شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، به طور معمول نوشتن را يكي از بهترين فعاليت هايي مي دانند كه در راستاي برنامه ريزي و همچنين مديريت امور مي تواند به شما كمك كند. در عين حال در دنياي ژورناليستي نيز نوشتن عنصر اصلي فعاليت را شكل مي دهد. با اين حال آنچه در نوشتن يك مقاله خوب اهميت بيشتري دارد، توان متقاعد ساختن سردبير به منظور چاپ آن است. به همين ترتيب در ساير كسب وكارها نيز اين شرايط حاكم است.
يك مثال واضح تجربه يكي از دوستان من درمورد ارائه طرح پيشنهادي اش به مديرعامل خود است. در واقع دوست من براساس پژوهشي كه انجام داد، خلاصه اي از عملكرد برندهاي بزرگ صنعت گردشگري را در طول يك سال فراهم آورده بود.
با اين حال به دليل عدم موفقيت در ارائه مناسب آن پژوهش به مديران ارشد شركتش، طرح وي با مخالفت مديران مواجه شد. نكته جالب در مورد پژوهش اين فرد اين است كه پس از مدتي با ارائه مناسب آن به يك شركت ديگر توانست سود خوبي از فروش آن به دست بياورد.
اين مثال به خوبي نشان مي دهد كه نحوه ارائه يك پروژه در سرنوشت آن تا چه حد تاثيرگذار است. در ادامه به بررسي نكات مهم در ارائه مناسب پروژه ها از نقطه نظر مديران ارشد خواهيم پرداخت.
ايده
بدون شك به همان اندازه كه شما به عنوان مسئول يك پژوهش مايل به موفقيت آن هستيد، مدير شركتي كه با آن مذاكره مي كنيد نيز مايل به كسب موفقيت براي شركت خود از طريق پروژه شماست. در حقيقت اين يك معامله دو طرفه بوده و در آن بايد سود هر دو طرف تامين شود.
همچنين از ديدگاه مدير يك شركت، پروژه شما تنها زماني مورد تاييد قرار خواهد گرفت كه مزيتي آشكار در مقايسه با ساير پيشنهادها داشته باشد. براي مثال در زمينه خبرنگاري، خبري مورد استقبال سردبير قرار خواهد گرفت كه يكي از ويژگي هاي زير را داشته باشد:
در وهله نخست خبر شما بايد بسيار تازه باشد. در اين صورت، به دليل عدم وجود خبر مشابه، به احتمال فراوان با استقبال خوبي مواجه خواهيد شد. در غير اين صورت براي متقاعد ساختن سردبير بايد يك مقاله تحليلي مناسب را به او پيشنهاد دهيد. با اين حال نكته اي كه در هر دو مورد بايد مدنظر داشته باشيد، اهميت نحوه معرفي مقاله تان است. پيش از آنكه مقاله توسط كسي خوانده شود، اين شما هستيد كه مي توانيد ذهن خواننده را آماده كنيد.
اين آماده سازي بدون شك در تصميم گيري خواننده در مورد مقاله تان تاثيرگذار خواهد بود. همچنين علاوه بر ارائه مناسب مقاله يا پروژه، مدت زماني كه صرف ارائه آن مي كنيد نيز اهميت زيادي دارد. به طور معمول اگر ارائه شما بيش از دو دقيقه طول بكشد، شانس تاثيرگذاري خود را از دست خواهيد داد. بنابراين در ارائه به دنبال ذكر نكات كليدي باشيد.
آنچه در عمل بايد انجام دهيد
- شما شانس هاي زيادي در دنياي كسب وكار نداريد. در واقع اگر كيفيت عملكرد شما مناسب نباشد، به سرعت كنار گذاشته خواهيد شد. بنابراين در انجام كارهاي خود، تا جايي كه ممكن است از تجربيات و نظرات ديگران استفاده كنيد. بدون شك تمامي نظراتي كه دريافت مي كنيد، مطلوب و كارآمد نخواهد بود. با اين حال حتي اگر در ميان همه نظرات، يك پيشنهاد مناسب و سازنده نيز وجود داشته باشد به نفع شما خواهد بود.
- تلاش كنيد در ارائه هاي خود از علايق مديران به بهترين شكل ممكن استفاده كنيد. در اينجا منظور من تغيير مقاله يا پروژه تان نيست، بلكه استفاده نسبي از علايق مديران و پررنگ كردن نقش آنهاست. به اين ترتيب شما شانس بيشتري براي جلب نظر مساعد خواهيد داشت. با اين حال توجه كنيد كه نبايد در اين مورد زياده روي كرد. در هر حال مديران پروژه شما را تحليل خواهند كرد و اگر ارائه شما با اصل پروژه تفاوت داشته باشد، به احتمال زياد به دردسر خواهيد افتاد.
منبع: فرصت امروز