شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مهارت هاي هفت گانه كليدي رهبري يك تيم
یکشنبه، 25 مهر 1395 - 12:04 کد خبر:26302
اغلب صاحبان كسب و كارها بعد از فارغ التحصيلي با ايده هاي نو و خلاقانه قدم به عرصه بازار كسب و كار مي گذارند. آنها قدرت ريسك خود را سنجيده و بعضا آموزش هاي لازم را نيز براي شروع يك فعاليت تجاري، اقتصادي يا خدماتي گذرانده اند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، اغلب صاحبان كسب و كارها بعد از فارغ التحصيلي با ايده هاي نو و خلاقانه قدم به عرصه بازار كسب و كار مي گذارند. آنها قدرت ريسك خود را سنجيده و بعضا آموزش هاي لازم را نيز براي شروع يك فعاليت تجاري، اقتصادي يا خدماتي گذرانده اند. كسب و كاري را كه راه انداخته اند مي شناسند اما از سرعت رشد آن رضايت ندارند. آنها مشتريان بيشتري را مي خواهند.

هر روز خرج كردشان متناسب با رشد كسب و كارشان بيشتر و بيشتر مي شود و بايد اين خرج كردها را با مشتريان بيشتر، درآمد بيشتر و طبعا كسب سود بيشتر جبران كنند. اما چگونه مي توان به عنوان مدير يك كسب و كار اين موضوع را به كاركنان خود نيز بگوييد و از آنها براي رشد كسب و كار خود كمك بگيريد؟ چگونه مي توانيد از آنها بخواهيد تا دنباله رو شما باشند؟ با اين سوال متن را ادامه مي دهم. نقش شما در ميان كارمندان كسب وكارتان به عنوان يك مدير به چشم مي خورد يا يك رهبر؟

لحظه اي فكر كنيد و پاسخ دهيد. تفاوت ميان مديران و رهبران اين است كه رهبران واقعي الهام بخش كارمندان خود هستند. آنها رويايي، با اعتماد به نفس بالا، خوش مشرب، باانگيزه و متفكر هستند و الزاما مديران چنين ويژگي هايي را ندارند. اما اگر مديري پيدا شود كه علاوه بر ويژگي هاي فوق، به فكر بهبود مستمر فضاي كسب وكار خود نيز باشد، در آن صورت ديگر يك مدير نيست و قطعا يك رهبر واقعي است.

پيتر دراكر معتقد است رهبري يك شخصيت جذاب نيست. حتي مي تواند نوعي عوام فريبي باشد و آن بدين معني نيست كه بايد دل دوستان را به دست آورد و بر مردم اعمال نفوذ كرد. اين عوام فريبي است. رهبري يعني تعالي بخشيدن به روياها و چشم اندازهاي افراد و گسترده تر كردن ديدگاه ها. يك رهبر خوب مي تواند سطح عملكرد افراد را بالا ببرد و شخصيتي در آنها ايجاد كند كه محدوده آن از مرزهاي شناخته شده و معمولي فراتر برود.

اما در ادامه اين مطلب به هفت مهارت كليدي رهبران كه براي تعالي كسب و كار به آن نياز دارند اشاره مي كنيم.

هدف گذاري

آيا شما براي كسب و كار خود هدف گذاري كرده ايد؟ اهداف شما كوتاه مدت، بلند مدت يا ميان مدت هستند؟ به ياد داشته باشيد كه اهداف شما بايد هوشمندانه يا در واقع «SMART» باشند. بايد اهداف خود را در يك هرم به گونه اي قرار دهيد كه اهداف بلندمدت در رأس هرم، اهداف ميان مدت در ميانه هرم و اهداف كوتاه مدت در پايين هرم قرار بگيرند.

اولويت بندي و برنامه ريزي

حال كه اهداف كسب و كار خود را مشخص كرديد، بايد براي اجراي اهداف تان آماده شويد. رهبران موفق مي دانند كه براي دستيابي به اهداف بايد برنامه ريزي و اولويت بندي كنند. اگر شما مهارت اولويت بندي، برنامه ريزي و زمان بندي درست كارها را نداشته باشيد، نمي توانيد براي دستيابي به اهداف تان موفق باشيد. ابتدا ساختار و اصول يك برنامه ريزي موفق را ياد بگيريد و با كمك ابزارهاي زمان بندي موجود (مانند محصولات خانواده آفيس) آموزه هاي خود را به كار برده و براي دستيابي به اهداف تان برنامه ريزي كنيد.

ارتباط موثر

يك رهبر خوب و موفق به خوبي مي داند كه چگونه ارتباط موثر و مناسبي داشته باشد. آنها به خوبي سبك ارتباطي خود را مي شناسند و با ابزارهاي تجزيه و تحليل رفتاري(DISC,…)  آشنا هستند. آنها به سبك و سياق خود با همكاران و دوستان خود ارتباط برقرار مي كنند.

اخذ بازخورد فعالانه

رهبري خوب، مستلزم شناخت و درك درست نقاط قوت و ضعف است. همه رهبران موفق به دنبال يادگيري و بهبود مستمر مهارت هاي خود هستند. بازخورد، مهم ترين ابزاري است كه توسعه و رشد مهارت هاي رهبري را برعهده دارد. همواره رفتار خود را مورد ارزيابي قرار داده، نسبت به بهبود مستمر تلاش كنيد.

اين همه كاري نيست كه شما بايد انجام دهيد. شما بايد همين طور اهداف خود را به صورت مستمر و طي جلسات مدون به تمامي اعضاي تيم تان منتقل كنيد و از آنها نيز براي گرفتن بازخورد كمك بگيريد. اين گونه مي توانيد به بهترين شكل ممكن تيم را رهبري و هدايت كنيد.

پرورش روابط

شما بايد به عنوان رهبر يك كسب وكار به اهميت روابط اشراف داشته باشيد. شما بايد بدانيد كه روابط انساني و رفتاري نقش مهمي در موفقيت كسب وكارتان دارد. اين روابط چه با اعضاي تيم تان باشد چه با مشتريان تان مي تواند پيروزي يا شكست كسب وكارتان را رقم بزند. همواره با مشتريان و كاركنان تان صادق باشيد و هيچ گاه روابط انساني را فداي كسب منافع موقتي و زودگذر نكنيد.

قدرداني از كاركنان

هنگامي كه سخن از قدرداني از كاركنان به ميان مي آيد، تصور غالب افراد دريافت پاداش و جايزه است. قدرداني از كاركنان تنها تشويق مالي نيست. گاهي حمايت هاي شما از يك كار درست و به موقع اعضاي تيم مي تواند شور و اشتياق زيادي را به تيم تزريق كند. مي تواند تلاش تيم را براي دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده دوچندان كند و كاركنان از همكاري با شما احساس رضايت كنند.

 

منبع: فرصت امروز