شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش روابط عمومي در جوامع دانش محور
یکشنبه، 5 دی 1395 - 09:20 کد خبر:27409
روابط عمومي ها به عنوان حلقه ارتباطي سازمان ها در جوامع دانش محور نقش بسيار مهمي دارند. هر چه اين حلقه ارتباطي وسيع تر و محكم تر باشد، به همان اندازه سازمان در پيشبرد اهداف و فعاليت هاي خود موفق تر خواهد بود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه تحولات فضاي كسب وكار، عدم اطمينان محيطي و نيز پيچيدگي هاي موجود در حوزه هاي فعاليتي سازمان ها موجب شده است غالب سازمان ها توجه ويژه اي به شناخت و ترسيم آينده مطلوب خود معطوف نمايند.

تحليل روند گذشته، شناسايي علائم و نشانه هاي در حال بروز محيطي (هر چند ضعيف) مبتني بر پويش دقيق، توجه به فرصت ها و تهديدهاي ناديده گرفته شده توسط ساير بازيگران فضاي كسب و كار و مهم تر از موارد مذكور، درك روند تغييرات محيط فعاليت سازمان از يك سو و ايجاد توانمندي تفسير اطلاعات بدست آمده از فعاليت هاي مزبور در جهت ايجاد دانش در خصوص بازار، فناوري، مشتريان، تغييرات محصولات و خدمات و تحولات فضاي رقابت در جهت توسعه اقدامات مناسب مبتني بر تصميمات استراتژيك از سوي ديگر نيازمندي هاي اساسي سازمان هاي امروز است.

توجه و تاكيد صاحب نظران علوم ارتباطات در حوزه ها و بخش هاي مختلف فعاليت هاي ارتباطي طي سال هاي اخير به نقش روابط عمومي ها در سازمان ها انجاميده است. همچنين نقش
روابط عمومي در هدايت مسير و روشنگري فعاليت هاي سازماني بيش از هر چيزي حساسيت متخصصان و كارشناسان را نسبت به ابعاد مختلف روابط عمومي در سازمان ها و جوامع مختلف برانگيخته است.

بر كسي پوشيده نيست كه در جوامع امروزي ارتباطات نقش بسيار مهمي در پيشبرد اهداف يك سازمان ايفا مي كند. بهبود كمي و كيفي فعاليت هاي سازمان، افزايش بهره وري از امكانات و نيروي انساني در سايه انعكاس فعاليت هاي سازمان با جامعه و بهره گيري از امكانات و قابليت هاي اجتماع و مشاركت عمومي افراد آن مي باشد.

در اين راستا روابط عمومي ها به عنوان حلقه ارتباطي سازمان ها در جوامع دانش محور نقش بسيار مهمي دارند. هر چه اين حلقه ارتباطي وسيع تر و محكم تر باشد، به همان اندازه سازمان در پيشبرد اهداف و فعاليت هاي خود موفق تر خواهد بود. روابط عمومي ها بايد استراتژي هايي را برگزينند تا بتوانند اين حلقه ارتباطي سازمان را با جامعه دانش محور را حفظ كنند.

در حال حاضر جوامع نوين بيشترين دامنه ارتباطات و رسانه اي را دارد. جامعه آينده، جامعه اي صرفا اطلاعاتي نيست كه با متن و اسناد و اطلاعات سر و كار داشته باشد. همچنين به اين دليل كه، بشر با عبور از جامعه اطلاعاتي و سپس عبور از جامعه دانشي به جامعه مجازي مي رسد و اينجاست كه نقش روابط عمومي ها با توجه به ارتباطاتي كه دارند و برقرار مي كنند، در سازمان ها پر رنگ تر مي شود در اين راستا اگر انتقادهاي زيادي به سازمان ها مي شود، مي تواند بخش زيادي از آن ناشي از اين باشد كه تصويرشان را در نزد مشتريان ناديده گرفته اند.

با فعاليت هاي روابط عمومي، يك سازمان را مي توان حتي در نگاه منتقدان آن، قابل پذيرش جلوه داد، در جوامع دانش محور روابط عمومي ها در سازمان ها نقش به سزايي ايفا مي كنند. در اين پژوهش سعي بر آن است كه نقش روابط عمومي ها در جوامع دانش محور با مطالعات مروري و كتابخانه اي بررسي شود.

 

اين مقاله از مقالات برگزيده سيزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران مي باشد كه در كتاب مجموعه مقالات كنفرانس منتشر خواهد شد.

 

گفتني است سيزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران با موضوع "روابط عمومي دانش محور و مديريت محتوا"، با حمايت انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي، انجمن بين المللي روابط عمومي، انجمن متخصصان روابط عمومي و برخي دانشگاه هاي خارجي و داخلي و با شركت استادان، مديران و كارشناسان صاحب نام، 19 دي ماه 1395در مركز همايش هاي بين المللي المپيك برگزار خواهد شد.


علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني اينترنتي كنفرانس www.irancpr.ir رجوع نمايند.