شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : فيس‌بوك با پرداخت پول به كاربران به جنگ يوتيوب مي‌رود
پنجشنبه، 23 دی 1395 - 23:56 کد خبر:27626
فيس‌بوك ظاهرا مقدمات پخش تبليغات در دل ويديوهايي كه روي اين شبكه اجتماعي منتشر مي‌شوند را فراهم مي‌كند. بخشي از درآمد تبليغات هم به صاحب ويديو تعلق مي‌گيرد. فيس بوك مدت‌هاست حساب ويژه‌اي روي ويديو باز كرده است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- فيس‌بوك ظاهرا مقدمات پخش تبليغات در دل ويديوهايي كه روي اين شبكه اجتماعي منتشر مي‌شوند را فراهم مي‌كند. بخشي از درآمد تبليغات هم به صاحب ويديو تعلق مي‌گيرد. فيس بوك مدت‌هاست حساب ويژه‌اي روي ويديو باز كرده است.

گفته مي‌شود بزرگترين شبكه اجتماعي جهان در زمينه تبليغات ويديويي سياست تازه‌اي در پيش گرفته است؛ اينكه تبليغ در دل ويديوها (نه در آغاز ويديو) گنجانده شوند و بيش از نيمي از درآمد حاصل از آن (۵۵ درصد) هم به حساب صاحب ويديو واريز شود. اين همان درصدي است كه يوتيوب، يكه‌تاز تبليغات ويديويي آنلاين، به صاحبان ويديو اختصاص مي‌دهد.

فيس‌بوك تا به حال سه ثانيه تماشاي يك كليپ را به عنوان "يك مورد تماشا" ثبت مي‌كرد. اين سبك شمارش مورد اختلاف است، به ويژه از زماني كه ويديوها در فيد به صورت خودكار پخش مي‌شوند. حال اما از شواهد برمي‌آيد كه مدت‌زمان تماشاي ويديو براي دست‌اندركاران فيس‌بوك مهم‌تر از شمار دفعات تماشاي ويديوها شده است.

بر اساس خبري كه پايگاه اينترنتي "ركورد" منتشر كرده، در ميانه‌ي ويديوهايي تبليغ پخش مي‌شود كه مخاطب دست‌كم ۲۰ ثانيه آنها را تماشا كند و طول كليپ هم كمتر از ۹۰ ثانيه نباشد. به عبارت ديگر، فيس‌بوك از تهيه‌كنندگان ويديو مي‌خواهد كليپ‌هاي طولاني‌تر و البته جذاب‌تري توليد كنند تا در سود تبليغات سهيم شوند.

كارشناسان عرصه اينترنت انتظار دارند كه در سال‌هاي پيش رو بخش عمده محتواي منتشرشده در اينترنت در قالب ويديو باشد. فيس‌بوك هم مدت‌هاست كه بر اين مديوم متمركز شده و كاربران خود را به‌طور مستقيم و غير مستقيم به توليد و انتشار بيشتر ويديوكليپ ترغيب مي‌كند. پخش مستقيم در فيس‌بوك و همچنين برجسته‌تر كردن ويديوها در خبرخوان اين شبكه اجتماعي، شاهدي بر اين مدعاست.

اين تمركز از قرار معلوم بي‌تأثير هم نبوده است. مارك زاكربرگ، بنيانگذار فيس‌بوك، در آغاز سال ۲۰۱۶ در گزارشي فصلي خود خبر داد كه كاربران اين شبكه اجتماعي روزانه ۱۰۰ ميليون ساعت ويديو در فيس‌بوك تماشا مي‌كنند.

گوگل با راه‌اندازي گوگل‌پلاس تلاش كرد بخشي از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي را به سمت خود بكشد. اين غول اينترنتي با وجود همه‌ي امكانات خود اما نتوانست به رقيبي جدي براي فيس‌بوك تبديل شود. حال به نظر مي‌رسد فيس‌بوك با استراتژي تازه خود در عرصه تبليغات آنلاين بخت خود را در رقابت با يوتيوب و مالك آن، گوگل مي‌آزمايد.