شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- به گزارش شارا، نتايج يك پژوهش نشان ميدهد كه 51.5 درصد شركتكنندگان در اين تحقيق، عمدهترين وظيفه روابط عمومي در وضعيت بحران را اطلاعرساني به موقع از طريق كانالهاي ارتباطي ميدانند.
نتايج طرح تحقيقي "نقش روابط عموميهاي استان يزد در مديريت بحران" كه توسط "اميرترقي نژاد" پژوهشگر حوزه علوم ارتباطات اجتماعي انجام شده است نشان ميدهد كه 48.5 درصد شركت كنندگان معتقد هستند نهادهاي مسئول در موقع بحران از راهبرد توجيه استفاده ميكنند و همچنين 49.2 درصد شركتكنندگان در پژوهش معتقدند مدل ارتباطي افقي در موارد بحران كاربرد بيشتري دارد.
50 درصد شركتكنندگان در پژوهش معتقدند اقدام خبري در مرحله هنگام بحران ضروري است و در همين راستا نيز 51.5 درصد شركتكنندگان در پژوهش عمدهترين وظيفه روابط عمومي در وضعيت بحران را اطلاع رساني به موقع از طريق كانالهاي ارتباطي ميدانند و 42.3 درصد هم معتقدند موفقترين كانال ارتباطي، اطلاع رساني از طريق راديو و تلويزيون است.
البته 39.2 درصد شركت كنندگان نيز بر اين باور هستند كه محورهاي اصلي فعاليت خبري در هنگام بروز بحران بايد شايعهزدايي باشد.
همچنين بر اساس يافتههاي اين پژوهش 51.5 درصد شركتكنندگان، مهمترين شيوه تهيه و پردازش اطلاعات را گردآوري اطلاعات خبري و ساير گزارشها از رسانهها ميدانند.
57.57 درصد شركتكنندگان معتقد هستند كه تعامل ميان كاركنان و مديران سازمان در مواقعي كه سازمان با بحرانهاي بيروني مواجه است، اهميت بيشتري دارد.
در انتهاي اين تحقيق پيشنهاد شده كه اصلاح ساختار نظام اداري روابط عموميهاي استان و آشنايي آنها با تكنيك و تاكتيك مقوله مديريت بحران امري ضروري است، اما از همه مهمتر از آنجايي كه 69درصد روابطعموميها در حد متوسط با موضوع بحران آشنا هستند، ضرورت اين امر بيشتر محسوس است.
همچنين حفظ انسجام كاركردي و جلوگيري از پراكندگي وظايف و كاركردهاي روابط عمومي بين واحدهاي مختلف سازمان از ديگر پيشنهادهايي است كه توصيه ميشود لذا در اين خصوص از آنجايي كه بيش از 70 درصد كارشناسان به خلاقيت و نوآوري معتقد هستند به نظر ميرسد بايد با انسجام كاركردي بيشتري وارد حوزه مديريت بحران شد.
به اعتقاد اين پژوهشگر، تلاش براي تغيير نگاه مديران از درونگرايي به برونگرايي سازماني، از الگوي اطلاعدهي به اطلاعيابي و از الگوي واكنشي به فراكنشي هم ميتواند در مديريت بحران مثمر ثمر واقع شود بنابراين از آنجايي كه بيش از 64درصد با گزينه زياد معتقد هستند كه دسترسي به مديران ارشد ميتواند در حل بحران موثر واقع شود بايد در اين زمينه مديران را توجيه كرد.
اين پژوهشگر حوزه علوم ارتباطات اجتماعي تاكيد ميكند؛ جهت گيري به سمت جايگزيني ديدگاه ارتباط متقارن و دوسويه همسنگ به جاي ديدگاههاي يك سويه اقناع و تبليغات، بهرهگيري از دانش و فناوريهاي روز در انجام دادن كاركردهاي چهارگانه روابط عمومي و تربيت نيروي انساني حرفهاي متناسب با نيازهاي روز هم امري ضروري است.
وي اظهار ميكند؛ از آنجايي كه بيش از نيمي از مديران و كارشناسان روابط عمومي ادارات استان در اين رشته تحصيل ندارند، به نظر ميرسد كه درحوزه روابط عمومي بايد از اهالي اين فن بهره گرفت.
ترقينژاد عنوان ميكند: از آنجايي كه مديران و كارشناسان روابط عموميهاي استان يزد با درصد پاييني با مقوله بحران آشنايي دارند، به نظر ميرسد با توجه به شرايط خاص استان يزد، دورههاي آموزشي بيشتري دراين خصوص بايد از سوي سازمان مديريت بحران استان با همكاري شواري اطلاعرساني دولت و شواري هماهنگي ورابط عمومي هاي استان يزد برگزار شود.
همچنين اقدام خبري و اطلاعرساني از مقولههاي خيلي مهمي بود كه اكثر مديران و كارشناسان روابط عمومي در وضعيت بحران به آن تاكيد داشتند لذا از آنجايي كه روابط عمومي و همچنين رسانهها با كاركردهاي خبري در اين خصوص زياد آشنا نيستند به نظر ميرسد برگزاري دورههاي آموزشي با محوريت سازمان مديريت بحران با همكاري خانه مطبوعات، شوراي هماهنگي روابط عموميهاي استان يزد و شواري اطلاع رساني دولت امري ضروري است.
منبع: ايسنا