانس هاي روابط عمومي، سنجش هاي صداقت و اخلاق را در بازبيني هاي سالانه از كارمندان شان اعمال كرده اند. اخلاق تبديل به چيزي وراي يك كد رفتاري مي شود بلكه نسبتاً طرح قابل اجرايي براي ارزيابي و ارتقاء رفتارهاي اخلاقي است.


3) از متخصصيني كه صداقت را در روابط عمومي اجرا مي كنند، تجليل كنيد.

سازمان هايي از جمله IPR به رهبران برجسته خود در حوزه روابط عمومي افتخار مي كنند. من معتقدم كه ما بايد به پيدا كردن مدل هايي از صداقت در روابط عمومي ها و حوزه هاي روزنامه نگاري ادامه دهيم و آنها را به عنوان نمونه هايي براي داشتن اشتياق در اين حوزه ها معرفي مي كنيم.


با درك اينكه چگونه ديگران با معضلات اخلاقي مبارزه كرده اند و انتخاب هاي درستي انجام داده اند يا از انتخاب هاي شان آموخته اند، ما مي توانيم راه پيش روي خودمان را ببينيم. در مركز پيج ما در شش ماه گذشته تلاش كرديم تا يك جايزه سالانه را تهيه كنيم، جايزه فوستر براي صداقت در روابط عمومي، كه به افتخار مؤسس شركت لاري فوستر نامگذاري شده است.


اگر ما با تعريف انجمن روابط عمومي آمريكا از روابط عمومي به عنوان «يك فرآيند ارتباطي استراتژيك كه روابط سودمند متقابل را بين سازمان ها و عموم مردم مي سازد.» قبول كنيم، پس مي توانيم ارزش صداقت و درستي را در مواجهه و برخورد با عموم مردم درك كنيم. از طريق روابط روشن و درست مي توانيم به تقويت روابط ادامه دهيم، اعتماد عموم مردم را بدست بياوريم و اهميت صداقت در روابط را تقويت كنيم.
 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)