شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، همزمان با همايش ملي سواد رسانه اي و مسووليت اجتماعي كتاب «مباني سواد رسانه اي» ترجمه صديقه ببران عضو هيات علمي اين همايش به چاپ دوم رسيد.
همزمان با همايش ملي سواد رسانه اي و مسووليت اجتماعي كتاب «مباني سواد رسانه اي» ترجمه صديقه ببران عضو هيات علمي اين همايش به چاپ دوم رسيد.
اين كتاب تلاشي براي معرفي مباني و مفاهيم نظري و عملياتي سواد رسانهاي است .
اين مجموعه سعي دارد با ارائه چشم اندازي وسيع و روشن، مخاطبان را در تميز «دنياي واقعي» از «دنياي رسانهاي» راهنمايي كند .
با توجه به ضرورت تبيين مباني نظري نوين حوزه علوم ارتباطات و رسانه، «كتاب مباني سواد رسانه اي» ترجمه اي است از فصول برگزيده كتاب «سواد رسانهاي» دكتر جيمز پاتر كه ويرايش پنجم آن توسط انتشارات سيج در سال 2010 ميلادي انتشار يافته است .
براساس اعلام روابط عمومي همايش سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي اين كتاب در شش فصل، مباني اساسي سواد رسانه اي را مورد بررسي قرار داده است .
در فصل اول اين كتاب ضرورت و علل نياز سواد رسانه اي و ضرورت افزايش آن تشريح و تبيين شده است .
فصل دوم نيز با بيان تفاوت هاي اساسي در مفاهيم حوزه رسانه، به تعريف سواد رسانهاي، اهداف، ويژگي ها و ابعاد آن پرداخته است .
در فصل سوم اين اثر، مدل سواد رسانه اي به همراه اجزاء و عناصر آن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است .
فصل چهارم نيز به تشريح چگونگي نيل به توسعه و رشد سواد رسانه اي پرداخته و توسعه مهارتهاي سواد رسانهاي را همگام با مراحل و ابعاد رشد و توانايي هاي طبيعي افراد از كودكي تا بزرگسالي تشريح مي كند .
در فصل پنجم اين كتاب با هدف تبيين تفاوتهاي دنياي واقعي از دنياي رسانه اي، به تشريح واقعيت و ابعاد آن و ويژگيهاي دنياي رسانه اي از ديدگاه مخاطبان و برنامه سازان پرداخته و در نهايت به اهميت سواد رسانهاي پي مي بريم .
با توجه به اينكه كتاب حاضر قرار است به عنوان يك مرجع در اختيار دانشپژوهان حوزه رسانه قرار گيرد، فصل ششم با رويكرد به بكارگيري مؤثر مهارت هاي سواد رسانه اي در حوزه خبر، تدوين شده است .
همايش سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي دوازدهم آبان ماه با حضور مسئولان فرهنگي، اساتيد علوم ارتباطات و رسانه، مسئولان و دست اندركاران عرصه رسانه در تالار ايوان شمس برگزار خواهد شد
منبع: ايرنا