شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : جايگاه خلاقيت در خبر
دوشنبه، 27 دی 1395 - 12:29 کد خبر:27696
خبر براي هيجان انگيز شدن به يك اتفاق نياز دارد، اين اتفاق را پيدا كنيد، بايد در خبر مخاطب را راهنمايي كرد و از تكرار مسائل كه مخاطب را خسته مي كند پرهيز كرد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، "فرانك گاردنر" با بيست سال سابقه روزنامه نگاري مي گويد: قدم اول در روايت خبر اين است كه مشخص كنيم موضوع خبر چيست؟ مهمترين مولفه يك خبر، جديد بودن آن است و ادامه پوشش آن در اخبار، تنها در صورتي معقول است كه حرف جديدي براي گفتن وجودداشته باشد به گفته گاردنر "نبايد موضوعات را تنها براي حفظ ظاهر در اخبار نگه داشت".[حاشيه روي و طويل سخن گفتن كه فقط چيزي براي گفتن داشته باشيم]

   ميزان جذابيت روايتي كه شما از يك خبر ارائه مي دهيد به حد و حدود خلاقيت شما بستگي دارد. ولي امروزه خبر چنان سريع پخش مي شود كه موضوع خبر به تنهايي نمي تواند اين نياز را برطرف كند و براي خلاقيت چاره اي جز در ساخت و پرداخت خبر نيست.

   خلاقيت شما مي تواند در اجزاي خبر، تصاويري كه استفاده مي كنيد فردي كه براي مصاحبه استفاده مي كنيد، باشد.

   نكته ديگر اينكه خبرنگار خودش بايد به خبر علاقه داشته باشد. و اين اشتياق بايد در نحوه ارائه خبر ديده شود، پس از اين است كه خواننده، بيننده و يا شنونده هم مشتاق خواهد شد.

   خبر براي هيجان انگيز شدن به يك اتفاق نياز دارد، اين اتفاق را پيدا كنيد، بايد در خبر مخاطب را راهنمايي كرد و از تكرار مسائل كه مخاطب را خسته مي كند پرهيز كرد.

   مساله ديگر اينكه مخاطب را با دادن اطلاعات بيش از اندازه خسته نكنيم؛ اين يكي از مواردي است كه اغلب ناديده گرفته مي شود. [حجم اطلاعاتي كه از طريق تصاوير گرافيكي و نمودار و آمار و ارقام به مخاطب منتقل مي شود بايد معقول باشد]. بعضي اوقات متاسفانه بايد گفت؛ مطلع ترين خبرنگاران بدترين خبرنگاران هستند چون زياد مي دانند و بار اضافي بر دوش مخاطبان خود مي اندازند.

   در هم آميختن اجزاء يك خبر وظيفه خبرنگار است اوست كه بايد تار و پود خبر را به گونه اي در كنار هم قرار دهد تا روايت جذاب و منحصر به فرد شود.

 

منبع: پانا