شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، اگر شما هم جزو آن دسته از مديران و رهبران سازماني هستيد كه دوست داريد به مدير بهتر و محبوبتري تبديل شويد، حتما به توصيههاي دهگانهاي كه در ادامه خواهد آمد با دقت توجه كنيد، چرا كه به شما كمك خواهند كرد رهبر بهتري براي سازمان و كاركنانتان باشيد.
1) افرادتان را با استفاده از مثال رهبري كنيد
رهبران شركتها و سازمانها نه فقط با حرف، بلكه با استفاده از عمل و نمونههاي واقعي با افرادشان رابطه برقرار ميكنند. اگر رهبري از افرادش ميخواهد كه وقتشناس باشند بايد وقتشناس بودن را از خود شروع كند و همه ميدانيم يك مدير وقتشناس بهترين الگو براي كاركنان است و آنها را به وقتشناسي تشويق ميكند، حتي اگر اين خواسته را بر زبان نياورد. همه مديران و رهبران بايد به ياد داشته باشند كه گوش كاركنان از نصيحت و توصيه پر است و آنها هنگامي يك فرد را بهعنوان رهبر واقعيشان ميپذيرند و به فرامين او گردن مينهند كه او خود نمونه بارزي از آنچه ميگويد و از آنها ميخواهد باشد.
2) براي افرادتان ارزش زيادي قائل شويد
بسياري از مديران و رهبران سازمانها و تيمهاي كاري فكر ميكنند حتما بايد فاصله بين خود و افرادشان را حفظ كنند و به همين جهت از نزديك شدن بيش از حد به آنها خودداري ميكنند.اگرچه از نظر قواعد مديريتي اين يك استراتژي معقول و پذيرفته است اما افراط و سوء تفاهم در مورد آن موجب ميشود شكاف عميق بين كاركنان و مديران پديد آيد كه بر كارآيي و انگيزه كاركنان براي كار كردن تاثير منفي و مخربي ميگذارد. تجربه نشان داده است افراد سازماني كه رهبرش براي كاركنان ارزش زيادي قائل ميشود و به آنها صرفنظر از سلسله مراتب كاري و سازماني و به عنوان يك دوست و همراه مينگرد، با جان و دل كار ميكنند و هر چه در توان دارند براي سازمان صرف ميكنند. چنين رهبري بر قلبها حكم ميراند نه بر افراد.
3) ارتباط موثر و هميشگي فراموش نشود
ارتباط يك فرآيند دوسويه است و به همين دليل رهبران سازمانها بايد هميشه تلاش كنند بيشتر شنونده باشند تا گوينده. يك رهبر موفق و محبوب كسي است كه به جاي دستور دادنهاي پياپي و امر و نهي كردن به كاركنان به صحبتها و درددلهاي آنها گوش دهد و از اين طريق نيز براي آنها ارزش قائل شود.
4) جلسات كاري پربازدهي داشته باشيد
جمله معروفي وجود دارد كه همه ما آن را شنيدهايم، اما در محل كارمان كمتر به آن عمل ميكنيم: «وقت طلاست.» مدير و رهبري كه بتواند جلسات كاري را به گردهماييهايي رويايي و مفيد براي كاركنان تبديل كند، بهطور حتم جزو بهترين رهبران دنيا است.
5) محدوديتهاي خود را بشناسيد
شما هر چقدر مدير و رهبر بزرگ و موفقي باشيد باز هم داراي محدوديتهايي هستيد كه بايد از آنها آگاه باشيد و درصدد رفع آنها برآييد. بنابراين اگر يكي از كاركنان شما برخي از محدوديتها و نقاط ضعف شما را نشان داد، نه تنها از دست او خشمگين نشويد، بلكه از او سپاسگزار نيز باشيد، چرا كه به پيشرفت و بهتر شدن شما كمك كرده است.
6) يك يا چند مشاور براي خود پيدا كنيد
بزرگترين و مشهورترين رهبران و مديران دنيا نيز در بسياري از موارد به مشاوراني نياز دارند تا در زمان اتخاذ تصميمات مهم به آنها مشورتهاي لازم را ارائه دهند. شما نيز از اين امر مستثني نيستيد و در همه حال به داشتن مشاور يا مشاوراني آگاه و دلسوز نياز داريد كه شما را در هدايت سازمان يا تيم تحت رهبريتان ياري كنند.
7) به عواطف و احساسات دروني كاركنانتان توجه كنيد
واقعيت امر آن است كه هر مدير و رهبري با تعدادي انسان و نه روبات سر و كار دارد كه براي ايجاد و حفظ رابطهاي مطلوب و موثر با آنها چارهاي غير از توجه به علائق و عواطف آنها وجود ندارد و بيتوجهي به اين عواطف و احساسات ميتواند ضربهاي محكم به روابط كاري بين كاركنان و مديران وارد كند.
البته اين به معناي بيش از حد درگير شدن در زندگي خصوصي كاركنان و از بين بردن حرمتها بين طرفين نيست، بلكه به آن معناست كه يك مدير بايد از نظر عاطفي هوشيار و آگاه باشد و به موقع به سيگنالهاي ارسالي كاركنان پاسخ گويد. هميشه به ياد داشته باشيد كه رهبران و مديران بزرگ علاوهبر مغز قوي و توانمند داراي قلبي مملو از عشق و محبت نسبت به كاركنانشان نيز هستند.
8) از اشتباهات متداول بين مديران درس بگيريد
هر مديري ممكن است مرتكب اشتباه شود و اين مساله امري طبيعي است اما بسياري از اشتباهات و خطاهاي مديريتي قابل پيشگيري و اجتناب است، به شرطي كه به موقع آنها را شناسايي كنيد و جلوي آنها را بگيريد. بنابراين لازم است هر مديري عملكرد رهبران و مديران ساير سازمانها و تيمها را تحت نظر داشته باشد و از اشتباهات آنها عبرت بگيرد، قبل از اينكه خودش مرتكب همان اشتباهات بشود.
9) از گذشته درس بگيريد
آموختن از گذشته و اشتباهات رخ داده چه از سوي خود و چه از سوي ديگران، يكي از كليدهاي دستيابي به موفقيت و پيشرفت در رهبري و هدايت سازمانها به شمار ميآيد. پس به جاي حسرت خوردن در مورد گذشته يا بياعتنايي نسبت به آن بهتر است از آن درس بگيريد و آيندهاي بهتر را بسازيد.
10) هيچگاه پيشرفتتان را متوقف نكنيد
يكي از خصلتهاي همه مديران و رهبران بزرگ دنيا اين است كه آنها هيچگاه روند پيشرفت و تعاليشان را متوقف نكردند و به دستاوردهاي كوچك و بزرگ خود اكتفا نميكنند بلكه پس از فتح هر قله به فتح قلل مرتفعتر و دستيابي به اهداف بزرگتر انديشيدند.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 3918