شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : درآمدهاي ميليون دلاري ستاره‌هاي يوتيوب از توليد ويدئو
شنبه، 20 آذر 1395 - 01:53 کد خبر:27223
​​​​​​​توليد ويدئو براي يوتيوب برخي ستاره‌هاي اين پلاتفرم را به درآمدهاي نجومي رسانده است. مجله فوربس فهرستي از پردرآمدترين "يوتيوبرهاي جهان" منتشر كرده است. مجموع درآمد ۱۲ نفر برتر بيش از ۷۰ ميليون دلار بوده است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- واژه "يوتيوبر" (YouTuber) به كساني اطلاق مي‌شود كه خود را با استفاده از يوتيوب به جهان شناسانده‌اند. برخي از يوتيوبرها حالا تبديل به ستاره‌هاي دنياي رسانه‌هاي آنلاين شده‌اند و از كار خود درآمدهايي نجومي دارند.

ستاره‌هاي يوتيوب طيفي گسترده از نوجوانان و جوانان نسل اينترنت‌اند كه با دوربيني در دست در شاخه‌هاي گوناگون مشغول فعاليت‌اند: از كمدي و مزاحمت (prank) و بازي‌هاي كامپيوتري گرفته تا توليد برنامه‌هاي آموزشي و علمي و گشت‌وگذار در دنياي مد و تكنولوژي.

رده‌بندي پردرآمدترين ستاره‌هاي يوتيوب در مجله "فوربس" نشان مي‌دهد كه ۱۲ نفر برتر آنها در ۱۲ ماه گذشته در مجموع نزديك به ۷۰ ميليون دلار درآمد داشته‌اند. درآمد ستاره‌هاي يوتيوب نسبت به سال گذشته افزايشي ۲۳ درصدي داشته است. آنها حالا تبديل به "سلبريتي" شده‌اند و درآمدشان ديگر فقط از يوتيوب نيست؛ كتاب مي‌نويسند و قرارداد فيلم امضا مي‌كنند و از شركت‌هاي تبليغاتي هم دستمزدهاي كلان مي‌گيرند.

 

پردرآمدترين ستاره اين رده‌بندي براي دومين سال متوالي پسر ۲۷ ساله‌اي از سوئد است كه كانال PewDiePie را مي‌گرداند. بيش از ۴۹ ميليون نفر مشترك كانال يوتيوب او هستند. مجموع بازديدها از كانال او بيش از ۱۱ ميليارد بار است. او كه با طنزي خاص بازي‌هاي كامپيوتري را بررسي مي‌كند، در يك سال گذشته درآمدي ۱۵ ميليون دلاري داشته است.

رومن اتوود با درآمد ۸ ميليون دلاري‌اش در جايگاه دوم نشسته. او و دوستانش به خيابان‌ها مي‌روند و به خلاقانه‌ترين شكل‌هاي ممكن رهگذران را دست مي‌اندازند. كانال يوتيوب او بيش از ۱۰ ميليون مشترك دارد. او كار يوتيوبش را پنج سال پيش با خالي كردن سطل آب يخ روي سر رهگذران در خيابان و ثبت تصاوير آن آغاز كرد. درآمد او نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزايش يافته است.

سيستم كسب درآمد ستاره‌هاي يوتيوب تا اندازه‌اي متفاوت است. برخي از آنها با بهره‌گيري از تبليغات بومي در محصولات ويدئويي خود پول مي‌سازند، برخي براي محتواي توليدي حامي مالي جذب مي‌كنند و برخي پس از مشهور شدن قراردادهاي كلان تبليغاتي و انتشاراتي مي‌بندند.

 

ليلي سينگ، كمدين يوتيوبر با درآمد ۷/۵ ميليون دلاري‌اش در جايگاه سوم نشسته است. كانال او هم بيش از ۱۰ ميليون مشترك دارد.


زوج كمدين Smosh هم با ۷ ميليون دلار درآمد در جايگاه چهارم قرار گرفته‌اند. كانال آنها بيش از ۲۲ ميليون مشترك دارد.
 

ستاره‌هاي يوتيوب گذشته از محبوبيت بالا، تاثير و نفوذ چشمگيري هم بر مخاطبان عموما جوان‌شان دارند. آنها خاكي‌تر از ستاره‌هاي سنتي دنياي سينما و تلويزيون‌ و موسيقي‌اند و به خاطر خودماني بودن‌شان احترام ويژه‌اي نزد مخاطبان دارند. همين ارتباط ويژه آنها با مخاطبان است كه درآمدهاي نجومي هم براي‌شان به ارمغان مي‌آورد.