شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ماهيت رفتار روابط عمومي ها
یکشنبه، 2 آبان 1395 - 07:27 کد خبر:26383
صنعت روابط عمومي در عرصه هاي گوناگون صنعتي علاوه بر تدوين و اجراي نظام نامه هاي اخلاقي نيازمند اعضائي است كه بتواند به خوبي نقش خود را در حمايت از صنايع و فن آوري هاي مورد نياز مردم جوامع و رعايت حقوق مشتريان ايفا كند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در دنياي رقابتي امروز ما كاركرد روابط عمومي ها به طور گسترده اي در عرصه تجارت ، سياست ،فرهنگ و جامعه مورد قبول همگان است . شايد مصداق عيني اين واقعيت را در گذري براخبار روابط عمومي اي مختلف و آشنائي با فعاليت ها و عملكرد هريك از آنها در تارجهان گستر بيابيم . دنيائي كه بسيار جذاب و پرجنب و جوش مي نمايد و بيانگر عصري است كه عصر رقابت ناميده مي شود. رقابتي كه قبل از هرگونه قضاوتي قابل تحسين است آن هم در عرصه هاي مختلف از فن آوري هائي مانند رايانه والكترونيك گرفته تا ارائه خدمات ومشاوره درمورد غذا، آشپزي ، لباس و… چيزي كه غريب به نظر مي رسد آن است كه دراين دنياي پرهياهو حتي نام مشهورترين شركت هاي خصوصي در زمينه روابط عمومي ، تبليغات و بازاريابي بريا ما ناآشناست و بي شك مي دانيم هريك از اين نام ها در دنيائي مطرحند كه اكثريت قبريب به اتفاق جامعه روابط عمومي ايران فرسنگ ها از آن دور هستيم و همچنان براي احقاق و نهادينه كردن اصول اوليه اين حرفه درجا مي زنيم و راه به جائي نمي بريم .

 

هم اكنون ارائه خدمات برتر وطرح ديدگاه هاي تجاري موجب شده است كه هزاران شركت ومؤسسه كوچك و بزرگ در زمنيه هاي گوناگون به ويژه فن آوري هاي روز دنيا مانند نرم افزارها و سخت افزارهاي رايانه اي ، الكترونيك ، مخابرات و غيره در تارجهان گستر گوي سبقت را از يكديگر بربايند و به گونه اي خود را مطرح مي سازند ، جايگاهي كه ما از آن دور مانده ايم و فقط به روابط عمومي خود در سازمان هاي دولتي و چند شركت خصوصي بسنده و دلخوش كرده ايم .

 

جالب اين جاست كه اين شركت هاي خصوصي در زمينه روابط عمومي ، تبليغات و بازاريابي دركشورهائي مانند آمريكا . كانادا ، انگليستان ، استراليا ، تركيه ، ژاپن و … در عرصه فن آوري طي 10سال گذشته از چنان رشد چشمگيري برخوردار بوده اند كه در حال حاضر علاوه بر مشتريان داخلي و هزاران نفر از مشتريان خارجي خود نيز خدمات مشاوره ، بازاريابي ، تبليغات و فرش ارائه ميدهند . درمورد انجمن هاي معتبر روابط عمومي دنيا همچون انجمن بين المللي روابط عمومي و انجمن هاي روابط عمومي آمريكا، استراليا ، نيوزيلند ، كانادا و ساير كشورها با وجود هزاران عضو داخلي و خارجي نيز وضع به همين منوال است .

امروزه دراين طوفان سهمگيني كه برپاست كارگزاران روابط عمومي هرچه در توان داشته باشند به كار مي بندند و سازمان ها و شركت هاي موفق نيز به خوبي از عهده وظايف و تعهدات خود در برابر روابط عمومي ها برمي آيند. اما مي توان اذعان داشت كه نقش مديران و متخصصان روابط عمومي در شركت هاي پيشرفته صنعتي دنيا با توجه به حساسيت و اهميت دستاوردها و محصولات فن آوري در بازارهاي جهاني كمي متفاوت باشد.

 

ولي آنها با بكارگيري تاكتيك ها و شگردهاي كارآمد مي دانند كه چگونه مي توان علي رغم مشكلات موجود وموقعيت استراتژيك در عرصه رقابت موفق بود . شركت هاي صنعتي داراي ابعاد گوناگوني چون نيروي متخصص وماهر ، مديريت درسطوح مختلف و چگونگي ارائه محصولات وتوليدات هستند كه هريك از اين ابعاد مي توانند حكايت هاي جالب و گفتني را ازاين شركت ها بازگو كنند واين جاست كه يك روابط عمومي موفق و كارآمد مي تواند قصه هاي ماندگاري را از دستاوردهاي شركت خود براي مخاطبان به يادگار گذارد و ضرورت وجود هريك از اين فن آوري ها را در عرصه هاي تجارت براي مشتريان خود برشمارد . هر روابط عمومي فوت و فن هاي منحصر به فرد خود را براي فروش محصولات به كار مي گيرد و با شگردهاي تبليغاتي در رسانه ها و به ويژه تلويزيون با انعكاس در برنامه هاي خبري آن و پخش برنامه در ساعات پربيننده با ساير شركت هاي مطرح رقابت مي كند .

 

 اين روابط عمومي ها با اتخاذ استراتژي ها و ديدگاه هاي مشترك سعي در ارائه جشم اندازهاي وسيع از طريق انعكاس پيام ها و مطالب خود به مخاطبان را دارند . آنها معتقدند كه روابط عمومي ها مسؤول خلق اين دورنما در نگاه مشتريان هستند و نشان ( علامت ) تجاري يك شركت مي تواند بيانگر نقش و فعاليت هاي اصلي آن باشد و ازاين روست كه تمام توانائي خود را جهت معرفي اهداف و مشخصه اي شركت در نشان تجاري آن به منصه ظهور مي رسانند ،راهبردي كه شايد بسياري از شركت هاي صنعتي از آن غافلند . درصورتي كه اين نشان مي تواند اصل حكايت شركت را بازگو كند و فراتر از يك نشان يا علامت ، يك جمله ويا الفاظ فريبنده باشد .


بخش هاي روابط عمومي ، تبليغات ، بازاريابي ، فروش و بسيار بخش هاي ديگر در يك شركت صنعتي بايد يك حكايت را بازگو كنند . ارتباطات داخلي ، خارجي اعم از ملي وبين المللي دراين شركت ها و سازمان ها از اهميت ويژه و استراتژيكي برخوردار است .

 

مسلماً روابط عمومي وساير بخش هاي داخلي آن سازمان ويا شركت روابط مناسب و راهبردي را دراين زمينه دارا نبوده است . روابط آنها فقط به اين جا ختم نمي شود . هنر يك روابط عمومي كارآمد شايد در همه شركت ها وسازمان ها همان ايجاد وبرقراري روابط كاري خوب با جامعه مطبوعات است.


ارتباط بارسانه ها توسط افراد قابل اعتمادي صورت مي گيرد كه هيچگاه با اهل قلم نمي جنگند و اين ماهيت رفتار روابط عمومي هائي است كه موقعيت و محبوبيت خود را به عنوان نمايندگان صنعت اطلاع رسان روابط عمومي ميان روزنامه نگاران خود در جامعه همواره حفظ مي كنند.


امروزه در برخي از شركت هاي توليد كننده قطعات رايانه اي و الكترونيكي دو الي سه بار در سال افرادي دورهم جمع مي شوند كه شايد حرفه آنها هيچ ارتباطي با الكترونيك يا رايانه ندارد ، آنها همان افراد اهل قم و روزنامه نگاران هستند كه روابط عمومي اين شركت ها فرصت هائي را براي آنها فراهم مي آورند تا گزارشگران رسانه ها بتوانند به طور غير رسمي با مشتريان آنها ملاقات كنند و با يكديگر به بحث و گفتگو در مرود مزايا و معايب محصولات آن شركت بپردازند .

 

اين روابط عمومي ها اميدوارند و مي دانند كه از ميان اين جمع خبرنگاري براي كسب اطلاعات بيشتر و دقيق درمورد محصولات و خدمات آن شركت جهت درج روزنامه ويا مجله خود با آنها تماس مي گيرد و بدين گونه است كه فصل جديدي در روابط دوستانه و متقابل آن شركت و رسانه ها آغاز مي شود زيرا كه فقط روابط عمومي است كه مي داند جامعه مطبوعات ، راديو وتلويزيون در جستجوي چه هستند و چه مي خواهند .

 

هرچند برقراري اين گونه ارتباطات توسط روابط عمومي ها نيازمند صرف وقت ، تعهد و پي گيري مداوم است اما مديران اين شركت ها مي دانند كه ارتباط رسانه ها فقط كار اداره روابط عمومي نيست بلكه آنها نيز بايد روابط معقول و حساب شده اي را با گزارش گران و مفسران اخبار شركت خود داشته باشند تا مقالات و مطالبي كه در اختيار مخاطبان قرار مي گيرد ، بتواند حاصل ساعت ها كار روابط عمومي ها را به نتيجه واقعي خود نزديك بكند . اما در روابط عمومي بين المللي و برقراري با مشتريان خارجي وضع كمي فرق مي كند . تجربه اي ساير كشورها نشان مي دهد كه عامل اصلي ومهم موفقيت سازمان ، شركت ها و مؤسسات صنعتي آن است كه پيام آنها در سطح محلي و ملي منعكس شده و تأثير خود را برجا گذاشته باشد . اين يكي از تجاربي است كه كشورهاي ژاپن آن را همواره مدنظر دارد به طوري كه اگر محصولات صنعتي توسط شركت هاي مختلف در آن كشور ساخته و توليد مي شود بايد ابتدا رضايت مشتريان را در سطح ملي به دست آورد و سپس از طريق رسانه ها پيام خود را به گوش مشتريان و مصرف كنندگان بين المللي رساند .

 

دراين مورد متخصصان روابط عمومي در عرصه فن آوري هاي صنعتي نيازمند شناخت و درك فرهنگ ها و ديدگاه هاي مختلف كشورها و رسانه هاي آنها هستند . زيرا ديدگاه مطبوعات و دنياي تجارت در اروپا و آسيا متفاوت تراز ايالات متحده آمريكا است . مثلاً در آمريكا مطبوعات به بعد تجاري محصولات و توليدات صنعتي علاقه مندند تا به بعد فن آوري آن . اما در اروپا وضعيت متعادل تر است و براي هر دوبعد آن اهميت قائلند .

 

دريك كشور آسيائي مانند ژاپن بيشتر بعد فن آوري مطرح است تا ساير ابعاد اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي محصولات و توليدات رايانه اي ، مخابراتي و الكترونيكي ، هرچند كه آنها همواره رقابت را به عنوان يك اصل مهم مدنظر دارند و هيچگاه در عرصه كاري خود براي اين مقوله ، نقش حاشيه اي قائل نيستند . نمونه بارز اين امر را مي توان در عرضه محصولات و توليدات نمايشگاهي آنها نظاره كرد . روابط عمومي هاي شركت هاي فن آوري هاي پيشرفته و به طور كلي صنعتي براين باورند كه هرمحصولي در نمايشگاه ها عرضه مي شود مي تواند از جايگاه و محبوبيت خاص خود برخوردار باشد به شرطي كه برنامه ريزي مؤثر و دقيقي دراين مورد صورت گيرد .

 

امروزه يك روابط عمومي موفق داراي اين استراتژي است كه دراين عرصه پا را فراتر از برگزاري يك كنفرانس مطبوعاتي ، ارائه پوستر و عرضه معمولي يك محصول در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي بگذارد. بدين ترتيب كه آنها برنامه ريزي هاي بلند مدتي را به ويژه در ارائه توليدات خود در نمايشگاه هاي معتبربين المللي انجام مي دهند . آنها از چند ماه قبل از بازگشائي نمايشگاه با مديران توليد خود به بحث و مذاكره مي نشينند و حتي با آگاهي از نظرات و پيشنهادات مشتريان عمده خود به اين نتيجه مي رسند كه چه محصولاتي را براي عرضه در نمايشگاه آماده كنند.


آنها با اين كار انتظارات مشتريان خود را برآورده مي سازند و حداقل يك ماه و نيم قبل از شروع نمايشگاه ، تصميمات واستراتژي اي اتخاذ شده را در قالب انتشار اخبار و اطلاعات كلي و مهم در مورد برنامه هاي حضور خود در نمايشگاه مورد نظر در رسانه ها منعكس مي كنند. اين كار مي تواند پيش زمينه اي را براي انجام و اجراي مصاحبه هاي زمان بندي شده مديران اين شركت ها و سازمان هاي در رسانه ها طي روزهاي برپايي نمايشگاه فراهم كند و نيز در ارائه مطالب و پوشش خبري كامل بعد از اين رويداد كمك شاياني بنمايد .

نتيجه و كلام آخر
روابط عمومي هرچند در عرصه فن آوري هاي پيشرفته در برخي كشورها نوپا و در آ‎غاز راه قرار دارند اما به عنوان يك امر ضروري و حياتي رو به گسترش و توسعه مي باشند. بايد اذعان داشت، سازمان هاي و شركت هائي كه از روابط عمومي درك درست و كاملي دارند نسبت به سايرين از مزيت رقابتي بيشتري درسطح ملي و بين المللي برخوردارند. آنهائي كه به ارتباطات قوي و حرفه اي خود مي انديشند همواره اعتبار آنها در عرصه رقابت جهاني پابرجاست و خواهد درخشيد.

 

صنعت روابط عمومي در عرصه هاي گوناگون صنعتي علاوه بر تدوين و اجراي نظام نامه هاي اخلاقي نيازمند اعضائي است كه بتواند به خوبي نقش خود را در حمايت از صنايع و فن آوري هاي مورد نياز مردم جوامع و رعايت حقوق مشتريان ايفا كند. اما چون اين حوزه از روابط عمومي هنوز روبه رشد و گسترش است بايد نكات زيادي را در اين حوزه آموخت و ابعاد مختلف آن را مورد بررسي و تحقيق قرار داد.

منافع :
1- Soo Young Lee , Tech Monitor , Globalizaion of technologies ,Jan- Feb 2002.
2- Thomasl . Harns , 2007 public Relations client. Survey , Summary Report , SepTember 79 ,2007 .
 

بهاره نظام دوست