شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : به بهانه برگزاري سيزدهمين نمايشگاه بين المللي تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته
چهارشنبه، 29 دی 1395 - 12:01 کد خبر:27746
برگزاري دو نمايشگاه تبليغات و بازاريابي و چاپ و بسته بندي به فاصله دو هفته از يكديگر اكثر شركت كنندگان را در حالت دو دلي وترديد قرار داده بود زيرا حضور توام آنها در دو نمايشگاه با فاصله زماني كوتاه، دشوار و حتي غير ممكن بود و شركت در يكي از اين دو نمايشگاه موجب شد اكثر آنها، مشتريان بالقوه خود را در نمايشگاه ديگر از دست بدهند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، سيزدهمين نمايشگاه بين المللي تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته از 15 الي 18 دي ماه سال جاري در فضايي بالغ بر 25 هزار مترمربع در 9 سالن و چند غرفه در فضاي باز و با مشاركت 300 شركت داخلي و 60 كشور خارجي از جمله كشورهاي تركيه، كره جنوبي، ايتاليا، ژاپن، سوييس، امارات متحده عربي، فرانسه، تايوان، اسپانيا و بلژيك در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار شد.

به گفته مسئولان، تعداد شركت كنندگان نسبت به دوره قبل، از رشد 20 درصدي حكايت دارد.

اهداف برگزار كنندگان از برگزاري اين دوره از نمايشگاه به جز بند آخر كه جديدا به آن اضافه شده، همچون سال هاي گذشته شامل موارد زير بوده است:

1- حمايت از صنعت تبليغات و ارتقاي سطح كمي و كيفي و تبيين اهميت و جايگاه تبليغات در بين افراد جامعه و دست اندركاران تجارت، صنايع و خدمات

2- كاهش هرچه بيشتر عوارض منفي تبليغات بازرگاني و افزايش كاركردهاي مثبت و توسعه آن

3- آشنايي با تكنيك هاي مهندسي تبليغات و تجهيزات و ماشين آلات مربوطه

4- ترويج آموزش فرهنگ بازاريابي جهت موفقيت بيشتر در بازارهاي رقابتي و تشويق بازار داخلي جهت استفاده از ابزارهاي نوين بازاريابي و پيشبرد فروش

5- برقراري ارتباطي نزديك بين ارائه دهندگان و متقاضيان خدمات، تجهيزات و ماشين آلات

6- آشنايي با ماشين آلات جديد چاپ ديجيتال و چاپ سه بعدي، نرم افزار و سخت افزار، علائم تبليغاتي، ليبلينگ، ماشين آلات، ملزومات و تجهيزات وابسته

7- معرفي آژانس هاي تبليغاتي، شركت هاي علمي و خدماتي و دانش بنيان.

با مقايسه اين دوره از نمايشگاه با دوره هاي قبل و تلاش قابل تقدير مسئولان برگزاركننده، همواره اين سوال در ذهن هر مخاطبي متبادر مي شود كه گويا تاكيد دست اندركاران امر بيشتر در جهت تامين هدف هاي رديف پنجم و ششم متمركز شده و نشاني قابل تامل از دستيابي به ساير اهداف در سطحي علمي و وسيع آن هم نمايشگاهي كه عنوان بين المللي را باخود به يدك مي كشد به چشم نمي خورد، هرچند وجود نقاط ضعف و قوت در برگزاري نمايشگاه ها امري است معمول ولي انتظار مي رود مسئولان محترم برگزاري نمايشگاه، هر ساله و با كسب تجربيات سال هاي قبل و با رفع نقاط ضعف و به حداقل رساني آنها به برپايي نمايشگاه جديد همت بگمارند، ولي متاسفانه شاهديم كه اين دوره از نمايشگاه نيز با انبوهي از ضعف هاي تكراري چون سال هاي گذشته برگزار و احتمالا سال بعد نيز به همين منوال داير و برگزار خواهد شد.

نكات قابل توجه در اين دوره از نمايشگاه:

- حضور بسياري از شركت هاي خارجي تنها با كاتالوگ و پوسترهاي كاغذي و در بيشتر موارد با محصولاتي كه مشابه آنها در كشور توليد مي شود بدون وجود مترجم با حالتي خنثي در مواجهه با علاقه مندان كه گويي بهتر از ما احساس مي كردند كه حضورشان در نمايشگاه تهران چندان جدي تلقي نشده است.

- اين دوره از نمايشگاه نيز چون سال هاي گذشته بدون اسلوگان و شعار تبليغاتي برگزار شد.

- غيبت و عدم رغبت شركت هاي مطرح و صاحب نام داخلي و خارجي در اين دوره از نمايشگاه به خوبي مشهود بود.

- از ترويج آموزش فرهنگ بازاريابي، تبليغات و... توسط اساتيد و صاحبان اين صنعت به صورت قابل تامل و حرفه اي در اين دوره نيز چيزي مشاهده نشد.

- در اين نمايشگاه نيز همچون دوره هاي قبل از محصولات فكري، ايده هاي جديد و خلاقيت هاي تصويري و هنري هيچگونه اثر قابل تاملي در معرض ديد بازديد كنندگان قرار نگرفت.

- حضور پررنگ و فشرده شركت ها و چاپخانه هاي توليد انواع سررسيد، تقويم ها، هداياي تبليغاتي و... به خوبي مشهود بود و هر بيننده اي را براي خريد اين گونه اقلام جهت مراجعه به مراكز معين بي نياز مي كرد. شايان ذكر اينكه متاسفانه بسياري از محصولات و هداياي تبليغاتي ارائه شده وارداتي بودند و نه توليد شركت هاي داخلي.

- از شواهد امر اين گونه به نظر مي رسيد كه عنوان بازاريابي از ديدگاه مسئولان برگزاركننده بدون درنظر گرفتن كاركرد علمي و تخصصي و ترويج حرفه اي اين علم در ميان جامعه و صرفا جهت استفاده در تبليغات و پوسترهاي نمايشگاه به كار برده شده بود و در ذهن صاحبان شركت هاي حاضر در نمايشگاه به اشتباه اين گونه تعبير شده كه عنوان بازاريابي يعني جذب بيشتر مشتري براي آنها و محلي براي فروش كالا و محصولات شان در پايان هر سال.

- عدم حضور مطبوعات و رسانه هاي تخصصي در اين حوزه هم جاي سوال داشت كه بهتر آن بود جهت جذب صاحبان رسانه در اين دوره تلاش بيشتري از سوي مسئولان امر صورت مي گرفت.

- عدم ارائه آمار كمي بازديدكنندگان نمايشگاه از سوي مسئولان برگزار كننده و مقايسه آن با دوره هاي قبل.

- همزماني و عدم سنخيت اين دوره از نمايشگاه با دو نمايشگاه متناقض ديگر از جمله نمايشگاه توانمندي هاي روستاييان و عشاير و نمايشگاه كالا، خدمات، تجهيزات فروشگاهي و فروشگاه هاي زنجيره اي كمي عجيب به نظر مي رسيد و به نوعي بي سليقگي مسئولان برگزاركننده را در ذهن بازديد كنندگان تداعي مي كرد بنابراين بهتر آن بود كه حداقل نمايشگاه چاپ و بسته بندي يا ساير عناوين مرتبط ديگر به صورت هماهنگ و همزمان با اين نمايشگاه تلاقي پيدا مي كردند.

- عدم حضور انجمن هاي صنفي حوزه تبليغات و بازاريابي به عنوان متوليان قانوني اين امر تعجب برانگيز بود.

- برگزاري دو نمايشگاه تبليغات و بازاريابي و چاپ و بسته بندي به فاصله دو هفته از يكديگر اكثر شركت كنندگان را در حالت دو دلي وترديد قرار داده بود زيرا حضور توام آنها در دو نمايشگاه با فاصله زماني كوتاه، دشوار و حتي غير ممكن بود و شركت در يكي از اين دو نمايشگاه موجب شد اكثر آنها، مشتريان بالقوه خود را در نمايشگاه ديگر از دست بدهند.

- عنوان تكراري و چندباره ثبت نمايشگاه بين المللي تبليغات و بازاريابي در انجمن جهاني صنايع نمايشگاهي (UFI)  كه سال هاست از سوي مسئولان برگزاري در مطبوعات و مصاحبه ها عنوان مي شود موجب دلزدگي مخاطبان شده بود.

- نبود اينترنت از جمله مواردي بود كه شايد ديگر غيبتش به يك عادت مبدل شده است.

- عدم ارائه گزارش كيفي از برگزاري نمايشگاه هاي دوره هاي قبل از نگاه بازديدكنندگان و شركت كنندگان و مقايسه آن با دوره جديد از جمله مواردي است كه هيچ گاه از طرف متوليان امر تهيه نمي شود و به آگاهي مخاطبان نمي رسد.

بررسي نقاط قوت اين دوره از نمايشگاه:

- تفكيك سالن ها بر مبناي عرضه خدمات، كالا و ماشين آلات و تجهيزات نسبت به سال هاي گذشته از نظم و ترتيب بهتري برخوردار بود.

- رونمايي و ثبت اختراع نخستين دستگاه CNC برش فوم، توليد داخلي پنج محوره

- رونمايي از جديدترين دستگاه چاپ Flat bed روي اجسام سخت با كيفيت بسيار بالا تا ضخامت 10 سانتي متر

- نمايش جديدترين ماشين چاپ عرض 5 متر سازگار با محيط زيست طبق استانداردهاي اروپا از جمله نوآوري هاي اين دوره از نمايشگاه بود.

در آخر، اگر تبليغات را عنصري كليدي جهت ارائه غير شخصي (عمومي) و ترويج يك ايده، كالا يا خدمت براي متقاضي شناخته شده در اقتصاد مبتني بر رقابت و داراي جايگاه غير قابل انكار و به عنوان يك اصل گريزناپذير براي شركت ها و موسسات در نظر بگيريم، پس براي ماندگاري خود در دنياي تجارت، تنها بر پايه خلاقيت و نوآوري است كه مي تواند سربلند بيرون بيايد و با ايجاد «تصوير مناسب و زيبا» در ذهن مشتري جا خوش كند.

در مورد وظايف بازاريابي هم مي توان به طور خلاصه به بخش بندي بازار، انتخاب بازارهاي هدف، ارائه چهارP و ايجاد نام تجاري مناسب اشاره كرد كه در شرايط كنوني اعتماد بيشتر مخاطبان به سمت روابط افقي متمايل شده تا روابط عمودي.

به روايتي ديگر، مشتري و مصرف كننده در شرايط حال حاضر به خودش اعتقاد و اطمينان بيشتري دارد تا به شركت ها و موسسات و گواه اين اصل در بازتاب رسانه هاي اجتماعي به خوبي آشكار است، بنابراين هم اكنون بازاريابي وارد عرصه روابط عمومي شده و هر لحظه از تبليغات فاصله مي گيرد و با توجه به شرايط و آمارهاي موجود، نام هاي تجاري جديد تنها با كمك روابط عمومي و اطلاع رساني در ذهن مخاطبان و مصرف كنندگان به ثبت مي رسند و اين يعني اينكه اخيرا يك جابه جايي در نقش ها و كاركردها به وقوع پيوسته و از اين پس اين روابط عمومي است كه در جايگاه يك رهبر ايستاده و مي تواند برنامه هاي متنوع بازاريابي را هدايت كند و به هدف خود برساند و نه تبليغات.

بنابراين پيشنهاد مي شود از سال آينده مقوله بازاريابي از موضوع نمايشگاه حذف و به جاي آن نمايشگاهي با نام «نمايشگاه بين المللي تبليغات و رسانه ها» برگزار شود.

در پايان اميدواريم كه نمايشگاه بعدي تبليغات و صنايع وابسته با حضور بزرگان، اساتيد فرهيخته، صاحبان مطرح اين صنعت و جوانان پرشور و خلاق و لايق به محلي جهت پيوند نسل جديد و قديم مبدل شود و شاهد حضور و ظهور استارتاپ هاي موفق با رويكرد علوم جديد در راستاي رفع نيازهاي جامعه با كمك متخصصان ماهر در حوزه آي تي و ساير نوآوران در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي باشيم.  

 

منبع: فرصت امروز