شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نگاهي به كمپين نمايشگاهي گروه مخابرات استان تهران / ساده اما پر از جزييات
دوشنبه، 3 آبان 1395 - 12:43 کد خبر:26443
هر ساله گروه مخابرات استان تهران با نزديك شدن به ايام نمايشگاه تلكام كه اوايل مهرماه برگزار مي شود به طراحي آرت ورك هايي براي يادآوري قدمت، كيفيت چندين ساله و اطلاع رساني سرويس هاي جديد خود به مخاطبانش مي پردازد. امسال نيز به رسم هر ساله با شعاري تحت عنوان همه جا با شما؛ مخابرات استان تهران در نمايشگاه تلكام حضور داشت.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، طرح آگهي هاي كمپين نمايشگاهي گروه مخابرات استان تهران، ساده و به دور از پيچيدگي هاي معمولي بودند كه اين روزها مخاطبان در تبليغات شاهد آنها هستند. معمولا در طرح آگهي هاي نمايشگاهي سازمان ها سعي مي كنند به طور فشرده اطلاعات زيادي را به بازديدكنندگان بدهند. اطلاعاتي كه گاهي به دليل حجم زياد مورد توجه واقع نمي شود و مخاطبان بي اعتنا از كنارشان عبور مي كنند.

گروه مخابرات استان تهران در نمايشگاه تلكام امسال كمپين نمايشگاهي را اكران كرد؛ كمپيني كه در آن طراح با استفاده از المان آشناي مخابرات يعني سيم تلفن شروع به ايده پردازي كرده بود. براي اين كمپين سه طرح آگهي طراحي شده كه براي هر كدام شعاري مجزا اما در راستاي يك هدف در نظر گرفته شده بود.

شعارهاي اين طرح آگهي ها عبارتند از: به رهايي پرواز. . . با شما، به وسعت دريا. . . . باشما و به استقامت كوه. . . با شما. در اين كمپين متناسب با هر شعار طرح آگهي ها و رنگ پس زمينه آنها نيز در كمپين تغيير كرده بودند.

طرح آگهي هاي كمپين نمايشگاهي گروه مخابرات استان تهران با تمام سادگي، پيچيدگي هاي خاص خود را دارد كه «فرصت امروز» به منظور دريافت پاسخ سوالات مختلف درباره اين كمپين گفت وگويي را با آرمان ضرغام، مدير هنري، طراح و ايده پرداز آن داشته است. در ضمن براي تحليل دقيق تر اين كمپين گفت وگويي نيز با علي جمشيدي، مدير استوديو خلاق توك و مشاور خلاقيت داشته ايم كه در ادامه مي خوانيد.

ارتباط به روايت آب، باد، خاك

علي جمشيدي، مدير استوديو خلاق توك و مشاور خلاقيت درباره كمپين تبليغاتي گروه مخابرات استان تهران مي گويد: به روايت قانون ابن سينا، بدن انسان توسط دو عنصر سنگين يعنى خاك و آب، و روح آدمى توسط عناصر سبك يعنى آتش و هوا ساخته مي شوند. پازل برندينگ اين سرى آگهى يعني آگهي هاي گروه مخابرات استان تهران نيز برگرفته از عناصرى اينچنينى است.

احترام زرتشت گونه به طبيعت و اركان اساسى آن حاوى احوالات تازه اى است. بايد فهميد، شروع و برنامه ريزى كرد، دست به كار شد و ادامه داد. اين بيان محصول فهميدن است. من به ساير آثار مدير هنرى كمپين تبليغاتي مخابرات سر زدم. انتخاب قالب مينيمال براى اين كار كاملا از روى فهم صورت گرفته است، طراح قدرت، قدرت نمايى هاى بيشتر را داشته، اما كار در سادگى خود، پركار است.

شايد همين امر باعث شود مخاطب در سادگى مطلق، پيغام ها را به آرامى دريافت كند. نوعى سكوت در پيام رسانى به مخاطب موج مي زند. اين برخلاف فلسفه شلوغ و پر سروصداى مخابراتى است. خلق اين نگاه، آرامشى را در بيننده پديد مى آورد كه به نظر نقطه خلاف انتظار و موفق اين كارهاست.

چيدمان مناسب و به اندازه كلمات در طرح  آگهي هاي كمپين

جمشيدي در مورد تگ لاين اين كمپين مي گويد: در مورد تگ لاين هاى استفاده شده در كار چيدمان مناسب است و به اندازه كلمات نيز از همان امر ساخت ويژوال تبعيت مي كند. در يك كلام پازل پيام و تصوير به طور مستقل ذهن را به دنبال تكميل قطعات خود مي فرستد و در تقابل با بقيه قطعات نيز مجموعه اى ارزنده را مي سازد. با توجه به اين نوع برخورد اطمينان دارم كه اگر قرار باشد مخابرات و آگهى هايش تاثيرى در من مخاطب بگذارند، اين بهترين راه است.

ذهن از ديدن طرح هاى توضيحى و توجيهى اين دسته سازمان ها خسته است. اين كار در جاى خود پاساژى به جا و به موقع در سمفونى تبليغاتى مخابرات است. ساختار تگ لاين ها و عبور از متغير تا رسيدن به پيغام مشترك، ساختار مورد علاقه من در شعارسازى است. نوعى ظرافت ادبياتى نيز چاشنى آن است كه بجا استفاده شده است.

كنتراست و رنگ بندى كار روال مناسبى را رعايت كرده است

جمشيدي درباره طراحي و اجراي كمپين گروه مخابرات استان تهران مي گويد: كنتراست و رنگ بندى كار روال مناسبى را رعايت كرده است. درباره طراحى فرم توضيح زيادى ندارم، در اين كار به دنبال طراحى نيستم. فكر طراح تنها در عبور از يك خط نبض صحيح و لازم را به آن داده و نتيجه لازمه را نيز دريافت كرده است و پرواضح است كه در رسانه هاى موردنظر خود قابل تامل و بجاست. سير اين تيپ حركت هاى فكر شده تبليغاتى، اميدواركننده است و اميد دارم در همه سطوح نگرشى چنين متفكرانه، اتفاق هاى بصرى خوب را رقم بزند.

طراحي آرت ورك هايي به منظور يادآوري قدمت، كيفيت چندين ساله

آرمان ضرغام، مدير هنري، طراح و ايده پرداز كمپين تبليغاتي گروه مخابرات استان تهران درباره آن مي گويد: هر ساله گروه مخابرات استان تهران با نزديك شدن به ايام نمايشگاه تلكام كه اوايل مهرماه برگزار مي شود به طراحي آرت ورك هايي براي يادآوري قدمت، كيفيت چندين ساله و اطلاع رساني سرويس هاي جديد خود به مخاطبانش مي پردازد.

امسال نيز به رسم هر ساله با شعاري تحت عنوان همه جا با شما؛ مخابرات استان تهران در نمايشگاه تلكام حضور داشت. مديران مربوطه اين اجازه را به طراحان خود مي دادند كه در راستاي طرح هايي كه از طريق بريف به آنها ارائه مي شود، پيشنهادات ديگري نيز ارائه كرده تا حضور پررنگ تري ايفا كنند.

استفاده از فرم سيم تلفن به عنوان يك نماد مشترك از مخابرات در تمامي آرت ورك ها

ضرغام درباره مراحل ايده پردازي اين كمپين مي گويد: از لحظه اي كه اين اسلوگان از طرف مجموعه به من داده شد حس كردم چيزي كم دارد يا به عبارتي مي شود از زاويه كامل تري به آن پرداخت، مخابرات در كنار تمامي اپراتور هايي كه مشغول ارائه سرويس هاي مشابه البته به جز تلفن ثابت هستند، نياز به تبليغي فاخرتر و متفاوت تر دارد، تبليغي كه ميان تمامي گرافيك هاي ديجيتالي شلوغ حاضر در نمايشگاه متفاوت تر عمل كند. وقتي مسير نمايشگاه را قدم بزنيد پر است از شلوغي بصري رسانه ها، شلوغي هايي كه ناگهان يك سكوت، يك آرامش ديداري از پس يك كار نظر را به خود معطوف مي كند.

ضرغام مي گويد: ايده پردازي اين كمپين به چند مرحله مهم تقسيم مي شود يك: انتخاب عناصر طبيعت به عنوان پايه كلي كمپين و راه حلي درست براي انتقال آرامش و سكوت حاصل از تجربه هاي ديداري مخاطب. دو: استفاده از عناصري كه بتواند يك شروع و نتيجه گيري را براي مخاطب يك كمپين به دنبال داشته باشد. سه: مهم تر از همه انتخاب عناصري از طبيعت كه علاوه بر ايجاد ارتباط بين مشبه، وجه شبه و مشبه به، بتواند با فرم سيم تلفن به عنوان يك نماد مشترك از مخابرات در تمامي آرت ورك ها همخواني فرمي ايجاد كند.

گروه مخاطبان وسيع كمپين

ضرغام درباره مراحل اجرايي اين كمپين مي گويد: طبيعي است كه وقتي بار انتقال پيام در قسمت ايده پردازي سنگين مي شود، بهتر است در اجرا به همان اندازه فشار بصري براي مخاطب ايجاد نكند، در نتيجه در اين كمپين سادگي اجرايي به مراتب بهتر عمل مي كرد، سادگي كه با جزييات فراواني همراه است.

ضرغام درباره رسانه به كارگرفته شده و گروه مخاطبان كمپين مخابرات استان تهران مي گويد: اين آرت ورك ها مانند بيشتر آرت ورك هاي نمايشگاهي در غرفه ها، ال سي دي، اسپيس هاي خارجي و گاه بيلبوردهايي كه در مراكز مخابراتي وجود دارند اكران شد. در مورد گروه مخاطبان نيز بايد بگويم آرت ورك هاي انجام شده مربوط به طيف وسيعي از مخاطب است، از افرادي كه تنها يك برداشت سطحي از عناصر را نظاره مي كنند تا افرادي كه به ايده كامل طراح مي رسند.

 

منبع: فرصت امروز