شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ۵ مرحله توسعه استراتژي بازاريابي محتوا
سه شنبه، 4 آبان 1395 - 12:18 کد خبر:26463
با انتشار ۲.۷۳ميليون مطلب منتشر شده در روز توسط وبلاگ ها، وب سايت هاي خبري و رسانه هاي اجتماعي، بازاريابي محتوا به يكي از استراتژي هاي كاربردي و مهم ديجيتال ماركتينگ براي بسياري از صنايع و صاحبان كسب و كار مبدل شده، اما با توجه به انبوه مطالب منتشر شده، دسترسي به مطالب و محتواي شما، روز به روز دشوارتر مي شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، با انتشار ۲.۷۳ميليون مطلب منتشر شده در روز توسط وبلاگ ها، وب سايت هاي خبري و رسانه هاي اجتماعي، بازاريابي محتوا به يكي از استراتژي هاي كاربردي و مهم ديجيتال ماركتينگ براي بسياري از صنايع و صاحبان كسب و كار مبدل شده، اما با توجه به انبوه مطالب منتشر شده، دسترسي به مطالب و محتواي شما، روز به روز دشوارتر مي شود.

ديگر نمي توان نوشتن يك مطلب و انتشار آن در وب سايت و رسانه هاي مختلف را به عنوان يك استراتژي و راهكار مناسب در بازاريابي به حساب آورد، هر چند اين مدل در هيچ دوره اي به صورت يك استراتژي نبوده است.

زماني استراتژي بازاريابي محتوا مي تواند مثمرثمر باشد كه بتواند برند شما را در معرض ديد جامعه اي از مخاطبان و مشتريان تان قرار داده و تصوير برند شما را در گروه هدف ارتقا بخشد.

با تدوين يك برنامه منسجم و پويا و مشخص كردن اهداف تان به منظور تهيه مطالب و انتشار آن در زمان مناسب مي توانيد كارايي برنامه را بهبود بخشيده و انبوهي از مخاطبان را به سمت برند خود جذب كنيد.

در اينجا چند نكته را جهت بهبود استراتژي بازاريابي محتوا ذكر كرده ايم:

1- مرتب سازي برنامه بازاريابي محتوا:

نيازي نيست كه تمام جزء به جزء برنامه را به صورت كامل بنويسيد، تهيه يك تقويم براي زمان بندي انتشار مطالب، ليستي از عناويني كه مي خواهيد منتشر كنيد و يك فرمت متناسب با برندتان مي تواند كافي باشد.

2- هدف هر يك از محتواي منتشر شده:

سوال رايجي كه ميان بسياري از مديران و بازارياب ها مطرح است حاكي از آن است كه چرا بايد روي بازاريابي محتوا سرمايه گذاري كنيم؟ و بهترين جوابي كه دوست دارند بشنوند، افزايش فروش است! در حالي كه امكان دارد نتيجه به دست آمده از بازاريابي محتوا متفاوت با آن چيزي باشد كه آنها به دنبالش هستند.

محتواي شما بايد بتواند برند و هويت اصلي تان را به خواننده منتقل كرده، ارتباط بهتري با مخاطبان برقرار كند و موجب تشويق آنها به عضويت در خبرنامه و رسانه هاي شما شود.

3- آناليز برنامه اجرايي:

محاسبه ميزان بازگشت سرمايه در بازاريابي محتوا نياز به مطالعه و آناليزهايي روي برنامه اجرايي دارد تا ميزان تاثيرگذاري مطالب منتشر شده و بازخوردي كه آن مطالب روي مخاطبان داشته مشخص شود.

پيشنهاد مي كنيم تا موارد زير را در استراتژي بازاريابي محتوا مورد بررسي قرار دهيد:

- ميزان مصرف: تعداد بازديدكنندگان از مطالب ارسالي، تعداد صفحات بازديد شده، تعداد دانلودها و مدت زمان ماندن هر كاربر در صفحه.

- ميزان اشتراك گذاري در رسانه هاي اجتماعي: مطالب شما چند بار در رسانه هاي مختلف منتشر شده؟ چه رسانه هايي بيشترين ترافيك را براي شما ايجاد كرده اند؟

- ميزان جذب مخاطبان: مطالب شما چند درصد از بازديدكنندگان را به سمت برند شما جذب كرده است؟ چه تعداد ايميل جديد در خبرنامه شما ثبت شده؟ چه تعداد درخواست اطلاعات بيشتر درباره كالا و خدمات شما ثبت شده؟

- ميزان فروش: مطالب شما چند درصد از بازديدكنندگان را تبديل به مشتري كرده است؟

4- نيازسنجي:

اطلاع از نياز ها و دغدغه هاي خوانندگان و مشتريان بالقوه شما مي تواند در تهيه مطالب مفيدتر به شما كمك كرده و ميزان بهره وري از مطالب ارسالي بيشتر شود، همچنين مي توانيد با آناليزهايي كه روي رفتار مصرف كننده (بازديدكنندگان) انجام مي دهيد از زمان مطالعه و پلتفرم هايي كه براي خواندن مطالب استفاده مي كنيد آگاهي يابيد.

5- مانيتورينگ پيشرفت برنامه:

رقابت براي جلب توجه مصرف كنندگان بيشتر شده و شما بايد برنامه اي مدون را جهت رشد و توسعه استراتژي بازاريابي محتوا خلق كنيد تا امكان گسترش و ترويج مطالب جديد شما افزايش يابد. رشد برنامه مي تواند در رسانه هاي اجتماعي، تبليغات كليكي يا در جامعه ها و گروه هاي مرتبط صورت گيرد. همچنين از تاثيرگذاران، نشريات و وبلاگ هاي مرتبط غافل نشويد.

 

منبع: فرصت امروز