شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه داستاني منحصربه فرد براي برندمان ايجاد كنيم؟
چهارشنبه، 8 اردیبهشت 1400 - 15:00 کد خبر:25645
ايجاد يك داستان منحصربه فرد توسط برندها اين روزها از اهميت بسيار زيادي در حوزه بازاريابي برخوردار است، چرا كه داستان اين قابليت را دارد كه توجه مخاطبان را جلب و فعاليت هاي اجتماعي را تحريك كرده و با اثرگذاري بر احساسات افراد در حافظه آنان باقي بماند.



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي يران (شارا)-|| ايجاد يك داستان منحصربه فرد توسط برندها اين روزها از اهميت بسيار زيادي در حوزه بازاريابي برخوردار است، چرا كه داستان اين قابليت را دارد كه توجه مخاطبان را جلب و فعاليت هاي اجتماعي را تحريك كرده و با اثرگذاري بر احساسات افراد در حافظه آنان باقي بماند. به همين دليل امروزه بسياري از شركت هاي تجاري، روزنامه نگارها، فيلمسازها و نويسندگان را به استخدام خود درمي آورند تا با ايجاد داستان هاي قوي و تأثيرگذار و ارائه آنها به مخاطبان زمينه را براي بهبود جايگاه برند خود فراهم كنند.
 
 داستان ها معمولاً از تاكتيك هاي ارتباطي خاصي براي برقراري ارتباط با مخاطب استفاده مي كنند، اما درعين حال داستان ها يك جنبه استراتژيك ديگر نيز دارند كه در مقاله و كتاب هاي گوناگون به تفصيل در مورد آنها صحبت شده است.
 
 امروزه از داستان هايي كه برندها و شركت هاي تجاري ايجاد كرده و به مخاطبان شان ارائه مي كنند با عنوان داستان هاي منحصربه فردي كه به نوعي امضاي برندها به شمار مي روند ياد مي شود، چراكه اين داستان ها عمدتا در رابطه با ارزش ها، اهداف، استراتژي و ديدگاه شركت نسبت به بازار و مشتريان نگاشته شده و از اين حيث اطلاعات ارزشمندي را در اختيار مخاطبان خود قرار مي دهند.
 
 در همين ارتباط بسياري از كارشناسان حوزه بازاريابي و تبليغات معتقدند ايجاد داستان هاي منحصربه فرد و قوي و ارائه تاريخ و نحوه عملكرد يك برند در قالب آن داستان ها به مشتريان بسيار مؤثرتر از عرضه آمارهاي خسته كننده اي است كه بسياري از شركت هاي تجاري از آنها براي نشان دادن كيفيت عملكردشان استفاده مي كنند.
 
 به عنوان مثال مي توان برند L. L. Bean را در نظر گرفت. اين برند همواره قصد دارد تا فرهنگ نوآوري، ماجراجويي، اهميت به مشتريان و بهره مندي حداكثري آنان از محصولات اين شركت را به مخاطبان خود انتقال دهد.
 
 بديهي است ارائه تمامي اين موضوعات در قالب آمار و اعداد جذابيتي نداشته و افراد از مطالعه اين دست آمارهاي خسته كننده استقبال نمي كنند و در نتيجه اين برند در زمينه برقراري ارتباط با مشتريان به اهداف از پيش تعيين شده خود دست نخواهد يافت.
 
 در مقابل هنگامي كه تمامي ارزش ها و اهداف برند L.L.Bean در قالب داستاني منحصربه فرد از تاريخچه، ارزش ها و اهداف آن به مخاطب عرضه مي شود شاهد آشنايي آنان با موضوعات مورد نظر اين برند توليد كننده كفش هاي مخصوص شكار خواهيم بود. در ادامه به بخشي از داستان منتشر شده توسط برند L.L.Bean به عنوان نمونه اي ملموس از داستان هاي منحصربه فرد مي پردازيم: «Leon L. Bean» مردي ماجراجو و اهل گردش و تفريح به حساب مي آمد، زماني كه وي در سال 1912 ميلادي از شكار به سوي خانه بازمي گشت به شدت از خيس و سرد شدن پاهاي خود عصباني و ناراحت بود.
 
 با وجود كمبود امكانات، انگيزه بالاي او سبب شد تا در نهايت با استفاده از چرم سبك و پلاستيك ضدآب كفش هايي مخصوص شكار توليد كند و پس از اطمينان از عملكرد و كيفيت فوق العاده اين كفش ها تصميم گرفت تا آنها را با نام كفش هاي شكار L. L. Bean به بازار عرضه كند.
 
 با وجود موفقيت اوليه كفش هاي توليد شده توسط آقاي Leon L. Bean بخش قابل توجهي از آنها مشكل دوخت داشتند و در حين استفاده آب به درون كفش نفوذ مي كرد. اينجا بود كه آقاي L. Bean در شرايط حساس و سرنوشت سازي قرار گرفت.
 
 پاسخ وي به مشكل ايجاد شده چه بود؟ او پول مشتريانش را پس داد، اگرچه اين اقدام تقريباً باعث ورشكستگي آقاي L. Bean شد اما در نهايت موجب برطرف شدن مشكل دوخت كفش ها شد و محصولات آينده اين برند به صورت كاملاً ضدآب و نفوذناپذير به بازار عرضه شد.» با مطالعه اين داستان به خوبي درمي يابيم كه ارائه چنين داستاني به مشتريان بسيار مؤثرتر و جذاب تر از ارائه آمارهاي خسته كننده است.
 
 داستان هاي منحصربه فردي كه برندها براي برقراري ارتباط با مخاطبان شان ايجاد مي كنند بايد جذاب، معتبر و كاملاً در ارتباط با زمينه فعاليت آنان باشد. در چنين شرايطي است كه شركت هاي تجاري مي توانند با قرار دادن پيام اصلي شان در قلب داستان به هدف اصلي شان كه همان افزايش فروش در بلند مدت است دست يابند.
 
 فراموش نكنيد طرح چنين داستان هايي و ارائه آنها به مشتريان سبب مي شود تا اعتبار برندتان افزايش يافته و مشتريان ارتباط بهتر و مؤثرتري با استراتژي هاي تجاري و سازماني شما برقرار كنند. داستان نويسي يك استراتژي مؤثر و قدرتمند است كه در طول زمان تكامل يافته و مي تواند به سرمايه اي ارزشمند براي شركت هاي تجاري بدل شده و الهام بخش برندها در فرآيند فعاليت هاي دروني و بيروني آنان باشد. ادامه دارد...
 
 منبع: فرصت امروز