شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- تجزيه و تحليل SWOT ( قدرت، ضعف، فرصت هاي مناسب و خطرات ) يكي ار مهم ترين ابزار در ايجاد يك برنامه موثر و موفقيت آميز روابط عمومي در هدايت ارزش نشان تجاري است.
اولين گام، تخمين يا ارزيابي نقاط ضعف يا قوت داخلي نشان تجاري است. از ديدگاه مديريت و سهامداراني كه از بالاترين اولويت برخوردارند، نقاط قوت وضعف داخلي آن را مي توان با نگاهي دقيق به تمامي ابعاد از جمله فعاليت ها، بودجه ها، بازگشت سرمايه، نمايش كالا، ميزان رضايت مشتري، مجراهاي توزيع و مسايل و موضوعات جنبي شناسايي كرد.
گام بعدي، بررسي فرصت هاي مناسب و خطرات بيروني است. بررسي فرصت ها و موقعست هاي مناسب، ارزيابي اوضاع اقتصادي و اجتماعي و وضعيت ويژه يا گرايش هايي را كه نشان تجاري را جذاب تر مي سازد، در بر مي گيرد. در عوض خطرات احتمالي قدرت هايي هستند كه از جاذبه و تاثير گذاري نشان تجاري مي كاهند. هنگامي كه ارزيابي نقاط ضعف و قوت، فرصت ها وخطرات كامل شد، يافته هاي خود را بر اساس اصول چهار گانه زير اولويت بندي كنيد:
1.آسيب هاي واقع گرايانه: اگر نقاط ضعف و خطرا ت مورد توجه قرار نگيرد؛
2. منافع احتمالي: اگر نقاط قوت و فرصت هاي مناسب به عنوان اهرم فشار مورد توجه قرار گيرد؛
3. ارزيابي هزينه ها و بررسي آسيب هاي و كاربرد نقاط قوت و فرصت هاي مناسب به عنوان اهرم فشار؛
4. روزنه فرصت هاي مناسب در دسترس؛ به عنوان مثال شما چه ميزان زمان بايد وقت خود را صرف اصلاح نيازهاي شناسايي شده كنيد، قبل از اينكه خيلي دير شود؛
يافته ها و نتايج به دست آمده از اين ارزيابي، شما را مستقيماً به سوي گذر گاه ارتباطات راهبردي رهنمون خواهد كرد و اين امكان را براي شما فراهم خواهد آورد تا توان و جذابيت نشان تجاري را به حداكثر و نقاط ضعف آن را به حداقل برسانيد.
تجزيه و تحليل مذكور همچنين شما را به سوي پيام هايي هدايت مي كند كه از بيشترين اهميت و اعتبار برخودارند. به علاوه به سهامداراني اشاره خواهد كرد كه از بيشترين اهميت و اولويت بهره مند هستند واينكه چگونه مي توان از طريق پيام به آنها به راحتي دسترسي داشت و در ساخت روابط آتي نيز مشاركت خواهد داشت.
عناصر كليدي در ايجاد پيام هاي مؤثر و مفيد عبارتند از:
٭ پيام ها بايد از ديد مخاطبان از اهميت و اعتبار برخوردار باشند؛
٭ آنها بايد همواره انعكاس دهنده جايگاه نشان تجاري سازمان يا شركت باشند؛
٭ در پيام بايد يك نگاه و يك ندا وجود داشته باشد؛
٭ پيام بايد با تاريخچه و تجربه مشتري توافق سازگاري داشته باشد؛
٭ پيام بايد با محل مشتري در فرآيند خريد سازگار باشد؛
بخش هاي مختلف درون يك شركت، مسئول ارسال پيام به گروههاي سهامدار هستند توافق و هماهنگي راهبردي - از تبيليغات گرفته تا روابط عمومي براي ارتقاي ميزان محبوبيت نشان تجاري و در نتيجه افزايش ميزان فروش، پاسخگويي مستقيم و ارتباطات دروني - همسويي و هماهنگي تمامي پيام هايي است كه خالق تصاوير مطلوبي از نشان تجاري از ايجاد جايگاهي مثبت در ضمير مصرف كننده و ساير سهامداران نسبت به كالاي توليد شده است. عدم توافق و هماهنگي بين گفتار و عمل، باعث بروز بي اعتمادي و عدم توجه و تمركز به محصول مورد نظر مي شود.
مزيتي كه روابط عمومي براي ارتباطات بي نقص و مؤثر بازاريابي به همراه دارد، ظرفيت ارائه پيام هاي بسيار مؤثر و طبقه بندي شده به مخاطبان مورد نظر در خلال اوقات راهبردي است كه فرصت هاي مناسب براي طرح مؤثر نشان صنفي وجود دارد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)