شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رشد تماشاي تلويزيون روي موبايل‌هاي هوشمند
سه شنبه، 22 اسفند 1391 - 07:35 کد خبر:2720

تحقيقات نشان مي‌دهند
رشد تماشاي تلويزيون روي موبايل‌هاي هوشمند
 

سال‌هاي سال است كه تلويزيون و برنامه‌هايش يكي از مهم‌ترين و جذاب‌ترين سرگرمي‌هاي اغلب مردم دنيا بوده‌‌است. درست به همين دليل هم هست كه صنعت طراحي و توليد انواع تلويزيون به سرعت در حال تغيير و هماهنگ شدن با سليقه و نياز كاربران است. اين در حالي است كه توليد برنامه و محتواي متنوع براي تماشاگران هم دغدغه‌اي مهم براي توليدكنندگان محتوا بوده است.

 

در نهايت تلويزيون و صنايع مختلف وابسته به آن در طول سال‌هاي مختلف با تكنولوژي روز همراه شده‌اند و به اين ترتيب سعي كرده‌اند كه نظر كاربران و مخاطبان مختلف را جلب كنند. درست به اين علت است كه اين روزها بسياري از علاقه‌مندان و طرفداران برنامه‌هاي تلويزيوني آنها را از طريق گوشي‌هاي موبايل هوشمند يا تبلت‌هايشان دنبال مي‌كنند و اين كار به يكي از تفريحات جالب براي آنها تبديل شده است. با اين اوصاف است كه صنعت دستگاه‌هاي قابل حمل شخصي و موبايل در اين سال‌ها روي طراحي و توليد اپليكيشن‌ها و برنامه‌هاي كاربردي يا سايت‌هاي مختلف مرتبط با تلويزيون و محتواي مخصوص آن تمركز كرده است. در واقع اين كار براي استفاده بهينه و سودآور از اين علاقه و عادت انجام مي‌شود تا توليدكنندگان اپليكيشن‌ها بتوانند از اين طريق يك سرمايه‌گذاري سودآور را تجربه كنند.
اين ديدگاه باعث شده كه عبارتي جالب و جديد براي اين حالت به عنوان «نمايشگر يا تلويزيون دوم» به وجود بيايد. در واقع اين ايده تلويزيون دوم از وقتي به وجود آمد كه تبلت‌ها و موبايل‌هاي هوشمند به دستگاهي همراه و در كنار تلويزيون‌ها براي پخش برنامه‌هاي تلويزيوني تبديل شدند. علاوه بر اين، تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني با تبلت‌ها و موبايل‌هاي هوشمند قابليت‌هاي تعاملي جالب را در كنار تجربه حضور در شبكه‌هاي اجتماعي، استفاده از اپليكيشن‌هاي مخصوص براي پخش برنامه‌هاي تلويزيوني و وب‌سايت‌هاي ويژه را در اين زمينه در اختيار كاربران علاقه‌مند قرار مي‌دهند. اين موضوعي است كه موسسه تحقيقاتيBI Intelligence تحقيقات مختلفي درباره آن انجام داده است.



گزارش منتشر شده از سوي اين موسسه به بررسي اين موضوع پرداخته است كه پديده تلويزيون و نمايشگر دوم و استفاده از اپليكيشن‌ها، شبكه‌هاي اجتماعي و وب سايت‌ها در اين زمينه تا چه اندازه مي‌تواند مخاطبان را به خودش جلب كرده و اين پديده جديد چقدر مي‌تواند از نظر تجاري سودآور باشد. بر اساس اين تحقيقات استفاده از موبايل‌هاي هوشمند و تبلت‌ها براي دنبال كردن برنامه‌هاي تلويزيوني به سرعت در حال افزايش است تا جايي كه اين تحقيقات نشان مي‌دهد 85 درصد از كاربران موبايل‌هاي هوشمند اعلام كرده‌اند كه دست‌كم ماهي يك بار برنامه‌هاي تلويزيوني را از طريق گوشي‌هايشان تماشا مي‌كنند. بيش از 60 درصد افراد كه گفته‌اند كه اين كار را دست كم هفته‌اي يك بار انجام مي‌دهد و 39 درصد هم اعلام كرده‌اند كه عادت دارند روزانه برنامه‌هاي تلويزيوني مورد علاقه‌شان را از طريق موبايل‌هاي هوشمندشان تماشا كنند. بيش از 80 درصد از كاربران 18 تا 24 ساله موبايل‌هاي هوشمند در اين بررسي اعلام كرده‌اند كه از طريق موبايل‌هايشان تلويزيون تماشا مي‌كنند و 60 درصد از كاربران آمريكايي با درآمد سالانه بيش از 50 هزار دلار هم به اين كار عادت دارند.
از آنجايي كه درآمد تبليغات تلويزيوني در سال ميلادي گذشته به حدود 74 ميليارد دلار رسيده است، انتظار مي‌رود سرمايه‌گذاري روي پديده تماشاي تلويزيون از طريق تبلت‌ها و موبايل‌هاي هوشمند و توليد اپليكيشن‌هاي ويژه در اين زمينه مي‌تواند سودآور باشد.

منبع: دنياي اقتصاد