شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : افق مشتري مداري
سه شنبه، 7 دی 1395 - 11:24 کد خبر:27447
مشتري مهم ترين ناظر بر فعاليت هاي ما است. تبليغات اغواگرانه نيازي نداريم بلكه بهترين تبليغ موثر همان رضايت مشتري است. مشتري به ما وابسته نيست، ما به او وابسته هستيم. مشتري در كار ما يك هدف زود گذر نيست، بلكه مشتري هدف و غايت همه اقدامات ما است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، مشتري مهم ترين ناظر بر فعاليت هاي ما است. تبليغات اغواگرانه نيازي نداريم بلكه بهترين تبليغ موثر همان رضايت مشتري است. مشتري به ما وابسته نيست، ما به او وابسته هستيم. مشتري در كار ما يك هدف زود گذر نيست، بلكه مشتري هدف و غايت همه اقدامات ما است.

او يك فرد خارجي در سازمان ما محسوب نمي شود، بلكه مشتري جزئي از سازمان ما است. ما با خدمتي كه به مشتري ارائه مي كنيم به او لطف نمي كنيم، بلكه او از اين طريق فرصتي براي ادامه كار به ما مي دهد و در حق ما لطف مي كند.

اينها همه اعتقاد راسخ مجموعه فروشگاه هاي زنجيره اي افق كوروش است. افق كوروش در حقيقت منافع خود را فقط در گرو منافع مشتري مي داند و مصمم است فقط از طريق حفظ منافع مشتري، مشتري بيشتر جذب كند و با سود اندك از تعداد بيشتر مشتري به فعاليت خود ادامه دهد.

مجموعه فروشگاه هاي زنجيره اي افق كوروش اعتقاد دارد كه احترام در همه جا و براي همه مشتريان ضروري است و البته رضايت كاركنان رابطه اي مستقيم با رضايت مشتريان دارد و مشتري داور نامرئي و نهايي موفقيت يا شكست و صداقت و خوشنامي دروازه ورود مشتريان به سازمان است.

اما رضايت مشتري در چنين فروشگاهي چگونه كسب مي شود؟ مشتري براي تامين مايحتاج روزانه خود به مجموعه اي از كالاهاي فروشگاهي خرده فروش و به بيان ديگر كالاهاي تند گردش نياز دارد كه اتفاقا تعداد اقلام اين كالاها حداكثر بين 1200 تا 1500 قلم است.

مشتري هنگام خريد مايحتاج روزانه خرده فروشي در پي خريد پوشاك مورد نياز يا لوازم برقي و... نيست. به همين دليل نيازي به ارائه اين كالاها ندارد. در اين شرايط چند عامل اساسي براي رضايت مشتري وجود دارد؛ كيفيت كالاهاي عرضه شده، قيمت كالا، زمان صرف شده براي خريد و راحتي مشتري هنگام خريد.

مجموعه فروشگاه هاي زنجيره اي افق كوروش بر همين اساس تعداد اقلام كالاهاي مورد نياز مشتري را از بهترين برندهاي تجاري و توليدي كشور تهيه مي كند. بديهي است در هر استان تا حد امكان و توان توليدي منطقه، كالاهاي عرضه شده از محل توليدات داراي بهترين كيفيت همان استان تامين مي شود. يعني ضمن احترام و تقويت توليد منطقه اي، اقلام واقعي موردنياز خانواده با بهترين كيفيت موردنظر خانوار در هر منطقه شهري و استاني در اسرع وقت تامين مي شود.

افق كوروش مي داند كه مشتري مايل است كالاي مورد نياز خود را به خوبي بررسي و حتي برانداز و لمس و با خواندن اطلاعات درج شده روي محصول، برند هاي مختلف را با يكديگر مقايسه كند. به همين دليل در قفسه هايي بسيار راحت و در دسترس مشتري كالاها را چيده و به راحتي در اختيار مشتري قرار مي دهد.

قيمت كالا نيز به طور شفاف اعلام مي شود و اين يعني خود مشتري تصميم مي گيرد چه كالايي با چه كيفيتي از چه برند توليدي و به چه ميزان خريداري كند و هيچ شيوه وسوسه كننده اي براي خريد بيشتر مشتري به كار گرفته نمي شود چراكه تصميم مشتري، بودجه مشتري، سليقه و زماني كه براي خريد صرف مي كند همگي در رضايت او موثر بوده و رضايت مشتري عامل اساسي تبليغ راستين در افق كوروش است و به همين علت فروشنده هاي حرفه اي و خوش زبان مشتري را اسير تبليغات اغواگرانه خود نمي كنند و اين همان مفهوم راستين احترام به خواست مشتري و حفظ كرامت انساني وي است.

همه اين موارد بخش كوچكي از تامين رضايت مشتري است. خانوارها همه خريدهاي شان را براساس نياز و البته طبق درآمد و بودجه خود تنظيم مي كنند. طبيعي است قدرت خريد خانوار از يك سو به درآمد خود و از سوي ديگر به قيمت تمام شده كالا ارتباط دارد. از اين رو است كه تورم موجب نارضايتي خانوار ها مي شود چراكه عملا موجب كاهش قدرت خريد خانواده مي شود.

حال در اين شرايط در نظر بگيريد به علت شيوه سنتي توزيع كالاها در كشور و دست به دست شدن هاي پي در پي و در نتيجه تحميل هزينه هاي مضاعف حمل و نگهداري و توزيع و انبارداري و البته سود منطقي هر واسطه، حتي بيش از 30 درصد قيمت كالا افزايش مي يابد. يعني متوسط 30 درصد بهاي كالايي كه مي پردازيد هزينه همين شيوه سنتي توزيع است.

افق كوروش به علت بهره مندي از تخصص اقتصادي و علمي خود در مديريت توزيع و عرضه فروشگاهي توانسته است اين هزينه ها را به شدت كاهش دهد. نكته بسيار اساسي در همين تخصص است. افق كوروش اگرچه به يمن تلاش فراوان و بهره مندي از توان و تخصص خود و تامين مستقيم كالا از توليد كننده و با جلوگيري از دلالي هاي پي در پي توانسته است قيمت تمام شده كالاها را به شدت كاهش دهد اما اين ارقام صرفه جويي شده و سود خود را در اختيار مصرف كننده قرار داده است.

علت تخفيف دائمي در مجموعه فروشگاه هاي زنجيره اي افق كوروش همين صرف نظر از سود خود است كه موجب رضايت واقعي مشتري مي شود. اين يعني افزايش قدرت خريد خانوار كه معادل افزايش درآمد و حفظ سطح رفاه خانوار حتي در شرايط تورمي جامعه است.

مشتري با هر سطحي از درآمد به همان كالاي باكيفيت عرضه شده در مناطق شهري داراي درآمد بالا دسترسي دارد و مي تواند حتي مايحتاج خود را ارزان تر تهيه كند و بخش قابل توجهي از درآمدش را پس انداز يا صرف خريد بقيه كالاهايي كند كه تا پيش از اين نمي توانست خريداري كند. مجموعه اين اقدامات موجب رضايت بيشتر مشتري و در يك كلام مشتري مداري و حفظ كرامت انساني خانوار ها مي شود اما خود مشتريان نيز مي توانند به تحكيم اين روند مشتري مداري كمك كنند. مسير بسيار ساده است:

OKCLUB@ در شبكه تلگرام نشاني همراهي هميشگي شما براي حفظ كرامت خانوار ها در ابعاد اقتصادي و رفاه اجتماعي است.

 

منبع: فرصت امروز