شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، يكي از ايراداتي كه به تحقيقات كمي در بازاريابي گرفته مي شود، اين است كه تلاش مي شود با مطالعه آماري و عدد و رقمي رفتار مصرف كننــدگان در گذشته، به تصميم سازي هايي براي آينده بپردازد، در حالي كه با عينك ديروز و امروز نمي توان به فردا نگاه كرد.
به همين دليل است كه در كشورهاي توسعه يافته خصوصا آمريكا ميزان اقبال به تحقيقات كيفي و دستيابي به اطلاعات و روند هاي مغز خزنده و ضمير ناخودآگاه فزوني گرفته است. به عبارتي لازم است براي موفقيت در تصميم گيري هايي كه براي آينده گرفته مي شود تا حد امكان تعصب به زمان گذشته و زمان حال را به حداقل برسانيم و اين به طراحي هوشمندانه آينده نياز دارد كه موضوع علم آينده پژوهي است.
آينده پژوهي علم طراحي هوشمندانه آينده است و كسب و كارها به شدت به آن نياز دارند. چون آنچه تاكنون توانسته است مشتريان را راضي و خشنود كند بي شك براي تامين رضايت و خشنودي مشتريان فردا كفايت نمي كند و در اين مسير سازمان هايي كه چشم اندازهاي شفاف از موضوعات و رويدادهاي مختلف دارند و ديدي جامع نسبت به مسائل دارند، موفق خواهند بود.
كتاب آينده پژوهي در كار و كسب تاليف پرويز درگي، مدرس دانشگاه و مشاور و محقق بازاريابي سعي دارد دريچه ديگري را به روي مديران و كارشناسان سازمان ها باز كند تا فقط در حصار فعاليت ها و پيروزمندي هاي روزمره باز نمانند و با آينده پژوهي، به نو آوري بپردازند.
در بخشي از اين كتاب آمده است: داشتن شفافيت كامل در شهرت كسب و كارها ضروري خواهد شد و شركت ها بايد تلاش بيشتري كنند تا مورد توجه قرار گيرند و افراد به آنها اعتماد كنند. براي اينكه يك شركت معتبر باشيد وعده اي كه برند شما مي دهد و تجربه مصرف كننده از آن بايد كاملا با عملكردتان همخواني داشته باشد.خدماتي به وجود خواهد آمد كه در آن چالاكي بسيار بالا خواهد بود و به كسب و كارهاي جديد و رويكردهاي همكاري الهام مي بخشد تا مبتني بر تعامل باشد.
اين كتاب 175 صفحه اي در سه فصل توسط انتشارات بازاريابي منتشر شده است
منبع: فرصت امروز