شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چطور يك سخنراني في‌البداهه عالي داشته باشيم؟
چهارشنبه، 29 دی 1395 - 03:16 کد خبر:27738
سخنراني كردن در جمع براي اغلب افراد كار دشواري است. اگر مي خواهيد انسان موفقي باشيد بايد بر تكنيك هاي فن بيان و مهارت هاي ارتباطي تسلط پيدا نموده و يا حداقل هنگام سخنوري در يك جمع احساس راحتي كنيد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- سخنراني كردن در جمع براي اغلب افراد كار دشواري است. اگر مي خواهيد انسان موفقي باشيد بايد بر تكنيك هاي فن بيان و مهارت هاي ارتباطي تسلط پيدا نموده و يا حداقل هنگام سخنوري در يك جمع احساس راحتي كنيد. سخنراني مهارتي است كه همه ميي‌توانند با تمرين، آن را بياموزند. با استفاده از ابزار ارتباطي زير، ياد بگيريد كه چطور با اعتماد به نفس صحبت كنيد و اجرايي جالب توجه داشته باشيد.

 

بخش اول: يك سخنراني غيرمنتظره آماده كنيد

از فرصتي كه داريد در جهت آماده شدن براي سخنراني استفاده كنيد: در بلند شدن يا رفتن به سمت جايگاه بيش از حد عجله نكنيد. به سمت جايگاه آهسته قدم برداريد، آرام و متين باشيد. زماني كه در اختيار داريد را كمي كش دهيد و از آن براي آماده كردن خودتان و مرور كردن متن آغازين سخنراني استفاده كنيد.


• در اغلب موارد، وقتي في‌البداهه سخنراني مي‌كنيد، براي گفتن چند كلمه در زمان مناسب آنها را به دقت انتخاب مي‌كنيد. چون فرصتي كمي داريد، تنها بايد خودتان را به شرايط ذهني برسانيد كه دقيقاً مي‌دانيد چه چيزي مي‌خواهيد بگوييد.


• اگر واقعاً نياز به كمي فرصت داريد، مي‌توانيد با حركت دادن دست‌ها، تعارف كردن يا تنظيم كردن بلندگو قبل از سخنراني براي خودتان كمي زمان بخريد.

اعصابتان را آرام كنيد: چند نفس عميق و آرام بكشيد. اجازه دهيد تا ذهن‌تان آرام بگيرد، در اين صورت مي‌توانيد روي كاري كه در دست داريد تمركز كنيد. از هر گونه حواس‌پرتي كه ممكن است توجه شما را برهم زند پرهيز  و افكار پريشاني كه ممكن است باعث شك و ترديد شما شود را از نطفه خفه كنيد.


• فرض كنيد كه هر كسي كه دوروبر شماست مي‌خواهد موفقيت شما را ببيند. اين كار به آرام شدن شما كمك مي‌كند. داشتن انتظار شكست از خودتان تنها آرامش شما را تخريب كرده و باعث مي‌شود از مخاطبان‌تان بترسيد.


• با واقعيت شرايط موجودتان روبرو شده تا از غافلگير شدن توسط ترس اجتناب كنيد. بپذيريد كه مجبوريد سخنراني كنيد و بعد روي همه‌ي منابع براي ارائه يك سخنراني خوب تمركز كنيد.

 

با اعتماد به نفس ظاهر شويد: به حضار لبخند بزنيد. با افرادي كه به شما نزديك هستند ارتباط چشمي برقرار كنيد. زبان بدن نشان‌دهنده اعتماد به نفس را به نمايش بگذاريد-سعي كنيد از بي‌قراري، لرزه يا مرتب كردن خودتان به شكل ناشيانه خودداري كنيد. براي دادن قوت قلب به خودتان به افكار مثبت فكر كنيد. براي اينكه به عنوان فردي باهوش و جذاب ظاهر شويد بايد به خودتان باور داشته باشيد.


• اغلب اوقات، هر چه بيشتر با اعتماد به نفس ظاهر شويد، اعتماد به نفس بيشتري هم كسب خواهد كرد.


• آرام باشيد! صحبت كردن در مقابل جمعيت اينقدرها هم مهم نيست. حتي اگر اشتباه كنيد، دنيا كه به آخر نرسيده.


معرفي كوتاهي از خودتان داشته باشيد: در چند كلمه، اجازه دهيد ديگران بدانند شما چه كسي هستيد. اسم‌تان و توضيح كوتاهي از خودتان و ارتباط‌تان با آن رويداد يا نقشي كه به عنوان سخنران داريد را به آنها بگوييد. مي‌توانيد از حضار به خاطر حضور و توجه‌شان تشكر كنيد. سعي نكنيد اين واقعيت كه ناآماده هستيد را فراموش كنيد. فقط بلند شده و با صداقت و پرانرژي صحبت كنيد.

 

• سريع به ايده‌ي اصلي سخنراني‌تان اشاره نكنيد. سعي كنيد حرف‌تان را مزمزه كرده و با كمي توضيح در مورد خودتان شروع كنيد.


بخش دوم: ارائه يك سخنراني تاثيرگذار

روان و طبيعي صحبت كنيد: موضوع مشخصي در ذهن داشته باشيد و روي انتقال پيام‌تان تمركز كنيد. درباره هر چه مي‌دانيد صحبت ‌كنيد؛ از موضوعاتي كه آگاهي نداريد يا دوپهلوست پرهيز كنيد. خيلي سفت و سخت نباشيد يا ساختار سخنراني‌تان را خيلي پيچيده نكنيد. در عوض، به افكار و كلمات‌تان اجازه دهيد تا جاري شوند.  


• از جملات ساده‌اي كه از يك روند منطقي برخوردارند استفاده و كلمات‌تان را با دقت و صراحت بيان كنيد تا موقع صحبت كردن گير نكنيد.


• با عجله نكردن به ذهن‌تان اين فرصت را مي‌دهيد تا ايده‌هاي جديد را دريافت و شكل دهيد.

 

مختصر و مفيد: يك سخنراني في‌البداهه بايد كوتاه و مناسب باشد. بهتر است نطق‌تان را محدود كنيد، حتي سخنراني كوتاهي به اندازه 90 ثانيه يا يك دقيقه هم كاملاً خوب است. ظرفيت مخاطبان‌تان را در نظر داشته باشيد. اگر نطق‌تان خيلي طولاني شود، آنها بي‌علاقه شده و ابتكار عمل از دست‌تان خارج مي‌شود.
وقتي شروع به صحبت كنيد دو دقيقه زمان‌تان در چشم به هم زدني تمام مي‌شود. ممكن است ارائه يك سخنراني كوتاه را نسبت به يك سخنراني بلند سخت‌تر ببينيد.

 

يك داستان تعريف كنيد: سخنراني‌‌تان را حول احساسات خوب بنا كنيد. تنها مثل هر داستاني كه تا به حال خوانده‌ايد، يك سخنراني خوب بايد يك شروع، ميانه و پايان مشخص داشته باشد. صحبت در مورد تجربيات‌تان خوب است و باعث مي‌شود پيام شما شخصي‌تر احساس شده و از رخ دادن اشتباهات مهلك جلوگيري مي‌كند.


• يك راه خوب براي ارائه سخنراني‌تان با يك شروع، ميانه و پايان نيرومند نشان دادن جزئيات به ترتيب زماني است. براي مثال با جمله "وقتي من اولين بار با جان دوست شدم، او..." شروع كنيد و با جمله "حالا كه با هم همكار هستيم، بيشتر از قبل لذت مي‌بريم..." ادامه داده و با جمله "من شكي ندارم كه آينده‌ي دوستي ما بهتر از حالا خواهد شد" نتيجه گيري كنيد.


• وقتي تجربيات شخصي را توضيح مي‌دهيد، از به اشتراك‌ گذشتن نظرات نامرتبط بحث‌برانگيز در مورد موضوع خودداري كنيد.

باعث خنده حضار شويد: روي يك لطيفه خنده‌دار كار كنيد. شوخي كردن برخلاف انتظار باعث كاهش اضطراب سخنراني مي‌شود يا بايد منتظر يك سخنراني عصبي باشيد. شوخ‌طبعي كمك خواهد كرد تا شنوندگان نسبت به شما صميمي شده، از جدي شدن چيزها جلوگيري و باعث مي‌شود تجربه‌اي كاملاً لذت‌بخش داشته باشند.


• شوخ‌طبعي يك يخ‌شكن روابط بسيار خوب بوده و باعث مي‌شود توجه مخاطبان‌تان را راحتتر جلب كنيد.


• مطمئن شويد هر جك و لطيفه‌اي كه مي‌گوييد مناسب سن و شرايط مخاطبان و همچنين مناسب شرايط سخنراني باشد.

 

بخش سوم: به فكر يك پايان تاثيرگذار باشيد

به فكر يك پايان باشيد: در مدت زماني كه قبل از ارائه سخنراني در اختيار داريد، ايده‌اي براي اينكه چطور سخنراني‌تان را پايان دهيد پيدا كنيد. صحبت كردن مدام و مدام بدون در نظر داشتن هيچ نقطه‌ي پاياني راحت است. بايد شروع به فكر كردن درباره پايان آن كنيد. در حالت ايده‌ال، شما قادر خواهيد بود تا با كمي زمان و كلمات اضافه سخنراني‌تان را از مقدمه به ايده‌ي اصلي و در نهايت به نتيجه‌گيري برسانيد.   


• در پايان، نتيجه‌گيري را خلاصه نگه داريد. ايرادي ندارد سخنراني را با گفتن جمله‌اي مثل "از شما بابت وقتي كه گذاشتيد" يا مشابه آن پايان دهيد.

 

سخن پاياني‌تان را به يادماندني كنيد: نكات بسيار مهم‌ يا حكايت‌هاي خنده‌دار را براي آخر نگه داريد. صحبت‌هاي پاياني‌تان را با زبان و اعتماد به نفس قوي ارائه كنيد. بخش پاياني صحبت شما بيشترين تاثير را روي مخاطب‌تان خواهد گذاشت، چون براي ذهن‌شان تجربه‌ي تازه‌اي خواهد بود، پس سعي كنيد سخن‌ پاياني‌تان را با يك چيز به يادماندني همراه كنيد تا تاثير نهايي خوبي به جا بگذارد. 


• اگر براي يك برنامه‌ي بخصوص برنامه‌ريزي مي‌كنيد، به عنوان مثال يك كنفرانس مربوط به كسب و كار، پايان صحبت شما زمان مناسبي است كه تاثير خوبي بگذاريد.


• سخن پاياني زمان مناسبي است كه چيزي را از روي صميمت ارائه كنيد. احساسات بيشتر شده و جمعيت با احساسات شما همراه خواهند شد.

 

از شنودگان تشكر كنيد: در پايان سخنراني، قدرداني خودتان را براي مخاطبان با تشكر مجدد از آنها نشان دهيد. بعد، جايتان را به آرامي با مسئول مراسم عوض كرده و به محل نشستن‌تان برگرديد. حتي اگر امور طبق آنچه انتظار داشتيد پيش نرفت، در مقابل فشار دروني براي عذرخواني كردن و بهانه آوردن مقاومت كنيد. اين كار فقط اثري كه صحبت شما داشته را كاهش مي‌دهد.

 

• شما مجبور نيستيد از هر كسي كه در مراسم حضور دارد به صورت انفرادي تشكر كنيد. يك ابراز تشكر كلي كافي خواهد بود.


• از اينكه قرار است ميكروفون يا جايگاه را به چه كسي تحويل دهيد مطمئن شويد تا در پايان صحبت‌تان با حالت گيجي به دوروبرتان نگاه نكنيد.


به خودتان آسان بگيريد: تعداد كمي از مردم قادرند نطق محرك، الهام‌بخش و بسيار تاثيرگذاري را به صورت في‌البداهه ارائه كنند. مخاطبان شما اين را مي‌دانند. خودتان را به خاطر فراموش كردن يا لكنت زبان اذيت نكنيد. در عوض، از خودتان به خاطر داشتن اين جرأت كه با چيزي روبرو شده‌ايد كه خيلي از افراد را مي‌ترساند تبريك بگوييد.


• سخنراني في‌البداهه اغلب توسط تمايل سخنران به موفق شدن در يك شرايط سخت سنجيده مي‌شود. نكوهش كردن عملكرد‌تان هيچ معنايي ندارد، در حالي كه شما اصلاً زمان كافي براي كار كردن روي سخنراني‌تان پيش از آن نداشته‌ايد.

منبع: سمينارما