شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : شعار نمايشگاه مطبوعات مشخص شد/رونمايي از كتاب «حقوق جهاني ارتباطات» به قلم دكتركاظم معتمدنژاد براي اولين بار
سه شنبه، 11 آبان 1395 - 13:50 کد خبر:26584
بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات با شعار «شفافيت، صداقت» از چهار روز ديگر افتتاح مي‌شود؛ در نشستي خبري كه به همين منظور با حضور معاون مطبوعاتي برگزار شد، از پوستر اين نمايشگاه هم رونمايي به عمل آمد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، نشست خبري بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات با حضور حسين انتظامي صبح (۱۰ آبان) در ساختمان معاونت امور مطبوعاتي برگزار شد .

رييس نمايشگاه مطبوعات در ابتداي سخنانش ضمن خوشامدگويي به خبرنگاران حاضر در مراسم، گفت :‌ ياد و خاطره زنده‌ياد محمدرضا رستمي  كه در جلسات قبلي نشست خبري نمايشگاه مطبوعات شركت مي‌كردند را گرامي مي‌داريم .

او در ادامه با اشاره به  فرآيند ثبت‌نام الكترونيك نمايشگاه مطبوعات  اظهار كرد:‌ سال گذشته ثبت‌نام الكترونيك نمايشگاه مطبوعات آغاز شد و امسال به صورت كامل اجرا شد. اين ثبت‌نام در چهار مرحله پيش ثبت‌نام، ثبت‌نام ابتدايي، ثبت‌نام قطعي و سپس جانمايي به صورت الكترونيك انجام شد و بالغ بر ۶۲۰ غرفه در نمايشگاه مطبوعات امسال در بخش‌هاي مختلف ثبت‌نام و جانمايي شدند .

او همچنين خاطرنشان كرد: فرايند الكترونيك كه از الزامات برنامه‌هاي پنجم توسعه است مزاياي متعددي دارد. كاهش هزينه‌ها، افزايش نظارت‌پذيري و فراگيري و تكريم واقعي ارباب رجوع از جمله اين مزايا هستند و ما نيز در اين راستا فرايند جانمايي الكترونيك نمايشگاه را به صورت الكترونيك برگزار كرديم؛ چرا كه در اين روش تبعيضي وجود ندارد و هيچ وقت حواشي پيش نمي‌آيد؛ اين در حالي است كه در دوره‌هايي كه جانمايي توسط ستاد برگزار مي‌شد، به ناحق يا حق گله‌گذاري‌هايي وجود داشت .

انتظامي اظهار كرد: همچنين اين امكان فراهم شد تا برخي از غرفه‌ها مهمانان ديگري را از رسانه‌هاي ديگر بپذيرند و به همين منظور تالارهاي گفت‌وگويي در سالن شبستان مصلاي امام خميني (ره) يعني محل برگزاري نمايشگاه مطبوعات تعبيه شده است .

وي با بيان اينكه نمايشگاه مطبوعات يك رويداد سياسي، اجتماعي و فرهنگي است، اين نمايشگاه را فرصتي براي ارزيابي رسانه‌ها برشمرد و گفت:‌ خوشبختانه ستاد برگزاري بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات اطلاع‌رساني‌هاي لازم را به موقع و به سرعت انجام داده‌اند و در اين نشست تنها جمع‌بندي‌هايي اعلام مي‌شود .

انتظامي اعلام كرد: در بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات ۲۳ موسسه مطبوعاتي، ۶۵ رسانه‌ استاني و منطقه‌اي، ۸ تشكل‌ مطبوعاتي، ۲۰ حوزه‌ كسب و كار مرتبط، ۷ روابط عمومي، ۲ نشريه دانشجويي، ۴۰ روزنامه، ۱۳ خبرگزاري عمومي، ۲۳ رسانه در بخش دين و انديشه، ۸۶ رسانه در بخش فرهنگي و هنري، ۹۴ رسانه در بخش سياسي و اقتصادي، ۹۹ رسانه در بخش آموزشي و تخصصي، ۷۹ رسانه در بخش عمومي و خانواده و ۱۱ رسانه در حوزه كودك و نوجوان حضور دارند .

معاونت امور مطبوعاتي يادآور شد: در نمايشگاه امسال  نشست‌هاي حرفه‌اي  برگزار مي‌شود كه بخش قابل توجهي از آن بر عهده خود رسانه‌هاست. به همين منظور تالارهاي گفت‌وگويي براي فعاليت رسانه‌ها با محوريت ستاد نمايشگاه در اختيار رسانه‌ها قرار گرفته است. همچنين برخي از ميزگردها توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها برگزار مي‌شود. كارگاه‌هاي مختلفي نيز براي حاضران در نمايشگاه تدارك ديده شده است كه توسط استادان به‌نام روزنامه‌نگاري برگزار مي‌شوند .

انتظامي  شعار بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات را «شفافيت و صداقت » اعلام كرد و درباره انتخاب اين شعار اظهار كرد: برنامه‌ريزي‌هاي نمايشگاه و انتخاب اين شعار در شوراي سياست‌گذاري نمايشگاه انجام شده است كه اين شورا متشكل از روساي تشكل‌هاي مديريتي مطبوعات و همكاران ستاد معاونت مطبوعاتي است .

او ادامه داد: قطعا شفافيت بايد ضمانت اجرايي داشته باشد كه اين موضوع با قانون دسترسي و انتشار آزاد اطلاعات بيشتر شده است. ما بايد پيگير توسعه اين قانون باشيم و براي اين كار نياز به آموزش در سه مرحله داريم؛ اول آموزش مردم بعد به مديران و سپس بدنه اجرايي. چرا كه اين قانون درباره ارتباط مردم و حكومت، رويكردي انقلابي دارد .

او شعار امسال را  در جهت تداوم و تكميل شعارهاي سال گذشته برشمرد و گفت: ما به عنوان رسانه بايد طالب شفافيت از دولت‌ها باشيم. هر چقدر شفافيت افزايش پيدا كند ميزان فساد كاهش پيدا مي‌كند؛ ضمن اينكه مردم‌سالاري و ارتباط با مردم افزايش و هزينه‌هاي نظارت كاهش پيدا مي‌كند. متقابلا از رسانه‌ها نيز انتظار مي‌رود كه با اخلاق حرفه‌اي نسبت به پيگيري حقوق مردم و بهره‌گيري از شفافيت، رفتار سالمي داشته باشند .

معاونت امور مطبوعاتي اعلام كرد كه در نمايشگاه امسال  كتاب «حقوق جهاني ارتباطات» به قلم زنده‌ياد كاظم معتمدنژاد  براي اولين بار منتشر و در نمايشگاه رونمايي مي‌شود .

او همچنين يادآور شد كه در نمايشگاه امسال همچون سال گذشته  روزنامه‌ها عهده‌دار انتشار بولتن نمايشگاه شده‌اند . به جاي آنكه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خودش بولتن نمايشگاه را منتشر كند بهتر است خود اهالي رسانه كه صاحب واقعي نمايشگاه مطبوعات هستند اين كار را انجام دهند .

انتظامي با اشاره به مراسم اختتاميه نمايشگاه مطبوعات يادآور شد: مطابق سنت چهار ساله نمايشگاه مطبوعات، در پايان، نام خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها، روزنامه‌هاي ورزشي و پايگاه‌هاي خبري كه در حوزه زبان و ادبيات فارسي خوب عمل كرده‌ و اين عنصر ارزشمند را پاس داشته‌اند، اعلام مي‌شود. علاوه بر اين از رسانه‌هاي برتر نيز با توجه به شاخص‌هاي اعلام شده تقدير صورت مي‌گيرد و در نمايشگاه سال آينده از تخفيف‌هايي نيز برخوردار مي‌شوند؛ كما اينكه امسال نيز رسانه‌هاي برتر سال گذشته براي جانمايي از فرصتي برخوردار شدند و توانستند يك ساعت زودتر اقدام كنند .

او با بيان اينكه اميدواريم با تجربياتي كه در سال‌هاي گذشته به دست آورده‌ايم نمايشگاه امسال فضاي آرام و در عين حال پرنشاط‌تري داشته باشد، اعلام كرد كه در نمايشگاه مطبوعات امسال،  نمايشگاه‌هاي عكسي  با عناوين «ايران در سالي كه گذشت»، «محيط زيست» و «ايران و كره جنوبي» برگزار مي‌شود كه نمايشگاه «ايران و كره جنوبي» توسط خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران و نمايشگاه‌هاي «ايران در سالي كه گذشت» و «محيط زيست» توسط انجمن عكاسان ايران برپا مي‌شود .

معاون امور مطبوعاتي اظهار كرد: در چهار مرحله مختلف ثبت‌نام، با ريزش‌هايي مواجه بوديم اما در مجموع امسال حضور رسانه‌ها نسبت به سال گذشته با ۳۰ درصد افزايش همراه بوده است. همچنين در نمايشگاه مطبوعات امسال تنوع ديدگاه‌هاي سياسي و مديوم‌هاي رسانه‌اي بيشتر شده است .

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا رسانه‌هاي خارجي در نمايشگاه امسال حضور دارند، گفت رسانه‌هاي خارجي در نمايشگاه غرفه ندارند  اما اداره كل رسانه‌هاي خارجي همچون سال‌هاي گذشته در نمايشگاه مطبوعات حضور دارد و از روزنامه‌نگاران خارجي به منظور تعامل  و ديپلماسي رسانه‌اي و انتقال تجربيات دعوت مي‌كند .

انتظامي در پاسخ به اين پرسش كه چرا نمايشگاه مطبوعات بين‌المللي نمي‌شود؟ اظهار كرد: به نظرم بايد به معناي واژگان توجه بيشتري كرد. ما وقتي مي‌گوييم نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات يعني بايد تعدادي رسانه‌هاي مشهور و معتبر دنيا را در اين نمايشگاه داشته باشيم. در واقع بايد بتوانيم تراز نمايشگاه را به آن سطح برسانيم كه رسانه‌هاي معتبر دنيا در آن حضور پيدا كنند. واقعيت اين است كه با حضور دو يا سه رسانه خارجي نمي‌توان نام اين نمايشگاه را بين‌المللي گذاشت .

معاون امور مطبوعاتي درباره ظهور و حضور رسانه‌هاي جديد در عرصه اطلاع‌رساني گفت: الگوي مصرف رسانه‌اي تغيير كرده است و در حال حاضر رسانه‌هاي جديد جايگزين رسانه‌هاي جمعي مي‌شوند؛ البته اين موضوع به اين معني نيست كه رسانه‌هاي جمعي بايد قافيه را ببازند بلكه بايد با تأكيد بيشتر بر وجوه مميزي خودشان و استفاده از فضاي تعاملي، حضورشان را در عرصه رسانه پررنگ‌تر كنند. منظورم از وجوه مميزي هر رسانه اين است كه به عنوان مثال وجه مميزي كه راديو دارد، تلويزيون ندارد. يا وجه مميزي كه روزنامه دارد رسانه‌هاي اجتماعي جديد ندارند .

انتظامي همچنين درباره اين موضوع كه بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات در آخرين سال دولت يازدهم برگزار مي‌شود و طبعا فضاي سياسي متفاوت‌تري خواهد داشت، گفت: در نمايشگاه امسال رسانه‌هاي طيف‌هاي مختلف فكري حضور دارند و طبعا مهمانان خاص خودشان را نيز خواهند داشت كه مي‌توانند با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي تالارهاي گفت‌وگوي نمايشگاه از حضور ساير رسانه‌ها در نشست‌هايي كه برگزار مي‌كنند بهره‌مند شوند. با توجه به رشد و بلوغي كه رسانه‌ها به آن رسيده‌اند فضاي نمايشگاه مطبوعات طبيعتا آرام‌تر و در عين حال با نشاط‌تر خواهد بود .

معاون امور مطبوعاتي در پاسخ به اين پرسش كه چرا نمايشگاه مطبوعات عليرغم انتظارات عده‌اي در مصلاي تهران برگزار شد و نه شهر آفتاب، اظهار كرد: تصميم‌گيري درباره محل برگزاري نمايشگاه بر عهده خود رسانه‌ها بوده است. روساي تشكل‌هاي مديران مطبوعاتي اين طور جمع‌بندي كرده است كه نمايشگاه در مصلاي تهران برگزار شود و طبعتا ما نيز با توجه به نظرات صاحبان اصلي نمايشگاه مطبوعات اين تصميم را گرفتيم. در ضمن برگزاري نمايشگاه در مصلاي تهران باعث مي‌شود تا اهالي رسانه به محل كار خودشان نزديك‌تر باشند تا بتوانند فعاليت‌هاي رسانه‌اي‌شان را انجام دهند .

بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات با شعار «شفافيت، صداقت» از 14 تا 21 آبان ماه در مصلي امام خميني (ره) برگزار خواهد شد. موسسات مطبوعاتي، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري شركت‌كنندگان در اين نمايشگاه هستند .

 

منبع: ايسنا