شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، اين شماره از فصلنامه رسانه داراي 7 مقاله موضوعي و يك گزارش نشست از روز بينالمللي دسترسي جهاني به اطلاعات است.
در اين شماره از فصلنامه به موضوعاتي همچون جايگاه طنز در مطبوعات، مسئوليت كيفري نويسنده و مديرمسئول در جرايم مطبوعاتي، پيشگيري از جرم در بستر رسانه، رابطة بين سوادرسانهاي و ميزان رضايتمندي از اخبار شبكههاي سراسري، نشانهشناسي تبليغات كودك و... پرداخته شده است.
در مقاله نخست اين شماره، محمدمهدي فرقاني و پرديس سيامي به جايگاه طنز در مطبوعات امروز ايران پرداختند.
نويسندگان در بخشي از اين مقاله بيان ميكنند كه مهمترين كاركرد طنز مطبوعاتي انتقادي و ژورناليستي بودن آن است و طنز مطبوعاتي به دليل اين ماهيت به شكل مستقيم با دستگاههاي صاحب قدرت گره خورده است.
دومين مقاله به مسئوليت كيفري نويسنده و مديرمسئول در قلمرو جرايم مطبوعاتي ميپردازد اين مقاله كه توسط محمدرضا ويژه و مريم تقيخاني نگارش شده است به تبيين نظريههاي مطرح در قلمرو مسئوليت كيفري، نحوة توزيع اين مسئوليت با تأكيد بر مديرمسئول و نويسنده در قوانين مطبوعاتي ايران از گذشته تا حال پرداخته و تطبيق ان را در هر دوره تاريخي مورد بررسي قرار ميدهد.
سومين مقاله كه توسط مهدي جعفري، زهرا منوچهرآبادي، عقيل متقدم و زينب استادي نوشته شده است به بررسي آسيبهاي اجتماعي و جرائم پرداخته و چگونگي پيشگيري از وقوع جرم و ترويج مجازاتهاي جايگزين را در بستر رسانه مورد تجزيه و تحليل قرار دادهاند. در اين مقاله آورده شده است كه رسانهها با مديريت افكارعمومي، طراحي و ارائه الگوهاي رفتاري ميتوانند بر روي انواع نگرش و بينش مخاطبان تأثير گذاشته و كاهش بهسزايي در وقوع جرم ايجاد نمايند.
چهارمين مقاله به بررسي رابطة ميان سواد رسانهاي با رضايتمندي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شرق از اخبار شبكههاي سراسري و شبكههاي ماهوارهاي پرداخته و نتيجه ميگيرد كه ميان سواد رسانهاي با ميزان رضايتمندي مخاطبان از اخبار شبكههاي سراسري و ماهوارهاي رابطهاي مثبت و معنادار وجود دارد اين مقاله توسط سميه تاجيك اسماعيل و مريم رمضانلو به رشته تحرير درآمده است.
مقاله پنجم چگونگي كاربرد «گفتوگو» در قالب برنامههاي تلويزيون نوشته مجبوبه علي محمدي است اين مقاله پژوهشي با تمركز بر بنيانهاي گفتگو سعي دارد ابعاد «محتوايي» و «شكل» گفتوگو را در قالب يك برنامة تلويزيوني بازشناسد.
ششمين مقاله به نشانهشناسي تبليغات كودكان ميپردازد و مژگان فراهاني در اين مقاله، آگهيهاي تجاري كه كودكان را مورد هدف قرار داده را مورد خوانش قرار ميدهد وي نشان ميدهد كه آگهيهاي تجاري كه مخاطب هدف آنان كودكان هستند از جاذبههاي نظير طنز و احساسات و تكنيكهايي همچون رؤياپردازي، رتوسكوپ، انيميشن و موزيك براي تحت تأثير قرار دادن كودكان استفاده ميكنند.
آخرين مقاله فصلنامه رسانه، بازنمايي تغيير كليشههاي جنسيتي در پويانمايي باباسفنجي را مورد توجه قرار داده است. نويسندگان در اين مقاله به رابطة بين تغيير كليشههاي جنسيتي در اين پويانمايي با ليبراليسم فرهنگي و اقتصادي و به تبع آن فردگرايي و سرمايهداري پرداختهاند نويسندگان اين مقاله ابراهيم سليميتكوچي و رضوان صادقيقهساره ميباشند. مطالب اين شماره از فصلنامه رسانه علاوه بر مقالات فوق شامل مشروح گزارش نشست روز بينالمللي دسترسي جهاني به اطلاعات و همچنين گزيده مقالات ارتباطات جمعي ميباشد.
علاقهمندان، دانشجويان و اصحاب رسانه براي تهيه اين فصلنامه ميتوانند به انتشارات دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها مراجعه نمايند.
منبع: دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها