شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- شركتها يكي از اجزاي اساسي تجارت ميباشند و براي تمركز روي آنها هيچ زماني بهتر از دوره ركود اقتصادي-كه همه مردم نسبت به خرج كردن پول به هر منظوري بيميل هستند-وجود ندارد. در دورههاي سخت اقتصادي، توسعه دادن شراكت استراتژيك گران تمام ميشود ولي ميتوان با اعمال نفوذ آن را توسعه داد تا هم رهبريهاي قابلي ايجاد كند و هم نمايش ارزشمندي ارائه نمايد.
شراكتها فقط منحصر به شركتهاي اي-اُ-ال، تايم وارلز و مايكروسافت نيستند،بلكه براي شما هم مفيد هستند.
پيدا كردن شركا: با كارتهاي ويزيتي كه در اختيار داريد شروع كنيد.
شما كجا شركاي خود را پيدا ميكنيد؟ چه كساني را ميشناسيد؟ وقتي در يك كنفرانس شركت ميكنيد چه كساني را به جا ميآوريد؟ زماني كه در يك ننمايشگاه تجاري شركت ميكنيد، با چه كساني تماس ميگيريد تا قرار ملاقات ضمن صرف نهار بگذاريد؟ بخت شما بستگي به تعداد ززياد ارتباطات خوب شما (با كساني) دارد كه ميتوانيد به شركاي استراتژيك تبديل نماييد.
امروزه شراكتها با مسامحه تعريف ميشوند. شركاي استراتژيك ميتوانند به هر شركتي اطلاق شوند كه شما به واسطه ذات تجارت خود از مسيرشان عبور ميكنيد. اگر شما مشتري مشترك داريد (و درگير رقابت مستقيم نيستسد)، در اين صورت مشاركت استراتژيك ميتواند به خوبي يك موقعيت برد دوطرفه باشد. براي مثال، اگر هر دوي شما چاپگرهاي متوسط را هدف گرفتهايد، پس چرا با همديگر راهي به بازار مخاطب مناسب پيدا نميكنيد؟
اگر آنها به خدمات يا محصولات هر دوي شما نياز دارند، در مورد بازار با هم توافق كنيد و دو برابر به مخاطب خود برسيد. اگر شراكت جديدي را شكل ميدهيد، تفكر خود را بر حسب آن چيزي پايهگذاري كنيد كه مشتريهاي شما درست قبل يا درست بعد از آنكه با محصولات شما تعامل حاصل كنند يا به خدمات شما احتياج پيدا يابند؛ انجام ميدهند.
درباره اولويتها فكر كنيد، چه جغرافيا ميباشد-مثلاً نزديكتر بودن نسبت به بلوك محل كارشما-يا آينده نگرانه-جايي كه دادهها بايد قبل از آنكه براي خدمات شما آماده است، موجود باشد.
تعريف شراكتها
چه انتظاري ميتوانيد از يك شراكت داشته باشيد؟ هر چيزي از قرار گرفتن آرم تجاري شما روي سربرگهاي «شركاي حقوقي» شريكتان گرفته تا ميزباني مشترك رويدادهايي مثل طرحهاي شبكهاي تا بازاريابي با نام مشترك براي ليست هر دو طرف تا دخول آرم شما در فرهنگ بازاريابي شريكتان را شامل ميشود (و مسلماً عكس آن هم صادق است).
يك شراكت ميتواند خيلي سختگيرانه محدود شود يا اينكه خيلي آزادانه (وعمومي) تعريف شود. چيزي كه مهم است اين است كه يك شراكت بايد فوايد محسوسي را به هر دو شريك برساند. شما بايد از مشترياني كه به صورت مشترك داريد - يا زا مشتريان بالقوه مشتركتان - بشنويد كه آنها (مراجعه به) شما را توصيه كردهاند و شما بايد سيستمي در محل داشته باشيد كه از آنها قدرداني كند نه اين كه توصيه آنها به مشتريان خودتان را مطرح كنيد.
شراكتها نوع متفاوتي از سرمايه را نشان ميدهند.
شراكتهاي استراتژيك نوعاً نتيجه يك سرمايهگذاري زماني هستند تا پولي. زمان و انرژي هم آنها را پايدار ميكنند.
مطمئن شويد كه همه شراكتهاي استراتژيك به شركت منتقل شوند، نه فردي كه مسئوليت اجراي ايجاد آن را دارد. يك گروه را براي ملاقات با همه شركاي استراتژيك بر يك پايه منظم اعزام كنيد، تا از دست رفتن يك مسئول اجرايي كليدي حرف آخر را در يك شراكت استراتژيك نزند، همچنين شراكتهاي استراتژيك براي انتشار اخبار در مطبوعات هم مفيد است. در يك اقتصاد در حال ركود، اخبار كمتري براي گزارش وجود دارد. اين به آن معني است كه خبرهاي كمتري از سوي شركتها به صندوق پستي نويسندهها ارسال ميشوند. از اعلام شراكتهاي استراتژيك خود و هرگونه نتايج شراكتهاي استراتژيك خود به خروجيهاي رسانههاي مناسب صنعتتان مطمئن شويد. حفظ نام شما در مطبوعات يكي ديگر از فوايد شراكت استراتژيك است. شراكتهاي استراتژيك يك راه مطلوب براي حفظ تجارت شما در جلوي ديد مشتريان بالقوه و رسانهها در زماني است كه زمينه فعاليتهاي اقتصادي نسبتاً شفاف است. آنها نيازمند كمي انصاف هستند و در يك اقتصاد در حال ركود شما احتمالاً هنوز قادر هستيد كه از عهده آن برآييد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)