دليل، آنچه مديران ميتوانند در اين كتابها بياموزند حاصل دانش و تجربياتي است كه به احتمال در كمتر كتاب دانشگاهي و درسي ميتوان آموخت. دانشگاه هاروارد اكنون در اقدامي تازه فهرستي از كتابهاي فوقالعاده را تهيه كرده كه براي رهبران كسب و كار امروز و آينده مفيد است. با تعدادي از اين كتابها در ادامه آشنا ميشويد و ادامه آنها را ميتوانيد در شماره فردا و در همين ستون مطالعه كنيد.
رساله امپراتور: ماركس اورليوس
(The Emperor`s Handbook)
اورليوس از سال 161 تا 180 بعد از ميلاد مسيح زمامدار روم بود. وي در تاريخ به عنوان يك «پادشاه فيلسوف مسلك» شناخته ميشود. انديشههاي اين مرد همچنان نقشه راه رهبران بزرگ است. اين امپراتور انديشمند با آنكه هرگز قصد چاپ دستنوشتههاي خود را نداشت، اما درس گفتارهايي جاودانه درخصوص آيين و فلسفه رواقيون و زندگي و رهبري از او به يادگار مانده است. اورليوس در جايي ميگويد كه «براي داشتن يك زندگي شاد به چيزهاي زيادي نياز نيست؛ همه چيز درون خودتان است.» يا در جايي ديگر با تاكيد بر اهميت تغيير و تحول كه امروزه از ملزومات رهبري است بيان ميدارد كه «جهان هستي يعني تغيير؛ اين انديشههاي ما است كه زندگاني ما را ميسازد.»
هنر جنگ: سان تزو
(Art of War)
«هنرجنگ» يكي از قديميترين كتابها در استراتژي نظامي در جهان است. در جنگ، زماني كه قادر به حمله هستيم، بايد عكس آن را نشان دهيم. وقتي ميتوانيم از نيروهايمان استفاده كنيم، بايد طوري وانمود كنيم كه نميتوانيم. وقتي كه نزديك دشمن هستيم بايد كاري كنيم كه دشمن خيال كند دور هستيم. زماني كه دور هستيم بايد خود را نزديك نشان بدهيم. سپس حمله را آغاز كنيد و دشمن را شكست بدهيد. كسب و كار و تجارت مانند جنگ است. همان طور كه در جنگ با دشمن درگير هستيم، در تجارت هم با رقبا در نبرديم. توانايي تطبيق دشمن جنگي با رقيب تجاري، تصرف زمينهاي همسايه با بازارهاي جديد تجاري، روز و شب جنگيدن با زمان ورود كالا به بازار رقابت و...مثالهايي از اين مقايسه هستند.
انسان در جستوجوي معنا: ويكتور فرانكل
(Man`s Search for Meaning)
ويكتور فرانكل از روانپزشكان مشهور اتريشي و از بازماندگان اردوگاههاي كار اجباري نازيها است. كتاب ارزشمند و خواندني «انسان در جستوجوي معنا» متشكل از دو بخش اصلي است. بخش اول با عنوان «تجاربي از اردوگاه اجباري» شرح حالي از درون اردوگاههاي كار اجباري است كه خود نويسنده آنها را تجربه كرده و ديده است. بخش دوم به معرفي لوگوتراپي (معنادرماني) ميپردازد. در اين بخش مفاهيمي چون معناجويي، پويايي انديشهاي، خلأ وجودي، جوهر وجود و... مطرح ميشود.
فرانكل مدت زيادي در اردوگاه كار اجباري اسير بود و تمام خانواده او به جز خواهرش در اين راه قرباني شدند؛ اما چنين فرد باتدبيري چگونه اينگونه زندگي و محيط سرشار از تنش و آشوبناك را قابل زيستن ميدانست؟ شايد بهترين جواب را خود او ميدهد: آنچه انسانها را از پا درميآورد، رنجها و سرنوشت نامطلوبشان نيست، بلكه بيمعنا شدن زندگي است كه مصيبتبارتر است و معنا تنها در لذت و شادماني نيست، بلكه در رنج و مرگ هم ميتوان معنايي يافت و در جايي ديگر سخن معروف نيچه يعني «آنچه را كه موجب مرگ من نشود، مرا نيرومندتر ميكند» نقل قول ميكند.
پوكر دروغگويان: مايكل لوئيس
(Liar`s Poker)
مايكل لوئيس، نويسندهاي كهنهكار در والاستريت ژورنال است و آثار بسياري از او در حوزه اقتصاد و كسبوكار وجود دارد. شايد بتوان گفت كه دستمايه اصلي كتابهاي او روايت داستانگونه از بحرانهاي اقتصادي و چالش با آنها است.
از خوب به عالي: جيم كالينز
(Good to Great)
چرا برخي شركتها چندين دهه شكوفا باقي ميمانند؛ اما برخي ديگر از پا ميافتند و از بين ميروند؟ اين پرسش بنيادين جيمكالينز، استاد بزرگ فوت و فنهاي رهبري و مديريت است. خوب، دشمن عالي است. اين مهمترين مفهومي است كه نويسنده كتاب سعي دارد تا خواننده را متوجه آن كند. كتابهاي كالينز حاصل چندين سال كار تحقيقاتي وي هستند و آثار او را خردورزان غربي به مثابه انجيل مديريت تصور ميكنند. يكي ديگر از كتابهاي جيمكالنيز «چگونه بزرگترينها سقوط ميكنند» بود كه در سال 2009 موجب شد كه رييس تويوتا صنعت اتومبيلسازي را با اظهار نظر خود دچار شوك كند. وي گفته بود كه با مطالعه اين كتاب به اين نتيجه رسيده است كه شركتش در چهارمين مرحله از پنج مرحله زوال معرفي شده در كتاب كالينز قرار دارد.
نفوذ: روانشناسي ترغيب: رابرت سيالديني
(Influence: The Psychologhy of Persuasion)
اقناع و ترغيب، در قلب كسبوكار و رهبري قرار دارد؛ چرا كه يك فرد به عنوان رهبر بايد توانايي انجام اين كار را در مشتري، مراجع، تامينكننده و كاركنان خود داشته باشد. سيالديني به خوبي مفاهيم ژرف روانشناسي را وارد ادبيات تجاري كرده است.
غولهاي اقتصادي: هفت نوآور در عرصه كسب و كار و امپراتوريهايي كه بنا نهادند: ريچارد تدلو
(Enterprice: Seven Business Innovators and the Empires they Built)
تدلو در اين كتاب به وقايع نگاري از رهبران بزرگ ميپردازد، كساني كه دنياي مدرن امروز، زاييده انديشههاي ناب آنها است. به يقين الگوهاي معرفي شده در اين كتاب، چراغ راه رهبران جوان خواهد بود.
ادامه دارد
منبع: دو ماهنامه توسعه مهندسي بازار شماره 28