شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ايده هاي بزرگ براي كپي رايتينگ/ به مديران نيز توجه كنيد
چهارشنبه، 17 آذر 1395 - 12:24 کد خبر:27213
ارائه تخفيف هاي وسوسه انگيز يكي از ايده هاي كلاسيك و در عين حال موثر در زمينه كسب درآمد است. به طور معمول اين تخفيف ها براساس مناسبت هاي پيش رو طراحي مي شوند. ارائه تخفيف بيشتر در زمينه جلب مشتريان معمولي رواج دارد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، ارائه تخفيف هاي وسوسه انگيز يكي از ايده هاي كلاسيك و در عين حال موثر در زمينه كسب درآمد است. به طور معمول اين تخفيف ها براساس مناسبت هاي پيش رو طراحي مي شوند. ارائه تخفيف بيشتر در زمينه جلب مشتريان معمولي رواج دارد.

براي مثال لباسي كه به طور معمول با قيمت 15 پوند عرضه مي شود، به مناسبت كريسمس ممكن است 10 پوند به حراج گذاشته شود. به طور معمول اين حراجي ها با استقبال مناسبي از سوي مشتريان مواجه مي شوند، با اين حال در مورد ارائه پيشنهادهاي وسوسه انگيز براي مديران و ساير افراد درگير در بازاريابي، بازارياب ها به طور كلي اندكي ترديد دارند.

علت اصلي اين ترديد آن است كه مديران شركت ها و ساير بازارياب ها به خوبي از ماهيت اين نوع تخفيف ها آگاه هستند و به طور معمول استقبال چنداني از اين كمپين ها نمي كنند.

اگرچه مديران ارشد و بازارياب ها به طور كلي باهوش تر از مشتريان معمولي اند، با اين حال نبايد فراموش كرد كه آنان نيز به نوعي مشتري و مصرف كننده محصولات گوناگون محسوب مي شوند.

در واقع به هيچ وجه دور از ذهن نيست كه آنها نيز مانند مشتريان معمولي به كمپين هاي شما پاسخ مثبت دهند كه البته اين موضوع بستگي به ماهيت كمپين شما دارد.

ايده

اين ايده براساس نحوه عملكرد سازمان پژوهش هاي بين المللي (IRC) نوشته شده است.

يكي از بهترين كمپين هايي كه تا به حال تجربه كرده ام، ايده سازمان پژوهش هاي بين المللي بوده است. در حوزه كسب وكار آمار، مهم ترين ابزاري كه افراد به آن نياز دارند ماشين حساب است. در واقع بدون استفاده از اين وسيله بسياري از فعاليت هاي اين حوزه غيرقابل انجام خواهد بود.

در اين ميان IRC  به منظور جلب توجه موسسات ديگر به پژوهش جديد خود، اقدام به راه اندازي كمپين جالبي كرد. در اين كمپين و به منظور جلب توجه همگاني، ماشين حساب هاي حرفه اي كه به طور معمول قيمتي در حدود 550 پوند دارند، تنها به قيمت سه پوند به بازديدگنندكان پيشنهاد شده بود.

در وهله نخست اين ايده بسيار عجيب به نظر مي رسد. در هر صورت بايد توجه داشت كه تخفيفي در حدود 547 پوند براي هر محصول ارائه شده است. نكته ظريف در اين خصوص ارائه پژوهش جديد IRC به همراه ماشين حساب ها بود.

اگر اين ايده براي مشتريان معمولي انجام مي گرفت، بدون شك كمترين بازخوردي نيز پيدا نمي كرد، با اين حال در مورد افراد فعال در حوزه آمار ماجرا كاملا متفاوت است. ارائه پژوهش به اين شيوه درست مانند مهمان كردن مشتريان يك رستوران به غذاي رايگان به منظور نمايش ويژگي هاي آن غذاست.

نكته مهم در مورد ارائه تخفيف ها توجه به ايجاد محدوديت براي آن به منظور ايجاد انگيزه بيشتر در افراد است.

براي مثال اگر تخفيف خود را تنها تا پايان ماه ادامه دهيد، افراد با عجله بيشتري به سمت كمپين شما جلب خواهند شد. همچنين مي توان از محدوديت عددي نيز براي تخفيف استفاده كرد. در اين روش تنها تعداد محدودي به عنوان مثال 100 يا 200، از محصولات با تخفيف ويژه ارائه مي شوند.

همچنين بهتر است كميپن خود را به طور مداوم و در تاريخ هاي مشخصي برگزار كنيد. به اين ترتيب افراد به كمپين شما عادت كرده و برند شما در ذهن مخاطبان نقش خواهد بست. لازم است در تيتر آگهي تان اشاره اي به تخفيف و كمپين شركت كنيد.

در واقع تخفيفي كه ارائه مي دهيد مهم ترين بخش كار شما بوده و خواننده در همان ابتدا بايد نسبت به آن آگاه شود. براي مثال در كسب وكار فروش لوازم خانگي بهتر است از اين تيتر استفاده كنيد: «20درصد تخفيف فروش تا پايان ماه جاري تنها براي 100 مشتري نخست.»

تيتر فوق علاوه بر كوتاه بودن، پيام را به طور كاملا واضح به خواننده منتقل مي كند. مشكلي كه بسياري از طراحان آگهي بيهوده با آن دست وپنجه نرم مي كنند، تلاش در پيچيده ساختن تيتر است.

در اين زمينه بايد به ياد داشت كه به عنوان طراح آگهي، هدف اصلي شما كسب سود است، نگارش متن ادبي در حوزه فعاليت شما نيست.

آنچه در عمل بايد انجام دهيد

- تلاش كنيد تا جاي ممكن تخفيف خود را وسوسه انگيز كنيد. همان طور كه در مثال موسسه IRC  بيان شد، تخفيف هاي بسيار بالا نتيجه غيرقابل تصوري را در بر خواهند داشت.

- توجه داشته باشيد محصول انتخاب شما بايد با نياز افراد هماهنگ باشد. در غير  اين صورت نمي توان اميد چنداني به كمپين تان داشت.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 3927