شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : براي دريافت فيدبك بيشتر، قابليت‌هاي هدايت‌پذيري خود را افزايش دهيد
شنبه، 2 بهمن 1395 - 12:05 کد خبر:27799
همه ما به فيدبك احتياج داريم و آن را مي‌خواهيم. اين‌گونه است كه كار خود را بهتر انجام مي‌دهيم و در حرفه خود پيشرفت مي‌كنيم. پس تصميم با خودتان است كه به رئيس خود نشان دهيد خواستار شنيدن فيدبك او و عمل در رابطه با آن هستيد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، همه ما به فيدبك احتياج داريم و آن را مي‌خواهيم. اين‌گونه است كه كار خود را بهتر انجام مي‌دهيم و در حرفه خود پيشرفت مي‌كنيم. پس تصميم با خودتان است كه به رئيس خود نشان دهيد خواستار شنيدن فيدبك او و عمل در رابطه با آن هستيد. هرچه رئيس‌تان شما را «هدايت‌پذيرتر» بداند، بيشتر احتمال دارد كه ريسك كند و براي دادن فيدبك خود به شما وقت بگذارد. چه اقداماتي مي‌توانيد انجام دهيد تا درك رئيس‌تان از «هدايت‌پذيري» خود را افزايش دهيد؟ در اينجا به شرح چند پيشنهاد بر مبناي تحقيقات و تجربه كاري با مديران سراسر جهان مي‌پردازيم.

 

درخواست فيدبك؛ به رئيس خود نشان دهيد كه قدردان فيدبك و راهنمايي‌هاي او هستيد. مي‌توانيد اولويت‌هايي را مشخص كنيد كه مثلا چه زمان فيدبك مفيدتر خواهد بود. به‌عنوان مثال من اغلب به همكارانم مي‌گويم درست در لحظه‌اي كه يك برنامه سه هفته‌اي با موفقيت به اتمام رسيد «من به سختي مي‌توانم به چيزي غير از اين فكر كنم كه «كار عالي بود!» اگر به من دو ساعت وقت بدهيد، آن وقت مي‌توانم فيدبك‌هاي سازنده را بشنوم. صبح روز بعد، ديگر براي شنيدن هر چيزي آماده هستم

سپاسگزار باشيد؛ از مدير خود براي ارائه فيدبك تشكر كنيد. اگر برايتان سخت است كه قدرداني خود را ابراز كنيد، آن را به گونه ديگري بگوييد. مي‌توانيد از چنين عباراتي استفاده كنيد؛ «من روي اين پروژه سخت كار كردم و اميدوار بودم واقعا عالي باشم، اكنون برايم كمي سخت است كه مي‌شنوم بعضي كارها مي‌توانست بهتر انجام شود. اما از شما شنيدم كه بعضي از كارها نيز خيلي خوب انجام شده و براي اين مساله متشكرم، همچنين كاملا درك مي‌كنم كه فيدبكي كه به من مي‌دهيد، به بهتر شدن من كمك خواهد كرد، بنابراين شايد اكنون چندان هيجان‌زده به‌نظر نيايم، اما براي فيدبك شما بسيار ارزش قائلم و روي آن كار خواهم كرد

يادتان باشد هيچ رئيسي بي‌نقص نيست؛ بله. شايد رئيس‌تان مي‌توانست موضوع را كمي محترمانه‌تر يا كمي روشن‌تر بيان كند يا شايد آنها مي‌توانستند زمان و مكان بهتري را انتخاب كنند، اما اگر احساس استيصال كرديد، ديدگاه رئيس‌تان را نيز در نظر بگيريد.

* روسا هميشه آنقدر وقت ندارند كه انديشه‌هاي خود را به‌طور كامل روشن كنند، هرچند مي‌توانند بيشتر در مورد آن فكر كنند اما ممكن است به دلايلي آن را به تاخير انداخته باشند و در يك نقطه بين كيفيت و تنظيم زمان به تعادل رسيده باشند.

* روسا وقت و انرژي محدودي براي اختصاص دادن به كارهاي چندگانه دارند. دادن فيدبك تنها كمي از آن وظايف است و شما احتمالا يكي از چندين نفري هستيد كه رئيس‌تان بايد فيدبك بدهد.

* روسا فشار كاري خودشان را دارند. بله، البته رئيس‌تان مي‌توانست كمي بيشتر حمايتگر باشد، اما اگر به رئيس‌تان در مورد بار كاري‌اش همدلانه‌تر نگاه كنيد، شايد باعث شود متوجه شويد كه تلاش او به‌راستي ستودني است.

حالت تدافعي به خود نگيريد؛ هيچ وقت با ارائه‌دهنده فيدبك بحث نكنيد. روي بخشي از فيدبك كه اكنون براي شما معنا ندارد، متمركز نشويد. آگاهي لازم را از فيدبك دريافت كنيد و از خود بپرسيد آيا اين فيدبك هسته‌هاي درستي نيز مي‌تواند داشته باشد؟ اگر از نظر شما اين‌طور نيست شايد از نظر رئيس‌تان باشد. حداقل اين اختلاف مي‌تواند به شما كمك كند كه بفهميد رئيس‌تان درك متفاوتي از موقعيت دارد و يا اينكه انتظارات مديرتان با شما هم‌راستا نيست. اگر به اندازه كافي تلاش كرديد كه نقطه‌نظر او را درك كنيد و هنوز با فيدبك او موافق نيستيد و يا آن را درك نمي‌كنيد، يك راه‌حل سازنده پيدا كنيد تا به بينش عميق‌تري از نظرات او دست يابيد. به‌عنوان مثال مي‌توانيد بگوييد: «شما چندبار به من گفتيد اين كار را به جاي آن كار انجام دهم. من از فيدبك شما سپاسگزارم و واقعا مي‌خواهم روي اين موضوع كار كنم چون اگر اين مساله براي شما مهم است، پس براي من هم مهم است. چالش من اين است كه در اين مورد كمي مشكل دارم (آنچه را نمي‌فهميد توضيح دهيد). ممكن است در اين رابطه به من كمك كنيد؟ اگر امكان دارد چند كلمه درباره آنچه انتظار داريد بگوييد.» به‌طور مشابه، اگر سعي كرده‌ايد مطابق فيدبك رئيس‌تان كار كنيد و موفقيت اندكي داشته‌ايد، آن را تصديق كنيد. براي برخي از روسا اگر به يك اشتباه اذعان شود، نيمي از آن جبران شده است.

روي آن كار كنيد؛ هيچ‌چيز براي روسا كسالت‌بارتر از اين نيست كه مجبور شوند توصيه‌هاي خود را چندين و چندبار تكرار كنند. تعداد كمي از ما از نق زدن لذت مي‌بريم. به‌علاوه براي بسياري از روسا اينكه كارمندان فيدبك آنها را ناديده بگيرند، احساس بي‌احترامي به شايستگي‌هاي آنها را مي‌دهد «اگر من براي يك حرف ارزش قائل باشم آن را انجام مي‌دهم؛ جو حرف‌هاي من را انجام نمي‌دهد، پس جو براي حرف‌هاي من ارزش قائل نيست و بنابراين براي خود من ارزش قائل نيست» ولي با مرجع قدرت بودن «حتي اگر جو با من مخالف باشد، بايد به اين واقعيت احترام بگذارد كه من حق و توانايي جريمه كردن او را در صورت عدم‌توجه به نظرات خود دارم

خودتان را جاي آنها بگذاريد؛ اگر شك داريد از خودتان بپرسيدكارمندان خودتان چه نوع رفتارهايي مي‌توانند نشان دهند كه باعث شود ميل و توانايي شما براي دادن فيدبك سازنده به آنها افزايش يابد. مطمئن هستم بعضي از نكاتي كه در بالا ذكر شد در ليست شما خواهند بود. سپس اين رفتارها را در قالب شناخت خود از رئيس‌تان بياوريد. كدام‌يك از اين موارد براي آنها مهم است؟ رئيس شما درباره ارائه فيدبك براي چه چيزي ارزش ويژه‌اي قائل است؟ هرچه رئيس‌تان بيشتر باور داشته باشد كه استفاده درستي از فيدبك خواهيد داشت، شما نيز فيدبك بيشتري دريافت خواهيد كرد و شرايط حتي بهتر هم خواهد شد: شما فيدبك‌هاي مثبت‌تر و سازنده‌تري دريافت خواهيد كرد. اگر رئيس‌تان احساس كند كه براي فيدبك او ارزش قائل هستيد و اراده و توانايي انجام آن را داريد، احتمالا نسبت به تلاش‌هاي شما صبورتر، قدردان‌تر و حامي‌تر خواهد بود.

به آن فكر كنيد؛ وقتي كارمندانتان نقص‌هاي خود را قبول دارند و واقعا روي آن كار مي‌كنند و حتي تلاش مي‌كنند پيشنهادات و فيدبك شما را انجام دهند، آيا شما با آنها صبورتر نخواهيد بود؟ وقتي آنها با وجود تلاش زياد بازهم كمي عقب هستند، آيا به آنها مي‌تازيد يا آنها را تشويق مي‌كنيد و با ارائه يك يا دو پيشنهاد تلاش آنها را ارج مي‌نهيد؟ قبول داريم كه بعضي از رئيس‌ها افراد غيرمنطقي و سوء‌استفاده‌كننده از فرصت‌هاي برابر بدون كوچك‌ترين صبري براي هر موضوعي كمتر از كمال هستند، اما تعداد اين‌گونه رئيس‌ها بسيار كم است. بيشتر روسا در صورتي كه به آنها نشان دهيد از فيدبك‌شان استقبال مي‌كنيد به شما فيدبك بيشتري مي‌دهند و هرچه هدايت‌پذيرتر باشيد، بيشتر احتمال دارد كه اين فيدبك حمايت‌گر و تشويق‌كننده باشد.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 3963