شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بهترين درس‏هاي كارآفريني در سال 2016
شنبه، 11 دی 1395 - 10:58 کد خبر:27484
بهترين توصيه ‏ها براي ايجاد و رشد يك شركت موفق چيست؟ در سال گذشته، تغييرات بسيار زيادي در چشم‏ انداز كسب‏ و ‏كار، از فروش ياهو به ورايزون تا ورشكستگي Gawker، رخ داد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، بهترين توصيه‏ها براي ايجاد و رشد يك شركت موفق چيست؟ در سال گذشته، تغييرات بسيار زيادي در چشم‏انداز كسب‏و‏كار، از فروش ياهو به ورايزون تا ورشكستگي Gawker، رخ داد. طي اين مدت، با مديران ارشد اجرايي شركت‌هاي بزرگ، كارآفريناني كه براي اولين بار وارد اين حوزه شده‏اند و افرادي كه هر روز به سختي كار كرده‏اند تا چيز جديدي خلق كنند، صحبت‏ كرده‏ايم. بسياري از آنها خلاف عرف معمول عمل كرده‏اند و فعاليت‏هايي انجام داده‏اند كه شايد غيرممكن به نظر بيايد؛ اما همين فعاليت‏ها در نهايت در كسب موفقيت آنها تاثير بسزايي داشته است. در اين مقاله براي كمك به ايجاد تغيير در سازمان‏تان در سال جديد، بهترين درس‏هاي كسب‏و‏كار را در سال جاري ارائه كرده‏ايم.

 

درس 1: براي يافتن استعدادها، براي خودتان چارچوب قائل نشويد. گرچه در چند سال گذشته، نرخ بيكاري در آمريكا، با كاهش قابل‏توجهي روبه‏رو بوده است؛ اما مشاغل تكنولوژيك هنوز با تقاضاي بالايي روبه‏رو است. معمولا اين مشاغل به سختي پر مي‏شوند. به مثال زير توجه كنيد: اكنون مشاغل امنيت سايبري بسيار جذاب هستند؛ و بسياري از شركت‌ها در يافتن و پرورش استعدادهاي مناسب در اين زمينه با مشكل روبه‏رو هستند. ممكن است پاسخ اين مشكل «ايجاد تفكر بزرگ‌تر» باشد. شركت Level 3 كه يك شركت خدمات مخابراتي است، استعدادهاي حوزه امنيتي را نه از مهارت‏هاي دشوار نيروي كار، بلكه از شور و اشتياق آنها (براي مثال از موسيقيدان‏ها) منبع‏يابي مي‏كند و اين چنين به موفقيت مي‏رسد. گرچه، بسياري از افراد مهارت‏هاي تكنيكي كه افراد حرفه‏اي حوزه امنيتي نياز دارند را نمي‏دانند، اما اين شركت دريافته است كه افراد خبره در حوزه موسيقي توانايي يادگيري انجام شغل و برتري در آن را دارند. با گسترش دامنه انتخاب خود و جست‌وجوي استعدادها از منابع بيروني، چند شركت توانسته‏اند شكاف‏هايي را پر كنند كه سايرين هنوز براي رفع آن در تلاش و تكاپو هستند.

 

درس 2: كارمندان خود را به بزرگ فكر كردن تشويق كنيد. «حفظ استعدادها در سازمان‏تان» ممكن است يك استراتژي شهودي براي كسب‏و‏كارهاي رو به رشد باشد؛ اما ممكن است بهترين توصيه نباشد. در حقيقت Mathilde Pribula، از شركت Li Frederickson Pribula كه يك شركت متخصص در منابع انساني است، دقيقا خلاف اين را مي‏گويد. دليل او ساده است: چرا به شدت براي حفظ استعدادهايي سرمايه‏گذاري مي‏كنيد كه علايق‏شان با شركت شما تطابق ندارد؟ در عوض، استدلال او اين است كه بهتر است با تيم‏تان كار كنيد تا ببينيد كه آنها در آينده چه مي‏خواهند. اگر خواسته‏هاي آنها همراه با شركت شماست، فوق‏العاده خواهد بود. اما اگر چنين نيست، باز‌هم مشكلي نيست. او مي‏گويد بايد به تيم‏هايش اجازه بدهد تا در مورد مسيرهاي حرفه‏اي‌شان (در داخل يا خارج از شركت) صحبت كنند و اين بهترين پاسخ است. بنابراين ممكن است براي شركت‌هاي رو به رشد واجب باشد كه با هر كارمند گفت‌وگوي صادقانه‏اي در مورد آينده داشته باشند و به اين ترتيب مي‏توانند با مهارت بسيار، بهترين مراحل پيش‏رو را تجزيه و تحليل كنند.

 

درس 3: استانداردها و داده‏ها را درك كنيد و از آنها درست استفاده كنيد. براي بسياري از افراد، علم آمار مساوي با «واقعيت‏هاي عيني» است و اغلب تصميمات كسب‏و‏كار با يك واحد داده كه به‌طور فرضي مساله مورد نظر را «كمي» در نظر مي‏گيرد تقويت مي‏شوند. اما اش هوانگ كه يك طراح و نويسنده است هشدار مي‏دهد كه از آمار به صورت نادرست استفاده نكنيد و اطمينان يابيد كه اعداد بيان شده در بلندمدت به كسب‏و‏كار كمك خواهند كرد. علاوه‌بر اين، برخي آماري كه افراد استفاده مي‏كنند بهترين و گوياترين نتايج را به‌دست نمي‏دهند. نتيجه انتخابات امسال در آمريكا خود گواهي بر اين مطلب است كه گاهي چگونه واقعيت برخلاف نتايج آماري پيش مي‏رود.

 

درس 4: با انتظارات خود روشن و واضح برخورد كنيد. اگر به عنوان داوطلبي پرتلاش وارد جهان كسب‏و‏كار مي‏شويد، احتمالا در آينده خواستار ترفيع و ارتقا خواهيد بود. هيچ چيز به اين اندازه آزاردهنده نيست كه براي به‌دست آوردن افزايش حقوق تلاش كنيد و در جواب يك «نه» ساده از مديران خود دريافت كنيد و اين دليلي است كه چرا كارفرمايان بايد روشن كنند كه معيارهاي آنها براي ترفيع چيست و كارمندان نيز بايد درك كنند كه چه ارزشي را به يك كسب‏و‏كار اضافه مي‏كنند.

 

درس 5: در مورد چگونگي ايجاد فرهنگ كاري، آگاه باشيد. نوع كسب‏و‏كاري كه ايجاد مي‏كنيد بستگي به اين دارد كه فرهنگ دروني آن چيست. اين يكي از ترفندهايي است كه برت كراسبي كارآفرين و يكي از موسسان Google analytics براي بيان بهترين روش‏ القاي فرهنگ كاري شرح مي‏دهد. بسياري شركت‌ها تلاش مي‏كنند تا خلاف عرف معمول عمل كنند و از فعاليت‏هاي خسته‏كننده سنتي مانند سمينارها و جلسات طولاني كه همه پرسنل بايد در آن حضور يابند، دوري كنند. از نظر كراسبي، اين گونه قوانين كلي موثر واقع نمي‏شود. علاوه‌بر اين، شركت‌ها مي‏توانند حتي برنامه‏هايي مانند سمينارهاي خوب و مفيد براي كارمندان در نظر بگيرند، حتي چيزهايي كه منجر به تقويت فرهنگ كسب‏و‏كار مي‏شود.

 

درس 6: جمع‏آوري پول به اين معنا نيست كه موفق مي‏شويد.

به لطف برنامه‏هايي مانند شارك تنك1، جمع‏آوري پول و دريافت يك ارزيابي وسوسه‏برانگيز، به مثابه داشتن يك كسب‏و‏كار موفق در نظر گرفته مي‏شود. اما امسال شاهد بوديم كه برخي شركت‌هاي به شدت ارزشمند (مانند شركت Theranos و Zenefits) باوجود اينكه ميليون‏ها دلار جمع‏آوري كرده بودند، از عرش به فرش رسيدند. كريگ شاپيرو و مورگان‌هوزل افسانه «سرمايه‏گذاري مخاطره‏‏آميز» را به باد انتقاد گرفتند و نتيجه‏گيري كردند كه برخي از بهترين و موفق‏ترين كسب‏و‏كارها آنهايي هستند كه با كمترين مقادير نقدي همراهند. حقيقت موضوع اين است كه شايد كسب‏و‏كارهايي كه در پول غرق هستند كمتر احساس مي‏كنند كه بايد به سرعت به سمت نوآوري حركت كنند؛ چرا كه با تهديد جدي براي نابودي خود روبه‌رو نيستند. بنابراين گرچه افزايش سرمايه چيزي است كه موجب شروع موفقيت‏آميز بسياري از كسب‏و‏كارها مي‏شود؛ اما گاهي مي‏تواند در نهايت موفقيت آنها را به عقب بيندازد. در عوض، شاپيرو و هوزل مي‏گويند كه كارآفرينان بايد در مورد اينكه مي‏خواهند چگونه كسب‏و‏كارشان را رشد دهند مجدد تامل كنند و ببيند كه آيا واقعا نياز به تزريق پول دارند يا خير.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 3946