شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دلايل اصلي موفقيت ترامپ، از حيث روابط عمومي:
• او يك برند بزرگ است - مانند كوكا كولا، نايك و يا ديويد بكهام، ترامپ نامي است كه براي همه آشناست، حتي قبل از تاخت و تاز او در حوزه سياست هاي رياست جمهوري. مردم به نامي كه مي شناسند، بسيار بيشتر اعتماد مي كنند.
• او يك شخصيت بزرگ است - در جهان فوتبال، يك دليل براي اين مسئله وجود دارد كه چرا همواره خوزه مورينيو دو برابر بيشتر از كارلو آنچلوتي، در ستون اخبار سر و صدا مي كند (دو برابر بيشتر توجه رسانه ها را به خود جلب مي كند). مورينيو پر سر و صدا و بي پروا، بحث برانگيز و متمايز است. رسانه ها اين مسائل را دوست دارند، و مردم نيز اين موضوع را دوست دارند (يا از آن متنفرند). در هر دو صورت، آنها وقت و پول خود را در اين مسئله هزينه مي كنند، و اين نشان مي دهد كه اين مسئله براي آن ها مهم است.
• او متفاوت است - در درياي رقابت، شما بايد متماير و برجسته باشيد. و ترامپ با سبك، پيام و موهاي متمايزش، قطعا مي تواند اين كار را انجام داد.
• براي فهماندن پيام مهم خود به ديگران، بي نهايت سخت تلاش كرد - روابط عمومي خوب به معني يك پيام ساده و باثبات است. در سياست، شما معمولا نياز به چيزي بيشتر از زيرساخت ها داريد، اما ترامپ از اين مسئله نگران نبود. او بر روي تصوير (تمثال) بزرگ تمركز مي كرد، و هر دفعه همان پيام هاي كليدي را دوباره هدف قرار مي داد. از هر كس كه بپرسيد ترامپ به چه چيزي اعتقاد دارد، آن ها قادر خواهند بود از حفظ به شما پاسخ دهند. اگر همين كار را براي جب بوش انجام دهيد (يعني از مردم راجع به اعتقادات او بپرسيد)، شما كمي بيش از يك نگاه پوچ در پاسخ دريافت خواهيد كرد. مردم ديدگاه هاي ترامپ را به ياد دارند، و هنگامي كه آنها بتوانند به ياد داشته باشند، مي توانند موافق باشند.
• تماس هاي شخصي - به اكانت توييتر ترامپ نگاه كنيد. ممكن است تمامي توييت ها را خودش بنويسد، يا ممكن است خودش ننويسد، اما نكته مهم اين است كه ما معتقديم او خود اين كار را مي كند. وقتي كه او صحبت مي كند، مردم احساس مي كنند او به صورت شخصي و انفرادي با تك تك آنها در حال صحبت است.
• مخاطبان خود را مي شناسد - هر چند ظواهر امر مي تواند فريبنده باشد، ترامپ سياست خود را با توجه افكاري كه سر ميز صبحانه به سراغش مي آيد نمي سازد. هر يك از پيام هاي او، در عين شدت، يك بخش خاص از مخاطبان را هدف قرار مي دهد. اگر شما بدانيد مشتريان تان از اتومبيل هاي سريع خوش شان مي آيند، شما به آنها اتومبيل فراري را پيشنهاد خواهيد كرد، نه يك-چرخ.
آنچه بيشتر از همه آشكار است اين است كه هيچ يك از اين مسائل از هم جدا نيستند. همه آنها به هم متصل بوده و به نوعي يكديگر را تغذيه مي كنند، و اين تصادفي نيست. اين يك استراتژي روابط عمومي خوب است، و اين چيزي است كه ترامپ به دقت روي آن كار كرده است، با اين حال گاهي اوقات اين مسئله اتفاقي به نظر مي رسد.
منبع: FILE
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)
برگردان: گروه ترجمه شارا