شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : درخواست يك كارشناس روابط عمومي از رييس جمهور براي تقويت روابط عمومي ها
پنجشنبه، 16 دی 1395 - 01:26 کد خبر:27557
بررسي ها نشان داده اداراتي كه مديران آن با علم روابط عمومي آشنايي داشته و انتخاب خوبي هم براي مديريت بخش روابط عمومي انجام داده اند داراي مقبوليت بسياري هم در بين مردم مي باشند و برعكس دستگاهها و سازمان هاي كه مديران آن نسبتي با روابط عمومي ندارند در زمينه ارتباط جمعي و انعكاس عملكرد و فعاليت هاي آن دستگاه نيز نبايد انتظاري داشت.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه كمتر كسي است كه از اهميت روابط عمومي در ساختار يك سازمان، اداره، شركت و تشكيلات بزرگ و كوچك آگاه نبوده و با شرح وظايف اين مجموعه مهم در عصر ارتباطات و انفجار لحظه اي اطلاعات آشنا نباشد.4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


پس از گذشت 117 سال از تشكيل نخستين روابط عمومي جهان در كشور آمريكا و 73 سال از راه اندازي روابط عمومي در ايران و به رغم تلاش هاي فراوان دست اندركاران اين رشته متاسفانه هنوز چالش هاي بسياري پيرامون روابط عمومي شكل گرفته است.


در طول سال دهها كنفرانس و ميزگرد با حضور انديشمندان داخلي و خارجي و استادان به نام علوم ارتباطات و روابط عمومي برگزار مي شود ولي خروجي آن چه سهمي براي تغيير نگرش و نگاه نسبت به روابط عمومي ايجاد كرده است.


به رغم تصويب نامه هاي مختلف دولت براي تدوين آيين نامه نحوه فعاليت، وظايف و اختيارات مراكز روابط عمومي و اطلاع رساني دستگاههاي اجرايي و اصلاحات بعدي آن تاكنون چقدر اين آيين نامه ها ضمنانت اجرايي يافته است.


اينكه حتي در انتصاب مديران روابط عمومي اين آيين نامه براي مديران دستگاهها اهميت نداشته و بدون توجه دستور دولت به انتخاب افراد بدون تخصص در زمينه روابط عمومي اقدام مي كنند و نداشتن تحصيلات مرتبط و حتي سابقه يك روز كار در روابط عمومي هم براي برخي مديران داراي اهميت نيست چگونه بايد انتظار داشت كه ما روابط عمومي پويا در سطح كشور و استانها و شهرستانها داشته باشيم.


اينكه برخي مديران روابط عمومي فاقد حتي يكي از معيارهاي لازم براي تصدي روابط عمومي هستند ديگر نبايد انتظار عملكرد روشن روابط عمومي در دستگاهها باشيم و فاتحه روابط عمومي را هم بايد با اين نوع انتخاب خواند.


اينكه دولت و رييس جمهور محترم دائم از پيشرفت ها و توسعه ها و اقدامات قابل توجه در سطح كشور سخن به زبان مي آورند، در استانها، استانداران و درشهرستانها، فرمانداران از اقدامات عمراني حرف مي زنند و از اينكه در دوران تحريم، كشور توانسته رو به جلو حركت نمايد و... اين گزارش ها و اقدامات چگونه بايد به مردم رسانده شود، آيا جز اين است كه روابط عمومي وزارتخانه ها، سازمان ها و ادارات و شركت ها در اين زمينه وظيفه دارند، ولي وقتي افرادي كه حتي فاقد تخصص نوشتن يك خبر هستند و هنوز فرق بين خبرنويسي و صورتجلسه نويسي را نمي دانند و مسئوليت اطلاع رساني را بر عهده دارند، آن وقت چه انتظاري بايد داشته باشيم.


در برخي دستگاهها متاسفانه دخالت در امور روابط عمومي بسيار زياد است اين دستگاهها نيازي نمي بينند كه روابط عمومي داراي تخصص، سواد، علم، آگاهي و دانش باشد بلكه تنها بايد بله قربان گوي بوده و هرچه آنان ديكته مي كنند اجرا شود كه اين موضوع هم يكي از دلايل موفق نبودن روابط عمومي ها در برخي دستگاهها شده و استقلال روابط عمومي به خطر افتاده است.


برخي دستگاهها نگاهي سياسي به روابط عمومي دارند و تخصص در روابط عمومي براي آنان مهم نبوده و تنها اهداف جناحي مورد توجه قرار گرفته و دست به انتخاب افرادي مي زنند كه نبايد انتظاري از عملكرد مثبت اين افراد داشت براي همين است كه تأكيد داريم به روابط عمومي نبايد نگاه جناحي و سياسي شود و عشق به كار روابط عمومي و تخصص بايد ملاك انتخاب افراد قرار گيرد.


آنچه كه رييس جمهور مي بايست توجه جدي به آن نشان دهد انتخاب تيمي متخصص در زمينه روابط عمومي و اطلاع رساني در دولت براي ساماندهي مشكلات خانواده بزرگ روابط عمومي در كشور مي باشد. اينكه هر از گاهي جلساتي مابين برخي روابط عمومي وزارتخانه ها در تهران برگزار شود، كافي نيست، زيرا پس از گذشت سه سال و نيم از شروع بكار اين دولت و همچنين پس از گذشت نه سال از ابلاغ آيين نامه مربوط به روابط عمومي ها، هنوز بسياري از مواد آن آيين نامه بدون اجرا رها شده و كسي هم پيگير اجراي آن در سطح كشور نيست و در سطح استانها هم موضوع رها شده مي باشد و در برخي از اين استانها حتي مراسم روز روابط عمومي هم توسط استانداري ها به فراموشي سپرده شده است.
با وجود رسانه هاي ديداري و شنيداري، خبرگزاري ها و مطبوعات و فضاي مجازي و در عصر روابط عمومي ديجيتال متاسفانه هنوز برخي روابط عمومي ها به صورت سنتي عمل مي كنند و اطلاعي از علم روز روابط عمومي ندارند.


وقتي دستگاهي براي آباداني و پيشرفت يك شهرستان يا استان و كشور از اعتبارات دولتي و ملي و ساير درآمدها هزينه مي كند، آيا حق مردم نيست كه از طريق خبرگزاري ها،مطبوعات و صدا وسيما از اين اقدامات آگاه شوند، حال به فرض برخي از اين وسائل ارتباط جمعي به لحاظ نوع ديدگاه صرف سياسي كه تنها هدفش ضربه به دولت برآمده از رأي مردم مي باشد از انعكاس مطلوب اين نوع اخبار خودداري كنند ولي امروزه به دليل تنوع وسايل ارتباطي ديگر اين نوع بهانه ها از كسي پذيرفته نيست و بايد از جاي ديگر هم مشكل را بررسي كرد.


تازه اين را هم بايد متذكر شد كه خبرنويسي و اطلاع رساني يكي از وظايف روابط عمومي بوده و انعكاس مشكلات مردم به دستگاه و مديران، تدوين برنامه هايي براي نزديكي كاركنان، تكريم ارباب رجوع، برپايي نمايشگاهاي عملكرد، ارتباط نزديك با رسانه ها، همكاري با ساير دستگاهها، مطالعه اخبار مرتبط در فضاي مجازي و خبرگزاري ها و مطبوعات و صدا و سيما، برپايي مراسم و فضاسازي در مناسبت ها، طراحي و تدوين دفترچه هاي عملكرد، اجراي برنامه هاي مذهبي، فرهنگي، هنري و ورزشي و دهها برنامه ديگر از مجموعه وظايف روابط عمومي مي باشد و حال شما تصور كنيد كه شخصي بدون تخصص هاي لازم بخواهد بر اين مسند بنشيند، آن موقع نبايد انتظاري جز پايين آمدن سطح كاري اين نوع روابط عمومي ها داشته باشيم.


روابط عمومي هم مي بايست همچون برخي مسائل كشور مورد توجه دولت قرار گيرد و با بازخواني دوباره آيين نامه هاي پيشين روابط عمومي و بررسي علل ضعف ها و ناكامي هاي اين آيين نامه هر چه زودتر تصميمي قاطع براي برون رفت از شرايط فعلي روابط عمومي ها گرفته شود و اين بار آيين نامه اي كه داراي ضمانت هاي اجرايي نيز توسط دولت باشد به دستگاهها ابلاغ شود و در سطح استانها نيز تنها به تشكيل شوراي روابط عمومي بسنده نشود و ما شاهد فعاليت هاي جديدي در روابط عمومي ها باشيم.


در نگاه جديد به روابط عمومي ها، نقش مديران دستگاهها هم بسيار زياد مي باشد، اينكه مديران نيز درك متقابلي از روابط عمومي داشته باشند و به زير مجموعه خود براي ايفاي وظايف اعتماد نموده و از آنان حمايت نمايند. مديران دستگاهها بايد بياموزند كه روابط عمومي تنها براي تحسين يكطرفه دستگاه نيست و بايد حرف مردم را نيز بدون كمي و كاستي به دستگاه منتقل نمايد، مديران بايد بياموزند كه به هر مطلب انتقادي در رسانه ها نبايد واكنش شديد نشان دهند و مي بايست با حفظ آرامش به مدير روابط عمومي خود اعتماد نمايند و توجهي هم به حاشيه ها و حاشيه پردازان نكند.


مردم و رسانه ها حق دارند حرف خود را بزنند و دستگاهها نيز از راههايي كه در قانون پيش بيني شده، مي توانند پاسخ خود را بدهند ولي برخي اوقات با تصميمات شتاب زده و جوابيه هاي غير تخصصي و غير لازم ما خودمان باعث دوري و فاصله افتادن بين دستگاه و مردم و رسانه ها مي شويم. صبوري لازمه مديران دستگاه ها براي برخورد و مواجهه با انتقادها است و روابط عمومي كارآمد مي داند كه چگونه در اين زمينه عمل كند و از فرصت ها براي انعكاس فعاليت هاي سازمان استفاده كند و به روشن كردن اذهان مردم بپردازد.


چرا يك روابط عمومي نبايد آزاد باشد كه در زمان هايي كه قصوري صورت پذيرفته به جاي آسمان و ريسمان بافي و توجيه كار از مردم عذرخواهي كند و برايشان از علل ماجرا بگويد.


بررسي ها نشان داده اداراتي كه مديران آن با علم روابط عمومي آشنايي داشته و انتخاب خوبي هم براي مديريت بخش روابط عمومي انجام داده اند داراي مقبوليت بسياري هم در بين مردم مي باشند و برعكس دستگاهها و سازمان هاي كه مديران آن نسبتي با روابط عمومي ندارند در زمينه ارتباط جمعي و انعكاس عملكرد و فعاليت هاي آن دستگاه نيز نبايد انتظاري داشت.


باز تأكيد مي نمايم كه در طول سال دهها جلسه و كنفرانس و كلاس آموزشي در زمينه روابط عمومي برگزار مي شود و شركت كنندگان كه بيشتر آنان از خانواده روابط عمومي و رسانه ها هستند پس از پايان برنامه در حاليكه با آخرين تجربيات و علوم روابط عمومي آشنا شده اند و از شادي نيز در پوست خود نمي گنجند به محل كار خود باز مي گردند، ولي اين داشته هاي جديد را بايد تنها در همان محفل به عنوان يك تعريف جديد فرا بگيرند زيرا در محل كار آنان به دليل عدم شناخت مدير و رييس دستگاه باز پاشنه در به همان صورت قبلي مي چرخد و اين دسته از افراد دچار افسردگي ناشي از عدم باور مديران نسبت به شرح وظايف روابط عمومي مي شوند.


پيشنهاد مي شود كه دولت در كنار جلسات فراوان در سطح كشور و استانها و شهرستانها، به برگزاري جلسات مشتركي با حضور مديران دستگاهها و روابط عمومي و با حضور اهل فن و متخصصان روابط عمومي اقدام نمايد تا مديران كشور به اين باور برسند كه روابط عمومي امروز در دنيا حرف اول در مديريت مي زند و دستگاهي موفق تر است كه روابط عمومي برتري دارد.