شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، طي روزهاي اخير با هدف تبيين اهميت موضوع روابط عمومي و لزوم پاسخگويي اين نهاد به مردم، در ميزگردي، ميزبان حميد شكري خانقاه و هوشمند سفيدي سخنگو و دبير هيات موسس خانه روابط عمومي ايران، اسماعيل قديمي مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات، حسن نصيري قيداري مدرس دانشگاه، امير مسعود امير مظاهري مدرس دانشگاه، رضا لياقت ورز رئيس روابط عمومي بانك كشاورزي و بيژن قاسمي رئيس روابط عمومي شركت توانير بود كه چكيده اظهارات اين كارشناسان در اين ميزگرد در پي مي آيد:
** مردم سرمايه هاي اصلي روابط عمومي ها هستند
مدرس دانشگاه در اين ميزگرد از مردم به عنوان سرمايه هاي اصلي جامعه و مخاطبان روابط عمومي ها ياد كرد.
امير مسعود امير مظاهري توجه به افكار عمومي، نيارهاي جامعه، برون رفت از شكل سنتي به شيوه هاي نوين، توجه به مخاطب و مشتري، احترام متقابل به مردم و افكار عمومي را از مهمترين ويژگي هاي يك روابط عمومي موفق و پاسخگو برشمرد.
** روابط عمومي و پاسخگويي قرين يكديگرند
پژوهشگر حوزه ارتباطات نيز روابط عمومي و پاسخگويي را قرين يكديگر برشمرد و گفت: با مراجعه به فلسفه وجودي روابط عمومي ها مي توان به ارتباط تنگاتنگ اين آن با پاسخگويي رسيد.
اسماعيل قديمي معتقد است كه روابط عمومي ها با داشتن ساختار مناسب، ساز و كار اجرايي، قوانين و مقررات، استقلال عمل سازماني، اهميت دادن به جايگاه اين حرفه و... مي توانند يك نظام پاسخگويي مناسب و مطلوب را در سازمان ها و دستگاه هاي مربوطه ايجاد و نهادينه كنند.
** وظيفه روابط عمومي ها مردم مداري است
استاد دانشگاه و مولف چندين جلد كتاب با موضوع روابط عمومي نيز با تاكيد براينكه وظيفه روابط عمومي ها اطلاع رساني نيست، گفت: فلسفه وجودي اين حرفه، مردم مداري و برقراري ارتباط فراگير با مردم و جامعه است.
حميد شكري خانقاه تصريح كرد: محور بودن و سنتي بودن روابط عمومي ها، عامل مهمي براي عدم پاسخگويي به مردم است، از اين رو بايد از اين حالت روابط عمومي ها به سمت و سوي ارتباطات فراگير و نوين كه بتوانند پاسخگوي نيازها باشند، گام بردارند.
** رسالت مهم روابط عمومي ها پاسخگويي است
سخنگو و دبير هيات موسس خانه روابط عمومي ايران نيز با اشاره به نقش بي بديل روابط عمومي ها در حوزه پاسخگويي گفت: رسالت مهم روابط عمومي ها پاسخگويي است.
هوشمند سفيدي بر اين باور است كه پاسخگويي فرايندي است كه علاوه بر روابط عمومي ها، همه اعضاي سازمان ها بويژه مسئولان همواره بايد آن را با توضيحات مستدل، كافي و منطقي براي مردم و مخاطبان داشته باشند.
دبيركل سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي كشور تاكيد كرد: روابط عمومي ها بايد پاسخگويي هاي بالقوه را دريابند و نه اينكه منتظر بمانند تا زمانيكه انتقاد و يا موضوعي پيش بيايد و آنگاه نسبت به پاسخگويي برآيند.
** نظام پاسخگويي روابط عمومي نيازمند كنترل و ارزشيابي است
مدرس دانشگاه نيز در اين نشست گفت: نظام پاسخگويي در روابط عمومي ها، بايد داراي نظام كنترل و ارزشيابي باشد.
به گفته حسن نصيري قيداري، براي اينكه روابط عمومي ها پاسخگو باشند بايد به سه نكته اول اينكه بينش و نگرش مديران روابط عمومي و سازمانها به مردم و جامعه تغيير كرده و براي مخاطبان حق و احترام قائل شوند. دوم، تدوين يك ماموريت، يعني اينكه روابط عمومي بداند چه مسئوليتي براي پاسخگويي در قبال جامعه دارد و سومين نكته ايجاد انگيزه، ترغيب و ايجاد نشاط در ميان مخاطبان و مردم است.
منبع: ايرنا