شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مديرعامل بانك ملي تاكيد كرد : مشتري مداري و بازاريابي نوين در الويت است و روابط عمومي و بازاريابي بايد مسلط به دانش روز باشد.
به گزارش خبرگزاري اقتصادايران،" محمد رضا حسين زاده" گفت : مسئولان روابط عمومي و بازاريابي بايد مسلط به دانش روز باشند و هرقدر اين دانش بالاتر رود و آگاهيها بيشترشود، به همان ميزان توانايي براي پيشبرد اهداف بانك، بيشتر و قويتر خواهد شد.
محمدرضا حسينزاده در همايش مسئولان دواير و كارشناسان روابط عمومي و بازاريابي بانك ملي ايران افزود: در ميزان اهميت و جايگاه روابط عمومي و بازاريابي همين بس كه نميتوان اين دو بخش را محدود به يك اداره دانست بلكه هر كدام از اين مجموعه ها خود به تنهايي يك سازمان عظيم مي باشند و ديد ما نسبت به آن ها بسيار فراتر از يك اداره است.
وي ادامه داد: روابط عمومي پلي است بين مديريت،كاركنان و مشتريان و بايد نظرات، پيشنهادها و انتقادات جامعه را به خوبي بشنود، درك كند و آن ها را صادقانه و به موقع به مديريت منتقل كند تا بتوان به موقع براي هر مسأله و موضوعي راه حل مربوطه را ارائه كرد.
حسينزاده گفت: روابط عمومي ها نقش مددكار سازمان را نيز برعهده دارند و بايد با صبر و حوصله مسائل، موضوعات و به عبارتي درد دل همكاران را بشنوند و آن ها را به مديريت سازمان منتقل كنند. به همين منظور همكاران شاغل در بخش روابط عمومي و بازاريابي وظيفه اي خطير و بسيار حساس بر عهده دارند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود ابراز داشت: در زمينه تغييرساختار روابط عمومي اقدامات خوب و مؤثري انجام شده است كه انشاء الله بزودي اعلام خواهد شد.
البته ساختار به تنهايي نمي تواند نتيجه بخش باشد بلكه در كنار آن بايد دانش همكاران نيز بالا و به روز باشد تا اين دو اصل مهم در كنار هم بتوانند نتايج مطلوب را براي سازمان به ارمغان بياورند.
مديرعامل بانك ملي ايران ادامه داد: در بحث بازاريابي نيز امروزه تكنيك هاي خوبي وجود دارد كه بايد نسبت به آن ها آگاهي پيدا كرد و با به كار گرفتن آن ها ميزان بازدهي بانك را بالا برد.
وي گفت: همه ما بايد ضمن توجه كامل به رفتار، گفتار و كردارمان در مواجهه با مشتريان به اصول مشتري مداري نيز توجه كامل داشته باشيم تا بتوانيم هرچه بيشتر مشتري جذب كنيم و فراموش نكنيم براي يك مؤسسه مالي، مشتري حرف اول و آخر را مي زند و وجود و حيات هر سازماني بسته به وجود مشتريان آن سازمان است.
حبيباله رشيدارده مدير امور حوزه مديريت و روابط عمومي بانك ملي ايران نيز در اين همايش با اشاره به اهميت كار روابط عمومي در اجراي سياستهاي بانك گفت: كار روابط عمومي كاري سهل و ممتنع است يعني كار آسان سخت، شبيه متون نثر استاد سخن سعدي كه به ظاهرساده و روان ولي در معنا بسيار پيچيده و سنگين است. بخش ساده آن همان ظاهر واژه اطلاع رساني و توليد چند بروشور، پوستر،بنر و مانند آن هاست و بخش سخت روابط عمومي، هنر اقناع مخاطبان، تفكر و برنامهريزي براي يك فعاليت است.
وي افزود: ايجاد همنوايي ميان ديدگاههاي افكار عمومي در رابطه با بانك و شرايط واقعي بانك كاري بسيار سخت و مهم بوده و اين روابط عمومي است كه بايد با هنر خود، اين ديدگاه مشترك را ايجاد كند.
رشيد ارده ادامه داد: روابط عمومي زماني موفق است كه در انجام امور سازمان خود پيشقراول و پيشتاز باشد و همه رويدادها را به موقع به مدير سازمان منتقل كند و البته در اين راه بايد صداقت در گفتار و كردار در اولويت همه امور قرار گيرد.
وي اضافه كرد: روابط عمومي موفق؛ علاوه بر اين موارد بايد با برنامه ريزي درست بتواند تلاش هاي صورت گرفته در سازمان را به نحو احسن به آحاد جامعه نيز اطلاع رساني كند.
حشمتاله حسيني رئيس اداره كل روابط عمومي بانك ملي ايران نيز در اين همايش اظهار داشت: اينگونه نشستها نشان مي دهد كه روابط عمومي و بازاريابي دو عضو و دو گروه جدانشدني در بانك هستند و فعاليت هاي آن ها كاملاً مربوط و وابسته به يكديگر است و هركدام از آن ها كامل كننده بخش ديگر است.
وي افزود: نكته مهمي كه همكاران روابط عمومي بايد همواره به آن توجه داشته باشند و آن را مدنظر قرار دهند، سرعت عمل در كاراست و هميشه بايد سعي كنند اولين منبع در نشر يك خبر باشند.
همايش دو روزه مسئولان دواير و كارشناسان روابط عمومي و بازاريابي بانك ملي ايران با حضور حسينزاده مديرعامل بانك، برات كريمي، محمود شايان و غلامرضا پناهي از اعضاي هيأت مديره اين بانك و جمعي از اساتيد دانشگاهي برگزار شد.
در روز دوم اين همايش برات كريمي عضو هيأت مديره بانك طي سخناني اظهار داشت: اولويت همه ما در بانك ملي ايران مشتريمداري است و اين بانك توانسته تا حد مطلوبي به اين اصل بپردازد.
وي گفت: انتظارات مردم و دولت از بانك ملي ايران بالاست و از هيچ بانك و موسسه مالي ديگري به اندازه بانك ملي ايران انتظار وجود ندارد، به همين منظور و براي اينكه ما نيز بتوانيم اين انتظارات را برآورده كنيم، بايد به سمت افزايش درآمدها حركت كنيم.
وي افزود: اگر ما ميخواهيم در بانك موفق باشيم بايد به سمت درآمدهاي غير مشاع حركت كنيم و اگر دقت كنيم ميبينيم كه امروزه همه بانكهاي موفق و بزرگ دنيا نيز به سمت درآمدهاي غير مشاع حركت ميكنند و براي تحقق اين مهم ما بايد دانش بانكي خودمان را افزايش دهيم.
وي گفت : مهمترين وظيفه و عملكرد روابط عمومي و بازاريابي، تلاش براي حفظ و ارتقاي سهم بازار است كه لازمه و مقدمه آن شناخت هرچه بهتر بازار است.
محمود شايان عضو هيأت مديره نيز در سخنان خود گفت : ساليان طولاني را در بخش صف بانك مشغول به خدمت بودهام و آنچه را كه طي اين سالهاي طولاني به خوبي تجربه كردهام اين است كه همفكري اصل بسيار مهمي در بانك است، چرا كه از طريق همفكري ميتوان به بسياري از اهداف بزرگ دست يافت، نوآوري نيز از ديگر عوامل موفقيت است كه آن نيز حاصل همفكري است.
عضو هيأت مديره در ادامه افزود: بخش روابط عمومي و بازاريابي ميتواند به عنوان مشاوري قوي و خوب براي مديران، منشأ خدمات مثبت و ارزنده بوده و در ارتقاي جايگاه سازمان نقش اساسي و كليدي داشته باشد. وي در پايان تأكيد كرد: روابط عمومي چشم سازمان است و همواره بايد به دنبال تقويت نقاط قوت و از بين بردن نقاط ضعف سازمان باشد.
غلامرضا پناهي ديگر عضو هيأت مديره هم در اين مراسم اظهار داشت: مهمترين وظيفه روابط عمومي اين است كه روحيه نشاط و شادابي و طراوت را در سازمان حفظ و تقويت كنند و اگر اين كار خطير و عظيم را به خوبي انجام دهد بسياري از مشكلات و مسائل سازمان حل خواهد شد.
آن چيزي كه شاكله روابط عمومي و بازاريابي را تشكيل ميدهد اين است كه بتواند اعتمادسازي كند و بتواند تواناييهاي يك سازمان را به مخاطبان منتقل كند، البته به شرطي كه ارضا كننده خواستههاي مشتريان باشد. به عبارت ديگر مشتريان در دنياي امروز بايد كالا يا خدمتي را كه دريافت ميكنند براي آنها غير منتظره باشد و در واقع سطح بالاتري از آن چيزي باشد كه آنها انتظار داشتهاند و آنها را مشحون كند كه درواقع سطحي بالاتر از رضايتمندي است.
پناهي گفت: يكي از بخشهاي مهم و موثر در ايجاد هماهنگي بين اجزاي سازمان، روابط عمومي و عملكرد آن است كه اگر به نحو مطلوبي اين كار را انجام دهد ميتواند در موفقيت سازمان و رسيدن به اهدافش تعيينكننده باشد.
علم اينده شناسي در حال توسعه است
در اين همايش دو روزه دكتر خزايي از اساتيد علم آينده پژوهي دانشگاه تهران در سخنان خود با اشاره به روابط عمومي و نقش آن در دنياي پرتلاطم امروزي اظهار داشت: ما وارد دنياي جديدي شدهايم كه بسيار متفاوت با دنياي گذشته است. جهان با تغييرات خود فرصتهاي جديدي را براي ما فراهم ميكند و سرعتي كه در عصر حاضر وجود دارد باعث ميشود ما نيز سريعتر ببينيم و سريعتر تصميم بگيريم. وي گفت: انسان به طور غريزي به دنبال فهم آينده است بدون اينكه خود متوجه باشد سيستم پيشنگر دارد و اين به دليل شناخت خطرات پيرامون و چاره ساختن براي دفع آنهاست.
دكتر خزايي افزود: مقوله آينده پژوهي از جمله مباحثي است كه چندي است وارد جامعه شده و به دليل اينكه لازم است آينده را درك كنيم و بفهميم و به دنبال آن تلاش براي ساختن فردايي بهتر داشته باشيم، ضرورت دارد به خوبي اين علم را بشناسيم و از فوايد و مزاياي بيشمار اين علم استفاده كنيم.
دكتر يحيايي ايلهاي از اساتيد علوم ارتباطات نيز در سخنان خود در رابطه با قوانين كاربردي تشريفات در روابط عمومي گفت: اولين، شاخصترين و مهمترين بخش تشريفات، وجود نظم است.
به گفته وي، يك روابط عمومي سالم بايد ضمن هواداري از سازمان خود به بخش مهمتر يعني رسيدگي به امور مردم، درخواستها و شنيدن نظرات آنان بپردازد.
وي افزود: روابط عموميهاي موفق همواره سعي در فاصله گرفتن از تبليغات و نزديك كردن خود به اطلاعرساني دارند و عمده انرژي و وقت خود را صرف اطلاعرساني به مخاطبان ميكنند.
دكتر گرانمايهپور از ديگر اساتيد ارتباطات به تشريح ويژگيهاي خبر در حوزه بانكها و ديگر مؤسسات مالي پرداخت و گفت: فضاي افكار عمومي در حال حاضر نسبت به گذشته تغيير كرده و لذا روابط عموميها بايد از حالت سنتي خارج شده و متناسب با شرايط و مخاطبان هوشمند امروز، اقدام به اطلاعرساني كنند.
دكتر سلطاني از ديگر سخنرانان مراسم در رابطه با اشتياق شغلي اظهار داشت: يكي از دلايلي كه باعث شده است به بحث اشتياق شغلي به شكلي جدي نگريسته شود، سرعت زياد تحولات اجتماعي است.
اهميت اشتياق شغلي به اندازهاي است كه در سي سال حدود 250 هزار كتاب در رابطه با رهبري يك سازمان و چگونگي ايجاد انگيزه شغلي در كاركنان به چاپ رسيده است.
دكتر نظري استاد دانشگاه نيز با اشاره به ضرورتهاي بازاريابي نوين گفت: تفاوت بازاريابي نوين و سنتي جذب مشتريان بدون متوجه شدن خود آنهاست و برگ برنده در بازار رقابتي اين است كه مشتريان بي بهانه سازمان ما را دوست داشته باشند.
دكتر منتظرقائم از ديگر سخنرانان اين همايش نيز ضمن تشريح انواع شبكه و محتواي موجود در آنها، اظهار داشت: در نرمافزارهاي شبكههاي رايانه اي ، اطلاعات در صفحات، ماندگاري دارد اما در شبكههاي موبايلي تمام محتوا با هر ميزان اطلاعات به يكسان بروز و ظهور ميكند. تكنولوژي، امكانات بالقوهاي ايجاد ميكند و ما ميتوانيم از اين ابزارها بهرهوري مناسبي داشته باشيم.