شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بازاريابي محتوايي با تصاوير با ۸ روش خلاقانه
دوشنبه، 30 تیر 1399 - 22:42 کد خبر:27534
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بازاريابي محتوايي امروزه به يك ضرورت در كسب و كار اينترنتي تبديل شده است. در دنياي وب هيچ چيز خسته‌كننده‌تر از يك صفحه‌ي بزرگ از نوشته‌ها نيست. ما به سمت محتوايي جذب مي‌شويم كه چشم‌نواز باشد، و تصاوير موجود در متن‌ها بيش‌تر توجه ذهن‌مان را جلب مي‌كند،‌



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بازاريابي محتوايي امروزه به يك ضرورت در كسب و كار اينترنتي تبديل شده است. در دنياي وب هيچ چيز خسته‌كننده‌تر از يك صفحه‌ي بزرگ از نوشته‌ها نيست. ما به سمت محتوايي جذب مي‌شويم كه چشم‌نواز باشد، و تصاوير موجود در متن‌ها بيش‌تر توجه ذهن‌مان را جلب مي‌كند،‌


پس هيچ جاي تعجبي ندارد كه ۷۰% بازاريابان، امسال براي افزايش استفاده از تصاوير در بازاريابي محتوايي‌شان برنامه‌ريزي كرده‌اند. گاهي‌اوقات، تصاوير راهي موثر‌تر و خلاقانه‌تر براي ارائه‌ي اطلاعات، داده‌ها و مفاهيم مشكل هستند. يك تصوير به هزار واژه‌ مي‌ارزد.


افزودن تصاوير نه تنها راه هوشمندانه‌اي براي افزايش كيفيت محتواي‌تان است، بلكه به اثربخش‌تر شدن آن كمك مي‌كند. حالا آماده‌ايد كه كيفيت محتواي‌تان را با تصاوير بالا ببريد؟ در ادامه چند راه عالي براي تركيب تصاوير با بازاريابي محتوايي را مي‌خوانيد.

۱.استفاده از عكس‌ها و تصاوير باكيفيت براي جلب توجه مشتريان به محتوا
نخستين چيزي كه شما را جذب اين مطلب كرد چه بود؟ احتمالا عكس بالاي آن، درست است؟ اگر فقط يك تصوير براي مطلب‌تان داريد، مطمئن شويد كه تصوير جذابي باشد. وقتي مي‌فهميد تصويرتان چقدر چشم‌نواز بوده است كه تعداد به اشتراك‌گذاري‌هاي آن در فيس‌بوك و ليكندين را مي‌بينيد، بايد بدانيد مطالب تصويردار در شبكه‌هاي اجتماعي بسيار پر‌طرافدار‌تر هستند. براي ارائه‌ي مثال‌هاي تصويري به خوانندگان، به بدنه‌ي مطلب‌تان هم عكس اضافه كنيد.
(نكته: حداقل اندازه‌ي تصويرتان ۳۱۵*۶۰۰ پيكسل باشد.)

۲.براي بصري ساختن و درك آسان مجموعه داده‌ها يا اطلاعات‌، از اطلاعات‌نماها استفاده كنيد.
اطلاعات‌نماها كم كم دارند به نوعي محتواي پربازديد تبديل مي‌شوند. در حقيقت، اطلاعات‌نماها از ساير نوشته‌ها بيشتر به اشتراك گذاشته مي‌شوند.
اگر فكر ايجاد اطلاعات‌نماي خودتان دلهره‌آور است، انجامش ضرورتي ندارد. راهنماي ايجاد اطلاعات‌نماهاي زيبا و قالب‌هاي آماده و رايگان‌شان قابل دانلود و استفاده در پاورپوينت هستند.
 
۳.از مصورسازي داده‌ها به منظور متقاعد‌كننده بودن ارائه‌ي داده‌ها، اطلاعات يا مفاهيم استفاده كنيد
با اين‌كه اطلاعات‌نماها قالب محتوايي بصري فوق العاده‌اي براي ارائه‌ي مجموعه‌ي داده‌ها هستند، گاهي مي‌خواهيد از آمار و ارقامي براي پشتيباني موضوع نوشته‌تان استفاده كنيد. در اين صورت مي‌توانيد با نمودارها، گراف‌ها، دياگرام‌ها، نمودارهاي پراكنش و ابزارهاي مصورسازي ديگر داستان متقاعدكننده‌تري با داده‌هايتان بگوييد.
براي مثال ۴۶% درصد بازديدهاي ماهانه‌ي ما به خاطر ۳۰ مطلب برترمان است، و ۵۴% بقيه به خاطر ۵۹۷۰ مطلب ديگر. تصوير زير نمودار دايره‌اي آن را نشان مي‌دهد. تصوير، گوياتر است، اين طور نيست؟ 
مصورسازي داده‌ها مي‌تواند به سادگي نمودار بالا باشد، يا مي‌تواند كمي خلاقانه‌تر و پيچيده‌تر باشد. براي مثال، در زير مصورسازي داده‌هاي تعاملي پيچيده از فهرست “۵۰ فرانشيز ورزشي ارزشمند ۲۰۱۴” را مي‌بينيد. اين تصوير امكان مشاهده‌ي تعداد سال‌هاي رقابت هر تيم و تعداد قهرماني‌هايش را، به علاوه‌ي موفقيت هر تيم نشان مي‌دهد.

۴.قالب‌هاي تبادل گرافيكي انيميشني (GIFs) براي سرگرم كردن و آگاهي بخشيدن به مخاطبان
قالب‌هاي تبادل گرافيكي انيميشني مي‌توانند ابزار محتوايي بصري لذت‌بخشي باشند (و در موارد خاص بسيار هم مفيدند). اين قالب‌ها براي نمايش تصاوير انيميشني به كار مي‌روند.
در زير، مثالي از بصري‌سازي داده‌ها مي‌بينيد كه چطور با قالب‌هاي تبادل گرافيكي انيميشني، نمايش بهتري دارند. اين GIF از انيميشن براي نمايش تغييرات سن جمعيت در طول زمان استفاده مي‌كند. اين تصوير، تغييرات جمعيت در طول چند سال را به صورت خلاصه و جمع و جور نشان مي‌دهد و براي استفاده در بلاگ، ايميل و رسانه‌هاي اجتماعي مناسب است.
يكي ديگر از كاربردهاي عالي قالب‌هاي تبادل گرافيكي، ارائه‌ي پيش‌نمايشي از محتواي قابل دانلود است _ مثل كتاب‌هاي الكترونيكي. اين قالب گرافيكي، نمونه‌اي از تصاوير قابل دانلود را نشان مي‌دهد تا كاربر بداند چه چيزهايي را دريافت مي‌كند.

۵.درباره‌ي قالب‌بندي محتواي‌تان هوشمندانه‌تر عمل كنيد تا خواننده‌پسند‌تر باشد.
مي‌توانيد آن تكه نوشته‌ي زياد و خسته‌كننده‌ي بر خط‌تان را، با استفاده از چند تيتر كه در جاهاي مناسب متن قرار گرفته‌اند و ديگر انواع قالب‌بندي‌ها مثل نوشته‌هاي پررنگ‌تر و شماره‌گذاري، بسيار مطبوع‌تر سازيد.
مي‌خواهيد محتواي‌تان ساده‌تر به چشم بيايد؟ يك قالب‌بندي كوچك مي‌تواند محتواي‌تان را خواننده‌پسند‌تر كند. شايد باورش برايتان سخت باشد اما مردم به ندرت پيش مي‌آيد بلاگ نوشته‌ها، مقاله‌ها و ديگر انواع محتواي برخط را به طور كامل بخوانند. آنها با چشم از رويش مي‌گذرند و فقط بخش‌هاي جالبش را مي‌خوانند.
با تيترهاي واضح و مختصر، خواندن متن را براي خوانندگان‌تان آسان‌تر كنيد، به آنان كمك كنيد بخش‌هايي را كه واقعا مي‌خواهند بخوانند به راحتي پيدا كنند. هم چنين اگر متن‌تان خيلي طولاني است مي‌تواند از پيوندهاي اهرمي براي پرش به همان تيتر مورد نظر استفاده كنيد. به مثال زير توجه كنيد.

۶.از تصاوير در محتواي رسانه‌ي اجتماعي استفاده كنيد.
در توئيتر، توئيت‌هاي حاوي تصاوير، ۱۸% بيش‌تر از ديگر توئيت‌ها كليك مي‌خورند و ۱۵۰% بيش‌تر به اشتراك گذاشته مي‌شوند.
جاي تعجبي هم نيست، كدام يك از توئيت‌هاي زير بيش‌تر توجه‌تان را جلب مي‌كند؟
فقط در توئيتر نيست كه تصاوير، توجه مخاطبان بيش‌تري را جلب مي‌كند، ۸۷% مجموع تراكنش‌هاي صفحات برند در فيس‌بوك هم از تصاوير استفاده مي‌كنند. اگر در بازاريابي محتوايي تا‌كنون از تصاوير در رسانه‌هاي اجتماعي‌تان استفاده نمي‌كرديد، شايد حالا ديگر بخواهيد استفاده كنيد. به متناسب‌ بودن تصاوير با پيوندها و به روزرساني‌هايتان در شبكه‌هاي اجتماعي توجه كنيد.

۷.محتواي‌تان را با استفاده از ويدئو زنده كنيد.
وقتي اغلب مردم درباره‌ي محتواي بصري فكر مي‌كنند، نخستين چيزي كه به ذهن‌شان مي‌رسد ويدئو است. و كاملا درست است—چون ويدئو قالب جذابي براي ارائه‌ي محتوا است، و محبوبيت فزاينده‌اي به ويژه در رسانه‌هاي اجتماعي دارد.
گزارش‌هاي فيس‌بوك نشان مي‌دهد به طور متوسط بيش از ۵۰% كساني كه هر روز در امريكا به فيس‌بوك مي‌روند، دست‌ِ كم هر روز يك ويدئو مي‌بينند— همين آمار نشان مي‌دهد چرا ويدئوهاي افراد و برندها هر سال نسبت به سال قبل، مقياس جهاني، ۳.۶ برابرافزايش مي‌يابد.
با اين‌كه ويدئوها، بليت طلايي شبكه‌هاي اجتماعي هستند، مي‌توانند به عنوان مكمل محتواي وبگاه و بلاگ‌تان در بازاريابي محتوايي نيز باشند. در زير چند ايده براي چگونگي استفاده از ويدئو در بازاريابي محتوايي‌تان مي‌خوانيد:
براي ملموس كردن موردكاوي‌هاي مشتريان، مصاحبه‌هاي ويدئويي انجام دهيد.
براي محتواي قابل دانلودتان تيزرهاي تبليغاتي بسازيد.
براي تشويق به ثبت‌نام در برنامه‌هاي آتي‌تان از ويدئو استفاده كنيد.

۸.براي بيان داستان‌هاي بصري، ارائه‌هاي اسلايدشير بسازيد.
آيا مي‌دانستيد اسلايدشير – وبگاه محبوب اشتراك‌گذاري اسلايدشوها– بيش از ۷۰ ميليون كاربر حرفه‌اي دارد؟ و هم‌چنين يكي از ۱۰۰ پربازديدترين وبگاه‌هاي دنيا است. اين چيز كمي نيست.
اسلايدشوها و پاورپوينت‌ها يكي ديگر از قالب‌هاي عالي محتواي بصري هستند كه براي استفاده در محتواي بلاگ نوشته‌ها و رسانه‌هاي اجتماعي بسيار كارامدند. مي‌توانيد آنها را به شيوه‌هاي مختلفي استفاده كنيد – براي تبليغ پيشنهادهاي‌تان، ارائه‌ي نكات مفيد، يا به تنهايي به عنوان يك محتواي قابل اشتراك‌گذاري.
 
ترجمه: تحريريه سايت كسب و كار  بازده
نويسنده: پاملا وگن
منبع: بيزينس – business