شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش رسانه‌هاي اجتماعي و روبات‌هاي توئيتري بر انتخابات آمريكا
چهارشنبه، 19 آبان 1395 - 12:41 کد خبر:26750
يكي از مباحث مورد علاقه طرفداران دونالد ترامپ، نامزد جمهوري‌خواهان در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، تعداد بيشتر طرفداران وي در شبكه‌هاي اجتماعي از رقيب دمكراتش، هيلاري كلينتون است.

يكي از مباحث مورد علاقه طرفداران دونالد ترامپ، نامزد جمهوري‌خواهان در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، تعداد بيشتر طرفداران وي در شبكه‌هاي اجتماعي از رقيب دمكراتش، هيلاري كلينتون است.

هفته گذشته يكي از محافظه‌كاران طرفدار ترامپ به شبكه سي ان ان گفته بود كه فقط در رسانه‌هاي قديمي‌تر (مثل تلويزيون)‌و نظر سنجي‌هاي تلفني اين طور به نظر مي‌رسد كه ترامپ طرفداران كمتري از هيلاري دارد. اما اگر به رسانه‌هاي اجتماعي اينترنتي مثل فيس‌بوك يا توئيتر نگاه كنيد، طرفداران ترامپ سه برابر كلينتون هستند. اما آيا اين ادعاي درستي است؟

به گزارش مجله آتلانتيك، با پررنگ‌تر شدن نقش رسانه‌هاي اجتماعي در زندگي مردم، حالا كمپين‌هاي انتخاباتي از ابزارهاي ديگري براي جلب مخاطبين در آنها استفاده مي‌كنند. يكي از اين ابزارها روبات‌هاي فعال در اين شبكه‌ها هستند. اين روبات‌ها ترافيك مصنوعي براي اين نامزدها در شبكه‌هاي اجتماعي ايجاد مي‌كنند.

يك بررسي تازه كه توسط دانشگاه آكسفورد انجام شده نشان مي‌دهد كه در فاصله بين دو مناظره آخر تلويزيوني بين اين دو رقيب،‌ بيش از يك سوم تويت‌هاي كه در آنها از دانلد ترامپ طرفداري شده است، توسط روبات‌هاي توئيتري توليد شده‌اند.

اين رقم در كمپين هيلاري كلينتون يك پنجم است. اين نتايج با گزارشي كه چندي قبل مجله ونيتي فر منتشر كرده بود و در آن ذكر شده بود كه بيشتر طرفداران اين دو كمپين در رسانه‌هاي اجتماعي از حساب‌هاي كاربري خودكار (روباتي) مي‌آيند همخواني دارد.

 

با آنكه طرفداران فن‌آوري و آينده‌پژوهان از فن‌آوري‌هايي كه در لحظه مي‌توانند صحت سخنان اين نمايندگان را بسنجند يا با جستجو در اينترنت به سابقه آنها در خصوص مسائل مختلف دست پيدا كنند، اما نمي‌توان از خطراتي كه اين فن‌آوري‌ها بر شكل‌گيري افكار عمومي دارد غافل شد.

دي ان‌اي اينديا در گزارشي كه در همين رابطه منتشر كرده است به نقل از مهندسان دانشگاه كاليفرنياي جنوبي مي‌گويد كه رشد اين روبات‌هاي توئيتري، در روند مباحث مربوط به انتخابات آمريكا در دنياي آنلاين خلل ايجاد كرده است.

امليو فرارو، يكي از محققان اين دانشگاه مي‌گويد: «روبات‌هاي اينترنتي، كه با ماسك‌هاي انساني در فضاي اينترنت حضور دارند به نحو بي‌سابقه‌اي در مباحث مربوط به انتخابات در رسانه‌هاي اجتماعي تاثير گذارند.»

آتلاتيك مي‌گويد كه حضور بيشتر اين روبات‌ها در رسانه‌هاي اجتماعي در آينده ناگزيز است. اما اين وظيفه دولت، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و موسسات آموزشي و تحقيقاتي است كه روبات‌هايي را طراحي كنند كه از قدرت شهروندان دفاع كند نه اينكه آنها را قانع كنند به نفع كانديداي خاصي راي بدهند.