شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، كتاب «تحليل محتواي پيامهاي ارتباطي در رسانهها» نوشته دكتر حسن رستمي توسط انتشارات سيماي شرق منتشر شد.
اين اثر در پنج فصل به بررسي تعاريف و مفاهيم تحليل محتوا، مراحل تحليل محتواي رسانههاي مكتوب، شنيداري، ديداري و اينترنتي ميپردازد .
اين كتاب با نگاهي بومي به مقوله تأثير پيامهاي ارتباطي در جوامع، به يكي از منابع درسي مهم رشته علوم ارتباطات تبديل شده است .
در فصل نخست اين كتاب خواننده با تعاريف مقدماتي تحليل محتوا، كاربرد آن در علوم مختلف، مزايا و معايب اين روش، ضريب قابليت اعتماد و روايي و نحوه گردآوري در تحليل محتوا آشنا ميشود و در فصول بعدي گام به گام اين تعاريف را در رسانههاي مختلف مورد واكاوي قرار ميدهد .
فصل دوم كتاب به مراحل تحليل محتواي رسانههاي مكتوب پرداخته است. دسترسي به اسناد و نوشتهها، شيوه اندازهگيري مطالب، تيتر در تحليل محتوا و بررسي مورد تحليل محتواي يك نسخهي روزنامه از جمله بخشهاي اين فصل است .
تحليل محتواي رسانههاي شنيداري عنوان فصل سوم اين كتاب است كه ارزشهاي خبري، منطقه رويداد، منبع خبري و... را در محتواي راديو تحليل ميكند .
در فصل چهارم كتاب به تحليل محتواي شبكههاي تلويزيوني، ماهوارهاي و سينما پرداخته شده است .
با توجه به اقبال گسترده عمومي از شبكههاي اجتماعي، وبلاگها و وبسايتها در سالهاي اخير، فصل آخر كتاب نيز به تحليل محتواي اين رسانه پرداخته است. در جداول اين فصل، جهتگيري مطالب، نحوه ارائه، سبك مطالب، ارزشهاي خبري و ... به صورت موردي بررسي شده است .
كتاب«تحليل محتواي پيامهاي ارتباطي در رسانهها» در 104 صفحه و با قيمت 9000 تومان پاييز سال 1395 از سوي انتشارات سيماي شرق منتشر شده است .
علاقهمندان ميتوانند براي خريد كتاب با شماره تلفن 88904616 تماس حاصل كنند .
منبع: روابطعمومي انتشارات سيماي شرق