شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش روابط عمومي در مديريت بحران
دوشنبه، 4 بهمن 1395 - 16:34 کد خبر:27842
روابط عمومي،نقش مهمي در بحران هاي ايفا مي كند ولي قبل ار ارائه هر توضيحي در اين خصوص بهتر است بدانيم بحران زماني به وجود مي آيد كه ما براي موضوعي كه در حالت عادي به آن صورت يك سوال نگاه مي كنيم و پاسخ روشن و واضحي مي دهيم ،پاسخ مشخصي نداشته باشيم.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي،نقش مهمي در بحران هاي ايفا مي كند ولي قبل ار ارائه هر توضيحي در اين خصوص بهتر است بدانيم بحران زماني به وجود مي آيد كه ما براي موضوعي كه در حالت عادي به آن صورت يك سوال نگاه مي كنيم و پاسخ روشن و واضحي مي دهيم ،پاسخ مشخصي نداشته باشيم.


"بحران "يعني عدم انطباق بين نيازها و منابع ،تغيير ناگهاني، بروز حوادث غير منتظره و خطرناك و نداشتن اطمينان از اوضاع و بر هم خوردن تعادل.


روابط عمومي به هنگام بروز بحران در سازمان در سه مقطع زماني (قبل،حين و بعد از بحران) ايفاي نقش مي كند و اگر در اين راه به درستي عمل كند، گذر از بحران به سهولت ممكن مي گردد و اگر ضعف و سستي پيشه نمايد، عبور موفقيت آميز از بحران بسيار دشوار خواهد شد.


برخي از وظايف مسول روابط عمومي در بحران ها
1. شايعه سازي و برطرف كردن ابهامات با ارائه اخبار و اطلاعات شفاف
2. تهيه گزارش خبري،اطلاعيه،تاييديه،تكذيبه با هماهنگي مسولين مربوطه در محدوده مقررات و با در نظر گرفتن سياست هاي سازماني در زمان لازم به نحوي كه اين گونه اقدامات از شدت بحران بكاهد و به حفظ آرامش موجود كمك كند.
3. دعودت به آرامش و پرهيز از شتاب زدگي در تصميم گيري ها
4. مشورت با كارشناسان مشاوره و روان شناسي در توليد اخبار و اطلاعات
5. پرداختن به عناصر اصلي واقعه و پرهيز از حاشيه پردازي
6. تعامل مطلوب با رسانه ها و خبرنگاران و تشكيل كميته ويژه خبررساني بحران
7. توجه به بازخورد ارائه اخبار و در نظر گرفتن عكس العمل مخاطبان و ارائه اخبار تكميلي به منظور رفع ايراد و اشكال اطلاع رساني
8. پيشگيري از ارائه اخبار و اطلاعات ضد و نقيص خصوصا آمار و ارقام با هماهنگ ساختن مسئولين در كليه سطوح سازماني
9. تهيه اخبار در حجم كم كه حاوي مسائل اساسي مورد نظر مخاطبان باشد.
10. پرهيز از اخبار از منابع مبهم نظير اشخاص نامعلوم و يا كساني كه نخواسته اند نامشان فاش شود.
11. رصد نيازهاي افكار عمومي وسعي در تهيه اخبار و اطلاعات در راستاي آن
12. توجه به بيان اركان واقعه (نوع حادثه ، علل وقوع حادثه،ميزان خسارت ،عاملان وقوع بحران و...)
13. روابط عمومي بايد موقعيت شناس باشد و از بازگو كردن مطالب و اطلاعاتي كه بحران را تشديد مي كند خوددراي مي كند.
14. در پايان لازم است گزارش جامعي از بحران و آسيب شناسي آن به مسئولين ذيربط ارائه گردد كه مطالبي از آن به تشخيص كارشناسان امور،به مسئولين رده بالاي سازماني و افكار عمومي منتقل گردد.


روابط عمومي فعال و كارآمد در مواقع بروز بحران بايد به عنوان مشاور امين رئيس دستگاه وارد عمل شود و با رعايت اصول و قواعد خاص بحران،آسيب ها را به حداقل برساند و راه را براي حل مسالمت آميز بحران همواره كند و به گونه اي عمل نمايد كه تهديدهاي سازماني به فرصت تبديل گردندو افكار عمومي را به همگرايي در جهت رفع بحران هدايت نمايد.


آيت الله قهرماني
كارشناس مسئول روابط عمومي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد