شبكه اجتماعي توئيتر كه در حال حاضر دومين شبكه اجتماعي محبوب جهان است هفت ساله شد.
به گزارش سايت خبري CNBC، اين شبكه اجتماعي با بيش از 200 ميليون كاربر از سراسر جهان روز پنجشنبه گذشته 21 مارس تولد هفت سالگي خود را جشن گرفت.
اين شبكه اجتماعي محبوب هفت سال پيش در ماه مارس توسط جك دورسي بنيان گذاشته شد و وبسايت اين شبكه اجتماعي تا ماه جولاي همان سال راهاندازي شد.
آمارهاي منتشره نشان ميدهد كه روزانه در اين شبكه اجتماعي 340 ميليون توئيت منتشر ميشود و با توجه به نوع خاص اين شبكه اجتماعي به آن پيامك اينترنت لقب دادهاند.
شبكه خبري دويچه وله نيز در مطلبي به نقل از مجله بيزنس اينسايدر هفت نكته درباره اين سرويس محبوب آنلاين منتشر كرده است كه احتمالا اكثر كاربران پيشتر چيزي درباره آن نشنيده بودند. اين نكتهها را در ادامه ميخوانيد.
1- آنچه امروز به عنوان شركت توييتر ميشناسيم كه هر سال درآمدي چند ميليارد دلاري دارد٬ در سال 2006 Odeo نام داشت و سرويسي بود كه به كاربران امكان انتشار پيامهاي صوتي ميداد. رشد اين سرويس آنقدر كند بود كه اعتراض سرمايهگذاران را برانگيخت و به همين خاطر بنيانگذارانش تصميم گرفتند با راهاندازي رقابتي ميان ايدهپردازان در آن تغييراتي اساسي ايجاد كنند. ايده توييتر از دل اين رقابت بيرون آمد.
2- ايده اصلي توييتر اولين بار در يك زمين بازي مطرح شد. دام ساگولا و جك دورسي٬ از بنيانگذاران توييتر٬ در يك زمين بازي در سنفرانسيسكو درباره اين ايده بحث كردند. دام به بقيه اعضاي گروه گفت: «ايده آنقدر ساده است كه حتي تصورش را هم نميتوانيد بكنيد. فقط كافي است شروع به نوشتن كنيد.» از همين جا بود كه اين تجارت ميليارد دلاري استارت اوليهاش را زد.
3- در ابتداي راهاندازي توييتر٬ اولين توييت هر كاربر يك پيام اتوماتيك بود: Just setting up my twttr. جك دورسي ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ اولين توييت خود را منتشر كرد. اين توييت تا به حال نزديك به ۹ هزار بار ريتوييت شده است.
4- از ميان بيش از ۲۰۰ ميليون كاربر توييتر٬ جاستين بيبر٬ خواننده جوان موسيقي پاپ كه با بهرهگيري از ظرفيتهاي آنلاين و شبكههاي اجتماعي به شهرتي بينظير رسيد٬ بيشترين دنبالكننده (فالوئر) را دارد. تعداد فالوئرهاي جاستين بيبر از مرز ۳۶ ميليون هم گذشته است. هوتسويت٬ از ابزارهاي محبوب براي مديريت حضور كاربران در شبكههاي اجتماعي هم با 1.1 ميليون نفر در ليست Following بيشترين كاربران را دنبال ميكند. اما ركورد توييتها٬ متعلق به يك دختر ژاپني است. او پيش از آن كه حساب كاربرياش توسط توييتر مسدود شود، بيش از ۳۶ ميليون توييت منتشر كرده بود. گذشته از اينها٬ محبوبترين نشان تجاري در توييتر هم يوتيوب است٬ كه بيش از ۲۵ ميليون فالوئر دارد.
5- توييتر از سال گذشته اين امكان را به چهرههاي سرشناس داده كه اكانت خود را تاييد كنند تا ديگر كاربران با ديدن نشان تيك در كنار نام شخص٬ مطمئن شوند كه از ميان احتمالا چندين اكانت گوناگون٬ كداميك واقعا متعلق به آن شخص مشهور است. بيش از ۴۷ هزار حساب كاربري تا كنون تاييد شدهاند٬ اما نام ديك كاستلو٬ مديرعامل توييتر در ميان آنها نيست.
6- حتما پرندهاي كه نشانه توييتر است را ديدهايد. نام اين پرنده «لري» است؛ «لري بِرد.» نامي كه براي اين پرنده انتخاب كردهاند٬ در واقع نام يك بسكتباليست آمريكايي از تيم بوستون است.
7- توييتر امكان ريتوييت٬ ريپلاي٬ هشتگ و همينطور اپليكيشن موبايل را خودش فراهم نكرده٬ بلكه همه اين امكانات حاصل تلاشهاي كاربران و طراحاني هستند كه عضو اكوسيستم توييتر بودهاند. توييتر بعدا از اين نوآوريها استقبال كرده و آنها را در در دسترس همه كاربران قرار داده است.
نكته اينجاست كه هيچيك از اين كاربران بابت زحمات خود نميتوانند دستمزدي دريافت كنند٬ تا زماني كه سهام توييتر در بازار بورس عرضه شود. ارزش اين كمپاني در حال حاضر حدود ۱۰ ميليارد دلار برآورد ميشود.