شبكه اطلاع رساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| خلاقيت و تاكتيك همان چيزي است كه همواره موجب موفقيت روابطعمومي مي شود. به همين دليل، صنعت روابط عمومي همواره در خط مقدم استفاده از پيشرفت هاي تكنولوژيكي و تجربه كار با ابزار ها و تكنيك هاي جديد براي توليد نتايج بهتر و توسعه يافته بوده است.
ما با دو كارشناس حرفه اي روابط عمومي به گفتگو نشستيم و از آنها پرسيديم كه رسانه هاي اجتماعي چه تأثيري بر حرفه آن ها داشته و چطور گوش دادن اجتماعي به آن ها براي نظارت و واكنش به آخرين اخبار مربوط به مشتريان شان در زمان واقعي كمك مي كند.
به عنوان متخصصان روابط عمومي چه كارهايي را حالا انجام مي دهيد كه 10 سال قبل، پيش از انفجار رسانه اجتماعي قادر به انجام آن ها نبوديد؟
نيل اوگورمان: ارتباطات در سال هاي اخير فراتر از تشخيص و از نظر من به سوي بهتر شدن تغيير كرده است. در حالي كه تفسيرهاي بسياري تمايل دارند بر چالش ها و خطرات جهاني كه در آن كنترل ديگر امكان پذير نيست تمركز نمايند. در سوي ديگر در حال حاضر فرصت هاي بي حد و حصري براي گوش دادن، درك و تعامل با مخاطبان و ايجاد طرفداران و جوامع وجود دارد - چيزي كه مي تواند براي برندها و سازمان ها قدرت زيادي ايجاد كند.
از آن جا كه جهان- مصرف كنندگان، كسب و كارها، سازمان ها- بيشتر و بيشتر به صورت آنلاين زندگي مي كنند توانايي ما براي دسترسي به مخاطبان كليدي به وسيله رقباي جديد مانند آژانس هاي ديجيتال، سازمان هاي اجتماعي و آژانس هاي تبليغاتي به چالش كشده مي شود. با اين حال، در حال حاضر ما مي توانيم گوش دهيم، درك كنيم، تاثير بگذاريم و اندازه گيري كنيم به نحوي كه قبلا هرگز نمي توانستيم.
بنابراين ما هر روز شانس و فرصتي براي استفاده از مهارت هاي منحصر به فرد خود- ايجاد آگاهي و درك از طريق رسانه هاي تاثيرگذار و فضاهاي اجتماعي به شيوه اي كه حقيقتا ايجاد ارزش مي كند- داريم. چالش باقي مانده ايجاد تعادل بين گوش دادن و انجام دادن است.
به نظر شما رسانه هاي اجتماعي چه تاثيري بر نقش كارگزاران روابط عمومي داشته اند؟
برنيس برنسايد: رسانه هاي اجتماعي نقش كارگزاران روابط عمومي را دستخوش تغييراتي زيادي كرده است. نه تنها كار ما را با درخواست و انتظارات بيشتري مواجه كرده بلكه ما بايد بيش از هر زمان ديگر قادر به حركت و تفكر سريعتر باشيم.
با ورود توييتر و فيس بوك و چرخه خبري 24 ساعته " 24 ساعت طلايي" كه در آن از يك شركت براي پاسخ به مسائل انتظار مي رفت تبديل به" ساعت طلايي" شده است. ما وظايف چندگانه اي را در يك سطح كاملا جديد به عهده گرفته ايم - در حالي كه بر اخبار فوري در توييتر نظارت مي كنيم در حال ويرايش يك پست وبلاگ و در عين حال و در زمان واحد در حال پاسخ تلفني به يك روزنامه نگار كه به تازگي متوجه يكي ديگر از اطلاعيه هاي مشتري در لينكداين شده مي باشيم.
ترجمه: زهرا بابازادگان