شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نگاهي به آگهي چاپي بانك اقتصاد نوين / به ياد كيارستمي. . .
دوشنبه، 8 شهریور 1395 - 10:55 کد خبر:25644
در خوشبينانه ترين حالت، اين يك همراهي با احساسات مخاطبان فرهنگي - هنري است، يعني بانك مي داند كه بخشي از جامعه در شرايط بسيار احساسي با كيارستمي هستند و از اين فرصت استفاده مي كند كه لوگوي خودش را در كنار اين موضوع بگذارد و پيامي دهد كه حواس اش به اين مخاطبان هم هست وگرنه مسئوليت اجتماعي بايد در ارتباط با كار و وظيفه اي كه آن سازمان اجرايي مي كند، تعريف شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، درگذشت ناگهاني زنده ياد عباس كيارستمي شوك عجيبي را ميان مردم به خصوص جامعه هنري ايجاد كرد؛ شوكي كه پيامد آن طرح آگهي هاي مناسبتي بسياري بود كه توسط هنرمندان و برندهاي مختلف در رسانه هاي مختلف منتشر شد.

هنرمندان گرافيست بعد از مدتي كوتاه شروع به طراحي طرح آگهي هاي مختلفي كردند؛ آگهي هايي كه اگر كنار هم قرار مي گرفتند، نمايشگاه بزرگي را به ياد اين هنرمند بزرگ شكل مي دادند. شايد اگر اين نمايشگاه به درستي اجرا و هدايت مي شد، تا مدت ها در ذهن مخاطبان ماندگار مي شد. در اين راستا برخي برندها نيز به ياد زنده ياد عباس كيارستمي طرح آگهي هاي مناسبتي را منتشر كردند.

يكي از برندهايي كه در فاصله كوتاهي اقدام به انتشار طرح آگهي مناسبتي به ياد زنده ياد عباس كيارستمي كرد، بانك اقتصاد نوين بود. بانك اقتصاد نوين چند وقتي ا ست كه طرح آگهي هاي مناسبتي را در رسانه هاي چاپي منتشر مي كند و طرح آگهي مناسبتي زنده ياد كيارستمي را نيز مي توان در راستاي اين اقدامات بانك دسته بندي كرد.

«فرصت امروز» به منظور بررسي اين طرح آگهي سراغ تورج صابري وند، ديزاينر ارشد استوديو ديزاين وند رفته است. همچنين براي تكميل اطلاعات درباره اين طرح آگهي گفت وگويي را نيز با فاطمه فروزان مدير روابط عمومي بانك اقتصاد نوين داشته ايم كه در ادامه مي خوانيد.

زير درخت زيتون

تورج صابري وند ديزاينر ارشد استوديو ديزاين وند درباره طرح آگهي مناسبتي زنده ياد عباس كيارستمي مي گويد: در اين طرح ارتباط مخاطب با كيارستمي با دو فيلتر برقرار مي شود؛ يكي تصويرساز و ديگري سهراب سپهري. تصويرساز، كيارستمي را با زبان شخصي خودش بيان مي كند، كه وجه مشتركي با شيوه كيارستمي ندارد.

او كيارستمي را در دستگاه بياني خود آورده و خروجي  كارش فهم خود از كيارستمي  است. پس نمي تواند كيارستمي را آن گونه كه هست بازنمايي كند. اگرچه تصوير، مردي را زير درخت زيتون تصوير كرده كه نشانه هاي واضح كيارستمي است، اما فرم ربطي به كيارستمي ندارد. نقدي به تصويرسازي نيست، تصويرساز با زبان و لهجه خود در مورد كيارستمي حرف مي زند، اما اگر بانك مي خواسته از فضاي رسانه اي استفاده كند تا با مخاطبان فرهنگي و هنري ا ش همدردي كند و يكي از اهالي فرهنگ را بزرگ بدارد، مي توان گفت چندان موفق نبوده است.

شايد اگر بانك عكس كيارستمي يا هويت بصري كيارستميستي را چاپ مي كرد با مخاطباني كه شيفته يا دوستدار كيارستمي هستند، ارتباط عاطفي قوي تري برقرار مي كرد. فيلتر دوم در اين آگهي هم شعر سهراب سپهري است كه اساسا نوشته اي اضافي است. براي مخاطباني كه كيارستمي را مي شناسند اين جمله هيچ حرف جديدي نمي زند و براي مخاطباني هم كه او را نمي شناسند اين جمله هيچ معرفي يا توضيحي در مورد او نيست. عبارت «براي عباس كيارستمي» كافي است.

مسئوليت اجتماعي بايد در ارتباط با كار و وظيفه سازمان باشد

صابري وند درباره روندي كه بانك اقتصاد نوين در راستاي مسئوليت اجتماعي خود در پيش گرفته مي گويد: اين مثالي از مسئوليت اجتماعي يك بانك نيست. در خوشبينانه ترين حالت، اين يك همراهي با احساسات مخاطبان فرهنگي - هنري است، يعني بانك مي داند كه بخشي از جامعه در شرايط بسيار احساسي با كيارستمي هستند و از اين فرصت استفاده مي كند كه لوگوي خودش را در كنار اين موضوع بگذارد و پيامي دهد كه حواس  اش به اين مخاطبان هم هست وگرنه مسئوليت اجتماعي بايد در ارتباط با كار و وظيفه اي كه آن سازمان اجرايي مي كند، تعريف شود.

مثلاً شركت نوشابه سازي مي گويد من به محيط زيست احترام مي گذارم و خط توليدم را طوري طراحي مي كنم كه به محيط زيست آسيب كمتري بزنم. اين را در تبليغاتش هم مي گويد. اما طرح بانك اقتصاد نوين چيزي در مورد اينكه بانك چه ارتباطي با كيارستمي و سهراب سپهري دارد نمي گويد. به هر حال اين آگهي وقتي در مجلات فرهنگي و هنري چاپ مي شود مطمئناً توسط مخاطبان هم ديده مي شود.

صابري وند درباره رنگ پس زمينه اين طرح آگهي كه تمي بنفش رنگ دارد، مي گويد: انتخاب رنگ بدترين اتفاق در اين آگهي است. طراح تلاش كرده با انتخاب رنگ و فونت سازماني، به طرح ورود كند و هويت بصري خود را داشته باشد. البته در تبليغات چنين كاري مرسوم و درست است، اما در طرحي كه براي عباس كيارستمي كار مي شود انتظار خوش ذوقي و فروتني بيشتري مي رود.

عباس كيارستمي جزو مفاخر سينما و هنر ايران بود

فاطمه فروزان، مدير روابط عمومي بانك اقتصاد نوين درباره طرح آگهي مناسبتي زنده ياد عباس كيارستمي مي گويد: عباس كيارستمي جزو مفاخر سينما و هنر ايران بود. دستاورد هايي كه كيارستمي براي سينماي ايران به ارمغان آورده تا به امروز معدود چهره اي هنري به آن نايل شده است. ايشان در حوزه تخصصي خود هنرمند صاحب سبك و سياق و امضا بود و جامعه هنري و به طور خاص سينماي ايران خيلي زود در فقدان ايشان ناباورانه به سوگ نشست. ايشان سرمايه ملي براي كشور ما بودند و بدون شك نام و آثارشان همواره در سترگ تاريخ ايران برجاي خواهد ماند.

طرح آگهي هايي كه با هدف تبليغاتي و تجاري اكران نمي شوند

فروزان درباره انگيزه بانك اقتصاد نوين از اكران طرح آگهي  مناسبتي عباس كيارستمي مي گويد: بانك اقتصاد نوين يكي دو سالي است كه در حوزه مسئوليت اجتماعي خود طرح آگهي  مناسبتي را اكران و از بزرگان حوزه هاي مختلف ياد مي كند. اين طرح آگهي ها با هدف تبليغاتي و تجاري اكران نمي شوند و تمركز بر مقوله ارتباط و روابط عمومي دارند. هدف اقتصاد نوين زنده نگه داشتن ياد بزرگان عرصه هاي مختلف خصوصاً فرهنگي و اجتماعي است.

طرح آگهي اخير بانك اقتصاد نوين نيز كه به ياد زنده ياد عباس كيارستمي اكران شده، در راستاي همين موضوع بوده است. بانك اقتصاد نوين اگرچه يك بنگاه  اقتصادي ا ست ولي به خاطر حضور در بطن جامعه خواه ناخواه نقش يك نهاد اجتماعي را نيز به خود مي گيرد و در اين راستا وظيفه دارد، همراستا با مخاطبان و افكار عمومي حركت كند و تأكيد مي كند كه فوت ايشان شوك بزرگي نه فقط براي اهالي سينما و جامعه هنري كه براي بخش قابل توجهي از مردم ايران بود.

الماني كه جشنواره كن را در ذهن مخاطبان تداعي مي كند

مدير روابط عمومي بانك اقتصاد نوين در خصوص طراحي طرح آگهي گفت: براي اين موضوع سراغ اردشير رستمي كه مدتي ا ست افتخار همكاري با ايشان را داريم رفتيم و با توجه به زماني كه داشتيم سفارش طراحي داده و با استقبال ايشان مواجه شد. براي اين طرح آگهي سراغ الماني رفتيم كه بيش از مابقي يادآور اين شخصيت هنري است. در اين طرح آگهي از المان نخل استفاده شد. نخل طلا به تصوير كشيده در طرح آگهي نمادي از جايزه اي است كه كيارستمي براي نخستين بار در جشنواره كن دريافت كرده  است؛ الماني كه جشنواره كن را در ذهن مخاطبان تداعي مي كند.

علت استفاده از قطعه شعر سهراب سپهري در طرح آگهي

فروزان درباره علت استفاده از قطعه شعر سهراب سپهري در طرح آگهي مناسبتي بانك اقتصاد نوين مي گويد: براي اين طرح آگهي چندين قطعه شعر در نظر گرفته شده بود ولي در نهايت اين قطعه شعر از سهراب سپهري يعني «به شكل خلوت خود بود...» انتخاب شد. به نظر اين قطعه شعر دلنشين ترين توصيفي بود كه مي توان از زنده ياد كيارستمي داشت. عباس كيارستمي بسيار شبيه آثاري ا ست كه از خود باقي گذاشته  است؛ ساده، پر معني و عميق.

نماد ايستادگي و مقاومت

فروزان در پاسخ به اين سؤال كه چرا در طرح آگهي از نماد نخل طلا استفاده شده كه در حال حاضر مي توان از اين نماد براي يادبود افراد ديگر نيز استفاده كرد، مي گويد: نماد نخل طلا علاوه بر توضيحات قبلي، در ادبيات ايران نيز نماد ايستادگي و مقاومت در نظر گرفته مي شود و همه ما از پايمردي ها و استقامتي كه عباس آقاي كيارستمي در زندگي خود بروز داد، آگاهي داريم.

فيلتر بنفش به خاطر تداعي هويت بصري بانك اقتصاد نوين بود

فروزان درباره رنگ پس زمينه طرح آگهي مناسبتي اقتصاد نوين و اينكه چرا در اين زمينه از فيلتر رنگ بنفش استفاده شده، مي گويد: استفاده از فيلتر بنفش به خاطر تداعي هويت بصري بانك اقتصاد نوين بود. البته فيلتر رنگ بنفش بسيار كم رنگ استفاده شده تا آگهي حس تجاري به خود نگيرد. البته استفاده از بك گراند سفيد به تنهايي از جذابيت طرح نيز مي كاست و همين موضوع باعث شد كه رنگ به اين سمت برود.

فروزان درباره رسانه هاي مورد استفاده براي اكران اين طرح آگهي مي گويد: اين طرح آگهي در رسانه هاي چاپي و شبكه هاي اجتماعي منتشر شده است. فروزان در خاتمه ابراز اميدواري كرد كه اين سبك از ارتباط عمومي با مردم در بانك اقتصاد نوين ادامه يابد.

 

منبع: فرصت امروز