شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، در دنياي ديجيتالي امروز، راه اندازي وب سايت راهي فوق العاده براي ارتقاي برند به شمار مي رود، اما آيا اين روش واقعا به افزايش فروش كمك خواهد كرد؟ آيا روزهايي را به خاطر داريد كه فرآيند فروش محصولات در تبليغات گسترده تلويزيوني خلاصه مي شد؟ اين روش عمومي، در دنياي ديجيتالي اين روزها با تلفيق و استفاده از داده هايي كه استراتژيك تر هستند و به وجود آمدن كمپين هاي تبليغاتي نقشي كمرنگ تر پيدا كرده و ديگر منحصر به تبليغات تلويزيوني نيست.
به هر حال نكته قابل توجه اين است كه چگونه برندها روش هاي قديمي فروش و تكنيك هاي بازاريابي را در دنياي امروز جايگزين كرده اند و چه رازي در پس اين تغييرات نهفته است. سوالي كه در اين ميان مطرح مي شود اين است كه چگونه وب سايت تان مي تواند فروش تان را افزايش دهد؟ جالب است بدانيد امروزه راه اندازي وب سايت هاي تبليغاتي يكي از كليدي ترين ابزارهاي فروش در دنيا به شمار مي رود.
نه تنها يك سايت مي تواند براي گسترش و ادامه كار كسب وكارهاي كوچك مقرون به صرفه تر باشد، بلكه سطوح بالاتري از تعامل را رقم مي زند، به طوري كه تخمين زده مي شود آمار فروش به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا كند. چنين ابزاري صاحب هر كسب وكاري را بدون توجه به بزرگ يا كوچك بودن حوزه فعاليت يا ماهيت ماجراجويي اش به خود جلب مي كند. در اين ميان آنچه اهميت دارد، طرح ريزي ساختاري منظم براي سايت و رعايت نكاتي است كه مي تواند در هرچه بيشتر گسترده شدن برندتان نقش داشته باشد.
ساختن يك اجتماع
بياييد با حقايق مواجه شويم؛ موفقيت بلندمدت به فروش محصولات به مشتريان وفادار و تكرار آن بستگي دارد. بدون اين دو مورد، كسب وكارتان وارد چرخه كوتاه مدت موفقيت خواهد شد كه ديگر نمي تواند تكرار شود، فرقي هم نمي كند كه چقدر محصولات تان خلاقانه باشد يا به چه ميزان موردنياز مردم باشد، بدون مشتريان وفادار موفقيت درازمدت نخواهد بود. اگر مي خواهيد وفاداري مشتريان را نسبت به برندتان گسترش دهيد و آنها را از مصرف كننده صرف به اجتماعي از دنبال كنندگان تان تبديل كنيد، وبلاگ تان ابزاري تاثيرگذار و قدرتمند خواهد بود.
با انتشار مرتب و دقيق محتوا، مي توانيد خوانندگان را درگير سطحي عميق تر از مصرف كننده بودن كرده و ارتباطي عاطفي بين آنها و يك برند فراگير ايجاد كنيد. در عين حال اگر مي خواهيد چنين كاري را به طور موثر انجام دهيد، بايد از سايت تان به عنوان وسيله اي مستقيم براي فروش محصولات تان استفاده نكنيد. برعكس، از تمام مزاياي اين پلتفرم براي افزودن ارزش و دانش استفاده كنيد، در حالي كه توضيحاتي نيز درباره اينكه چگونه محصولات تان ساخته مي شود و چه افرادي در پس آن قرار دارند، مي دهيد. حتي مي توانيد از مشتري هاي وفادارتان بخواهيد تا به عنوان يك عامل انساني برندتان را دائما به خريداران معرفي كنند و از اين طريق در وبلاگ تان سهيم شوند.
در حالي كه استفاده از كلمه اجتماع ممكن است براي بازاريابان به نوعي شعار تبديل شده باشد، اما واقعا مي تواند در يك سايت تبليغاتي ايجاد شده و به كار گرفته شود. در واقع سايت كسب وكارتان را مي توانيد به منبعي مطمئن براي مشتريان تان تبديل كنيد.
تمركز روي المان هاي تكنيكال
در حالي كه ايده اوليه راه اندازي وب سايت ارائه كسب وكار و معرفي محصولات تان، تبليغاتي است، اما اهميت اجراي آن نبايد به دست فراموشي سپرده شود. در واقع، حتي بهترين ايده هاي جهان هم مي توانند با شكست مواجه شوند، اگر در اجرا ضعيف عمل كنند و همين مسئله به ويژه در رابطه با وب سايت تبليغاتي نيز صدق مي كند. نخستين نكته اي كه بايد در اين زمينه موردتوجه قرار بگيرد ارتباط مطالب و محتواي تان است كه بايد منعكس كننده تخصص و صنعتي باشد كه در آن فعاليت مي كنيد. اهميت محتوا زماني مشخص مي شود كه گوگل جايگاهي را به كيفيت وب سايت تان در بين صفحاتش اختصاص دهد.
در مورد سايت تان هم مهم است كه المان هاي تكنيكال را رعايت كنيد تا پلتفرم تان را هم در موتورهاي جست وجوي اينترنتي و هم از نظر تعداد بازديدكنندگان ارتقا دهيد. علاوه بر اين ميزان محتواي سايت تان نيز از اهميت خاصي برخوردار است. مطالعات متعدد نشان داده بين تعداد كلمات و رنكينگ موتورهاي جست وجو براي صفحات خاص ارتباطاتي وجود دارد.
نتيجه يكي از جديدترين مطالعات كه تقريبا يك ميليون نتيجه جست وجو را در گوگل تحليل كرده اين است كه طول محتواي صفحاتي كه اين موتور جست وجو در نخستين صفحه اش به نمايش مي گذارد، 1890 كلمه است. نتيجه اين تحقيق در ارتباط با وب سايت شما به اين معنا است كه محتواهاي طولاني تر و با جزييات بيشتر امكان ديده شدن برندتان را به صورت آنلاين محتمل تر مي سازند.
با شرح كامل موضوعات و بيان جزييات، تعداد كلمات سازماندهي شده و رعايت دستور زبان مناسب و. . . مي توانيد وب سايتي داشته باشيد كه عملكرد خوبي هم در موتورهاي جست وجو و هم در نظر مصرف كنندگان و مقابل چشم بازديدكنندگان دارد.
آگاه كردن مشتريان
پيش از اين به اين حقيقت اشاره كرديم كه يك وب سايت تبليغاتي نبايد به عنوان ابزاري براي فروش مستقيم محصولات مورد استفاده قرار بگيرد، بلكه بايد فراتر از آن باشد و به عنوان يك منبع علمي براي آگاهي هرچه بيشتر درباره برند، محصول و كسب وكارتان محسوب شود. در واقع وب سايت تان يك منبع مهم آگاهي دهنده بايد باشد نه اينكه محصولي را به طور مستقيم در آن به فروش برسانيد. اشتباه نكنيد و اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه يك وب سايت آگاهي دهنده با مطالب مفيد مي تواند زندگي روزمره مشتريان تان را بسيار ارزشمندتر كند.
نكته اساسي اينجاست كه بايد هم بينش محصول محور و هم اطلاعاتي گسترده تر درباره صنعت مربوطه ارائه دهيد تا سايت تان با محتوايي كه دارد به منبعي مورداطمينان در ميان سايرين تبديل شود. انجام چنين كاري مزاياي بسياري در پي خواهد داشت، به خصوص زماني كه قرار است ارتباطات جديدي را با بازار هدف برقرار كنيد. در ارتباط با ارائه منحصر به فرد و بينش محصول محور وب سايت هاي زيادي هستند كه مي توانند الگويي مناسب باشند و ايده هاي خلاقانه اي را پيشنهاد مي دهند كه ذهن مشتريان را به وجد مي آورد. از اين ايده ها استفاده كنيد.
اين دسته از وب سايت ها در عين حال كه اطلاعات محصولات شان را به طور غيرمستقيم در اختيار خوانندگان شان قرار مي دهند، محتواي مطالب شان فعال و هدفمند است، به طوري كه به مشتريان كمك مي كنند تا تصميمي آگاهانه اتخاذ كنند و اين تصميم آگاهانه در نهايت منجر به خريدي رضايتمند و به معناي پيدا كردن مشتري هاي وفادار براي كسب وكارتان است. البته در اين ميان دستيابي به قدم بعدي كمي دشوارتر به نظر مي رسد، زيرا بايد وب سايت تان اجزايي صحيح و معتبر در ميان صنايع ديگر و محصولات شان داشته باشد.
در اين مرحله نه تنها بايد در محتواي وب سايت تان از دانش و آگاهي خودتان استفاده كنيد، بلكه بايد متخصصان اين صنعت را نيز به وب سايت تان دعوت كنيد و از نظرات و بينش منحصر به فردشان بهره مند شويد. انجام چنين كاري به اعتبار برندتان مي افزايد، در واقع پلتفرمي را گسترش مي دهيد كه مشتريان اطميناني محسوس نسبت به آن پيدا كرده اند.
با به خاطر سپردن اين نكات در ذهن، مي توانيد اميدوارانه وب سايت تان را هم به عنوان وسيله اي براي برقراري ارتباط و هم ابزاري براي فروش گسترش دهيد، به طوري كه به پايگاه بزرگ مشتريان تان تبديل شود و از اين طريق مي توانيد نياز كسب وكارتان را در زمينه تبليغات به خوبي تامين كرده و برندتان را گسترش داده و فروش تان را افزايش دهيد.
منبع: فرصت امروز