شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : شبكه‌هاي اجتماعي و روابط عمومي
سه شنبه، 30 آذر 1395 - 13:11 کد خبر:27370
براي رسيدن به آينده مطلوب بايد بر اساس توانمندي‌هاي موجود كه امروزه استفاده از شبكه هاي اجتماعي در صدر آن است برنامه ريزي كرد زيرا شبكه هاي اجتماعي اين باور را تقويت خواهند كرد و ابزار آنرا نيز به رايگان در خدمت انسان هزاره سوم قرار مي‌دهند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه انسانها به دنبال انجام بسياري از فعاليت هاي خود در فضاي مجازي است. ساز و كارهاي فضاي مجازي هر روز براساس توسعه و گسترش كمي و كيفي فناوري‌هاي نوين سخت افزاري، نرم افزاري و ارتباطات بين مردم و دانشمندان جهان باعث افزايش دانايي انسان  عصر حاضر شده و زمينه تغييرات زيادي در امور زندگي بوجود آورده است.

 

تغييرات در قالب فناوري‌هاي نوين مانند رويكرد به وب دو باعث شده است تا بتوان هرچه بيشتر و بهينه‌تر از امكانات بالقوه فضاي سايبر براي مهندسي مجدد امور روزمره زندگي بشر و تغيير ساختارهاي سازماني مانند رروابط عمومي‎‌ها استفاده نمود. چون از وب دو به عنوان وب كاربر عمومي نيز ياد مي‌شود كه باعث بروز فرصت‌ها و چالش‌هاي فراواني در روابط عمومي‌ها شده كه بنام روابط عمومي الكترونيكي مطرح گرديده است. 

 

روابط عمومي ها با توجه به توسعه شبكه هاي اجتماعي و جامعه اطلاعاتي بايد توجه خاص خود را به دو عنصر اطلاعات و ارتباطات معطوف كند. توليد اطلاعات، توزيع اطلاعات و استفاده از اطلاعات از يك سو، ارتقائ دانش نظري روابط عمومي، تسلط بر ارتباطات اجتماعي و استفاده مناسب از رسانه هاي نوين در جهت شكل‌دهي به افكار عمومي از سوي ديگر نيازهاي عصر حاضر در روند بيشتر تكامل روابط عمومي دهه سوم عصر جديد مي‌باشد.

 

روابط عمومي شبكه هاي اجتماعي در واقع نحوه بكارگيري فناوري جديد ارتباطي و شيوه‌هاي نوين  اطلاع رساني در جهت ارائه خدمات منطبق برخواسته‌هاي مخاطبان به صورت لحظه اي بر خط  و در درون شبكه‌هاي اجتماعي بر بستر اينترنت مي‌باشد. روابط عمومي مبتني بر وب دو تنها در ارائه خدمات بهتر  و سريع تر به مخاطب خلاصه نمي‌شود. بلكه شرايطي را فراهم مي‌كند تا مخاطب بتواند نظرات خود را بسيار راحت‌تر و بدو ن گذراندن محدوديت‌ها و عبور از سدهاي قوي به اطلاع مديران برساند.


 شبكه هاي اجتماعي كه به سرعت  در جهان امروز در حال توسعه مي‌باشند همانند: تويتر، يوتيوب و فيس بوك به سرعت در جهان امروز در حال توسعه مي‌باشند. همگي در خدمت روابط عمومي الكترونيكي هزاره سوم قرار دارند. توسعه فناوري‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري كه در خدمت فناوري اطلاعات و كاربردهاي آن قرار گرفته جهان را دچار تغيير و تحول جدي كرده است و آينده اي نامشخص را در پيش انسان عصر جديد قرار داده است. شايد تغييرات ايجاد شده در طول يك دهه  گذشته با كل تغييرات زندگي بشر در طول تاريخ برابر كند.

 

بايد باور كنيم كه جهان در حال تغيير سريع و اساسي است اين تغييرات در همه زمينه هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي درجريان است به عنوان مثال در حوزه هاي اقتصادي شاهد پديده‌هايي همچون: تجارت الكترونيكي، بانكداري الكترونيكي، پول ديجيتالي و كارت اعتباري مي‌باشيم تغييرات اجتماعي  شامل توسعه‌ شبكه هاي اجتماعي، بهداشت الكترونيكي عدالت الكترونيكي، امنيت الكترونيكي،آموزش الكترونيكي، محتواي ديجيتالي، مدارس هوشمند در دانشگاه‌هاي الكترونيكي يا مجازي و امثال آنها نمونه‌هاي مشخصي از تغييرات فرهنگي مي‌باشند.

 

نهايتا تغييرات سياسي شامل دولت الكترونيكي، راي گيري الكترونيكي، دموكراسي ديجيتالي و امثال آن مي‌شود. حال بايد باور كنيم  كه روابط عمومي سنتي نيز بايد بسمت روابط عمومي الكترونيكي و بعد هماهنگ بودن با شبكه‌هاي اجتماعي تغيير كند. روابط عمومي زماني مي‌تواند در يك مسير پويا و درست قرار گيرد كه آينده آن ديده شود.

 

براي رسيدن به آينده مطلوب  بايد بر اساس توانمندي‌هاي موجود كه امروزه استفاده از شبكه هاي اجتماعي در صدر آن است برنامه ريزي كرد زيرا شبكه هاي اجتماعي اين باور را تقويت خواهند كرد و ابزار آنرا نيز به رايگان در خدمت انسان هزاره سوم قرار مي‌دهند. بنابر‌اين مديران روابط عمومي‌ها بايد بدانند كه در آينده نزديك نيازي به سخت افزارهاي پيچيده و نرم افزارهاي بومي ندارند.

 

 آنها به راحتي با استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توانند به دانايي جهان متصل شوند. لذا بايد آموزش در طول عمر و استفاده از جديدترين روش هاي مديريت نوين  و فناوري هاي نرم افزاري و سخت افزاري را به خدمت بگيرند  آنها بايد هوشيار و آماده ورود به روابط عمومي عصر مجازي سه بعدي باشند.