شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : لزوم استفاده از راهكارهاي هوش تجاري يا هميار مديران
شنبه، 6 شهریور 1395 - 11:59 کد خبر:25592
هوش تجاري به مجموعه‌اي از مهارت‌ها، فناوري‌ها و برنامه‌هاي كاربردي اطلاق مي‌شود كه به‌ منظور جمع‌آوري، يكپارچه‌سازي، تجزيه ‌و‌ تحليل و ايجاد دسترسي به انباره ‌هاي داده سازمان مورد استفاده قرارمي‌گيرند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، هوش تجاري به مجموعه‌اي از مهارت‌ها، فناوري‌ها و برنامه‌هاي كاربردي اطلاق مي‌شود كه به‌ منظور جمع‌آوري، يكپارچه‌سازي، تجزيه ‌و‌ تحليل و ايجاد دسترسي به انباره ‌هاي داده سازمان مورد استفاده قرارمي‌گيرند. هوش تجاري در قالب پردازش تحليلي برخط به تحليل داده‌هاي تجاري و ايجاد بستري مناسب براي اتخاذ تصميمات دقيق و هوشمند مي‌پردازد. هوش تجاري نه به‌عنوان يك محصول و نه به‌عنوان يك سيستم، بلكه به‌عنوان يك معماري و رويكردي جديد مورد نظر است كه البته شامل مجموعه اي از برنامه‌هاي كاربردي و تحليلي است.

 به عبارت ساده واژه هوش كسب وكار (هوش تجاري) به كليه روش‌هاي رايانه‌اي و فرآيند‌هايي كه داده‌ها را به اطلاعات و سپس به دانش تبديل مي‌كنند، اشاره مي‌كند.واضح است كه سازمان‌هاي موفق تنها روي سرعت و راه‌هاي انتقال اطلاعات يا حجم اطلاعاتي كه مي‌توانند پردازش كنند تمركز نمي‌كنند، بلكه بيشتر روي حفظ ارزش اطلاعات تاكيد دارند.

ادعا مي‌شود كه فرآيند ها، فناوري ها، ابزار‌ها، نرم‌افزار‌هاي كاربردي، داده ها، پايگاه‌هاي داده، نرم‌افزار داشبورد و داشبورد‌هاي مديريتي وكارت‌هاي امتيازي، نقش توانمند ساز را در هوش تجاري دارند. با اين وجود، اينها ابزار‌هايي در خدمت مفهوم هوش تجاري هستند و به خودي‌خود هوش تجاري به شمار نمي‌روند.

هوش تجاري به‌عنوان مرجع اطلاعات با كيفيت در مخازن داده‌اي خوب طراحي شده و هماهنگ با ابزار‌هاي نرم‌افزاري، مناسب كسب و كار هستند، به‌طوري كه براي كاركنان سازمان‌ها دسترسي به موقع، تحليل موثر و درك صحيح از اطلاعات درست و دقيق را به ارمغان آورده و به اين طريق مديران را قادر مي‌سازد اقدامات درستي را براي اتخاذ تصميمات كاملا صحيح و موثر انجام دهند.

راهكارهاي هوش تجاري مديران سازمان‌ها را قادر مي‌سازد تا با استفاده از شاخص‌هاي كليدي عملكرد و نمايش مقادير اين شاخص‌ها در داشبورد‌هاي مديريتي و همچنين استخراج گزارش‌هاي تحليلي و تصميم ساز از بين داده‌هاي موجود در بانك‌هاي اطلاعاتي نرم‌افزار‌هاي اجرايي شده، از وضعيت سازمان در جنبه‌هاي مورد نظر آگاهي يافته، فرصت‌ها و تهديد‌هاي كسب‌وكار را شناسايي و تجزيه و تحليل كنند. اين راهكارها با انجام فرآيند جمع آوري، يكپارچه‌سازي و پايش اطلاعات بانك‌هاي اطلاعاتي نرم‌افزار‌هاي عملياتي و انتقال آن به انباره داده بستر لازم براي تصميم‌گيري سريع، دقيق و كاملا صحيح مديران را فراهم مي‌آورد.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3848