شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سرمايه‌گذاري فرشته: نكاتي كه كارآفرينان بايد بدانند
شنبه، 24 مهر 1395 - 10:19 کد خبر:26273
سرمايه‌گذاران فرشته در ازاي يك حق مالكيت، در شركت‌هاي نوپا يا استارت‌آپ‌ها سرمايه‌گذاري مي‌كنند. در چند سال گذشته شاهد بوده‌ايم كه سرمايه‌گذاري فرشته در استارت‌آپ‌ها در حال افزايش است. داستان‌هاي موفقيت شركت‌هاي بسيار مشهور مانند اوبر، واتس‌اپ، فيس‌بوك و بسياري از شركت‌هاي ديگر، سرمايه‌گذاران فرشته را برانگيخته است تا به اميد كسب بازدهي‌هاي‌ فراوان در اين‌گونه استارت‌آپ‌ها سرمايه‌گذاري كنند. اما شايد براي شما هم سوالات فراواني در مورد سرمايه‌گذاري فرشته وجود داشته باشد، در اين مقاله برآنيم تا به چند پرسش در اين زمينه پاسخ دهيم:

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، سرمايه‌گذاران فرشته در ازاي يك حق مالكيت، در شركت‌هاي نوپا يا استارت‌آپ‌ها سرمايه‌گذاري مي‌كنند. در چند سال گذشته شاهد بوده‌ايم كه سرمايه‌گذاري فرشته در استارت‌آپ‌ها در حال افزايش است. داستان‌هاي موفقيت شركت‌هاي بسيار مشهور مانند اوبر، واتس‌اپ، فيس‌بوك و بسياري از شركت‌هاي ديگر، سرمايه‌گذاران فرشته را برانگيخته است تا به اميد كسب بازدهي‌هاي‌ فراوان در اين‌گونه استارت‌آپ‌ها سرمايه‌گذاري كنند. اما شايد براي شما هم سوالات فراواني در مورد سرمايه‌گذاري فرشته وجود داشته باشد، در اين مقاله برآنيم تا به چند پرسش در اين زمينه پاسخ دهيم:

 

1. سرمايه‌گذاران فرشته چه مقدار در يك شركت سرمايه‌گذاري مي‌كنند؟

سرمايه‌گذاري فرشته به‌طور نمونه 25 هزار دلار تا 100 هزار دلار در يك شركت است اما مي‌تواند از اين مقدار نيز بيشتر باشد.

2. نكات مهم براي سرمايه‌گذاران فرشته چيست؟

كيفيت، اشتياق، تعهد و اتحاد موسسان شركت. فرصت بازار شناسايي شده و پتانسيل شركت بسيار زياد باشد. يك برنامه كسب‌وكار سنجيده و واضح و هر نوع دليل اوليه‌اي كه كششي به سوي برنامه موردنظر ايجاد كند. تكنولوژي جذاب و مالكيت فكري (معنوي). يك ارزيابي مناسب با شرايط معقول. قابليت افزايش دوره‌هاي سرمايه‌گذاري در صورت پيشرفت پروژه.

3. سرمايه‌گذاران فرشته در ابتدا مي‌خواهند شاهد چه چيزي از سوي يك كارآفرين باشند؟

يك ارائه آسانسوري1 واضح و ماهرانه براي كسب‌وكار. يك خلاصه اجرايي يا فايل ارائه كسب‌وكار (اسلايدهاي ارائه كه در انگليسي به آن pitch deck گفته مي‌شود). يك نمونه اوليه يا مدل كاري از محصول يا خدمات پيشنهادي. پذيرندگان يا مشتريان اوليه.

4. افزايش سرمايه‌گذاري فرشته چقدر طول خواهد كشيد؟

اين يك برآورد نظري است كه هميشه افزايش سرمايه‌گذاري فرشته بيش از آنچه انتظار داريد طول خواهد كشيد و بسيار دشوارتر از آنچه اميدش را داشته‌ايد، سخت خواهد بود. نكته مهم تنها اين نيست كه بايد سرمايه‌گذاران مناسبي را كه به حوزه شما علاقه دارند بيابيد. افزايش سرمايه مي‌تواند يك فرآيند بسيار زمانبر باشد.

5. كارآفرينان بايد پيش‌بيني چه نوع سوالاتي در حوزه مالي را از جانب سرمايه‌گذاران فرشته داشته باشند؟

در حال افزايش چه مقدار سرمايه هستيد؟ اين سرمايه چه مدت طول خواهد كشيد؟ ميزان هزينه‌كرد ماهانه يك استارت‌آپ2 چه مقدار خواهد شد؟ آيا پيش‌بيني‌هاي مفصل مالي براي دو سال بعد داريد؟ فروض كليدي در پيش‌بيني‌هاي شما چيست؟ عوامل كليدي هزينه براي محصول يا خدمات موردنظر چيست؟ درآمدها و هزينه‌هاي مستقيم مرتبط با مدل كسب‌وكار چيست؟ سود ناخالص احتمالي چيست؟

6. كارآفرينان در مورد بازاريابي و جذب مشتري بايد پيش‌بيني چه نوع سوالاتي را بكنند؟

سرمايه‌گذار فرشته مي‌خواهد بداند كه شركت موردنظر چگونه براي بازاريابي خودش برنامه‌ريزي مي‌كند، هزينه جذب مشتري چقدر است و ارزش بلندمدت يك مشتري چيست. بنابراين اين كارآفرين بايد براي موارد زير آماده باشد:

شركت موردنظر چگونه بازاريابي مي‌كند يا چگونه مي‌خواهد محصولات و خدمات خود را در بازار عرضه كند؟ استراتژي روابط عمومي اين شركت چيست؟ استراتژي رسانه‌هاي اجتماعي اين شركت چيست؟ هزينه جذب يك مشتري چه مقدار است؟ ارزش طول عمر يك مشتري (اينكه يك مشتري در طول عمر خود، چه ميزان سود براي يك كسب‌وكار ايجاد مي‌كند) چه مقدار است؟ چه تبليغاتي براي شركت انجام خواهيد داد؟ چرخه فروش بين تماس اوليه مشتري و فروش كالا به آن مشتري چيست؟

7. كارآفرين بايد انتظار چه سوالاتي در خصوص تيم مديريتي و موسسان داشته باشد؟

موسسان و اعضاي كليدي تيم چه كساني هستند؟ اين تيم چه تجربياتي دارد؟ ضميمه‌هاي كليدي براي اين تيم در كوتاه‌مدت چيست؟ چرا اين تيم به‌طور منحصربه‌فرد قادر به انجام برنامه كسب‌وكار مشتري است؟ چه تعداد كارمند داريد؟ چه چيزي به موسسان انگيزه مي‌دهد؟ براي سنجش تيم در 12 ماه آينده چگونه برنامه‌ريزي مي‌كنيد؟

8. سرمايه‌گذاري فرشته تا چه حد ريسك‌پذير است؟

بايد بگوييم كه سرمايه‌گذاري فرشته بسيار ريسك‌پذير است و يك سرمايه‌گذار فرشته تنها در صورتي سرمايه‌گذاري مي‌كند كه به‌طور بالقوه با از دست دادن سرمايه‌اش مشكل چنداني نداشته باشد. در بهترين حالت، تنها يك استارت‌آپ از هر 10 استارت‌آپ موفق مي‌شود.

9. چگونه مي‌توانيد سرمايه‌گذاران فرشته را بيابيد؟

طيف وسيعي از راه‌ها براي يافتن سرمايه‌گذاران فرشته وجود دارد؛ از جمله از طريق:

كارآفرينان؛ وكلا و حسابداران شبكه‌هاي سرمايه‌گذاران فرشته (گروه‌هايي كه سرمايه‌گذاران فردي را جمع مي‌كنند). سرمايه‌گذاران خطرپذير و موسسان تامين سرمايه؛ سايت‌هاي جمع‌آوري سرمايه عمومي مانند Kickstarter و Indiegogo

بهترين راه براي يافتن يك سرمايه‌گذار، معرفي قدرتمند از جانب يك همكار يا دوست يك سرمايه‌گذار فرشته است. استفاده از لينكدين نيز براي تعيين روابط مي‌تواند بسيار سودمند باشد.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 3885