شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : افزايش امكان مشاركت روابط عمومي ها در تصميم گيري هاي مديريتي
سه شنبه، 18 آبان 1395 - 09:20 کد خبر:26689
يكي از منافع چشمگير ارتقاء مسوليت پذيري اجتماعي و تصميم گيري اخلاقي در بين دست اندركاران روابط عمومي آن است كه اين امور به تقويت اعتبار و افزايش مشاركت آنان در تصميم گيري هاي مديريت منجر مي شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يكي از منافع چشمگير ارتقاء مسوليت پذيري اجتماعي و تصميم گيري اخلاقي در بين دست اندركاران روابط عمومي آن است كه اين امور به تقويت اعتبار و افزايش مشاركت آنان در تصميم گيري هاي مديريت منجر مي شود. جاد تحقيقاتي را در زمينه اين فرضيه كه رابطه مثبت بين توصيه هاي مسوليت اجتماعي روابط عمومي و مشاركت روابط عمومي در تصميم گيري ها وجود دارد، انجام داد.

 

از يكصد نفر از مشتركان نشريه روابط عمومي پرسيده شد آيا موردي را سراغ دارند كه روابط عمومي براي اين كه سازماني به مسوليت خود در قبال جامعه عمل كند توصيه هايي را در زمينه فعاليت يا محصولات آن به عمل آورده باشد؟ در ضمن از مخاطبان خواسته شد تا مشخص كنند كه آيا احساس مسوليت در قبال مشتري/ كارفرما مهم است يا در قبال جامعه؟ پرسش هاي ديگري نيز در باره اعتبار ورابط عمومي در مقايسه با سازمان هاي حرفه اي ديگر و شيوه هاي افزايش اعتبار روابط عمومي مطرح شد.


نتيجه اين بررسي نشان داد كه رابطه اي بسيار چشمگير به ميزان 50% بين توصيه هاي مسوليت پذيري اجتماعي و مشاركت گسرتده تر در تصميم گيري ها وجود دارد. جاد اين يافته را با نقطه نظر برنامه ريز كه معتقد است احساس مسوليت اجتماعي بيشتر و چشم داشت مالي كمتر به توسعه يك سازمان حرفه اي منجر مي شود، پيوند داده است. افزايش مشاركت در تصميم گيري ها در عين حال بيانگر رابطه مستحكم روابط عمومي با مديريت است. بدين ترتيب، اهميت تحقيقات به عمل آمده از سوي جاد در اين است كه توجه به اقدامات مسئولانه اجتماعي در بين دست اندركاران روابط عمومي سبب مي شود تا روابط عمومي به يك حرفه تبديل شود و دست اندركاران اين حرفه مشاركت بيشتري در تصميم گيري ها به عمل آورند و اعتبار حرفه روابط عمومي نيز افزايش يابد.


بررسي هاي به عمل آمده از سوي جاد در عين حال نشان داد 60 درصد پاسخ دهندگان به پرسشنامه بر اين عقيده اند كه احساس مسوليت نسبت به جامعه در مقايسه با احساس مسوليت نسبت به مشتري / كارفرما از اهميت بيشتري برخوردار است. در واقع اين تعداد خود را نسبت به اخلاق حاكم بر شركت ملزم مي دانند. از اين منظر، دست اندركاران حرفه روابط عمومي يا دست كم آناني كه مورد بررسي قرار گرفته اند در نهايت خود را يك مشاور تلقي مي كنند كه نقش آنها با نقش سنتي كاركنان حرفه روابط عمومي يعني نقش مدافع، تضاد دارد.


گرونيك در مجموع روابط عمومي را يك عنصر مهم در كاركرد مديريت به حساب مي آورد. روابط عمومي در عملكرد مديريت نقشي حياتي دارد. چون به راهبرد مديريت سازمان در بلند مدت كمك مي كند. روابط عمومي به طور اخص در فرايند برنامه ريزي مشاركت دارد چون قادر است با برقرار ي رابطه با مردم و جلب حمايت آنان به پيشبرد اهداف سازمان كمك كند.


روابط عمومي موظف است با بهره گيري از توانايي هاي خود در جهت تسهيل ارتباط با مردم و نقش ذاتي خود در كاركرد مديريت، دقيقا" بر اساس ملاحظات اجتماعي و اخلاقي رفتار كند. گرونيك تاكيد مي كند پايبندي به مسوليت ها تنها راهي است كه روابط عمومي مي تواند از طريق آن نقش مهمي در نظام ارتباط جهاني ايفا كند. اگر روابط عمومي فعاليت خود را براساس اصول راهبري مديريت، مسوليت در قبال مردم و الگوي متقارن دو سويه كه از عناصر مهم نظام ارتباطات جهاني شده به شمار مي رود، انجام دهد ارتباطات متقارن را سهولت خواهد بخشيد. ارتباطات متقارن به ايجاد رابطه بين سازمان ها و مردم و تدوين سياست هايي كه در راستاي منافع مردم قرار دارند كمك مي كنند.