رسانهها ميتوانند با مشاركت دادن مردم در اقتصاد كشور به افزايش مقاومت اقتصادي كمك كنند، از يك سو مردم را به سرمايهگذاري و پسانداز كردن در اقتصاد ملي تشويق كرده و از سوي ديگر به صرفهجويي در مصرف كالاي خارجي كمك كنند.
به گزارش فارس،دبيرخانه دومين همايش اقتصاد مقاومتي كه قرار است، اين همايش در پنج شنبه اين هفته برگزار شود، با ارسال پرسشهايي از فعالان رسانهاي نظر آنان را در مورد اقتصاد مقاومتي جويا شده است.
1- تعريف شما از اقتصاد مقاومتي چيست؟
اقتصاد مقاومتي به افزايش مقاومت اقتصاد در مقابل تحريمهاي دشمن كه تبديل به يك جنگ اقتصادي شده است، گفته ميشود. با رويكرد اقتصاد مقاومتي ميتوان به مقابله با جنگ همه جانبه اقتصادي دشمن و تحريمهايي كه روز به روز بيشتر ميشود،پرداخت. اقتصاد مقاومتي با رنگ و بوي بومي و برگرفته از ارزشهاي اسلامي توان مقاومت يك كشور اسلامي را در شرايط تحريم ناجوانمردانه افزايش دهد و آن را خنثي كند.
2- راهبردها و تاكتيكهاي مؤثر در اين زمينه كدام است؟
مهمترين راهبرد در موفقيت اقتصاد مقاومتي اين است كه اقتصاد هرچه بيشتر مردمي شود و هرچه سهم بخش خصوصي و تعاوني و مردمي غير دولتي در اقتصاد بيشتر شود، مقاومت اقتصاد افزايش پيدا ميكند. يكي از مهمترين تاكتيكهاي اقتصاد مقاومتي واگذاري تصديها به بخش خصوصي و اجراي سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي است كه از سوي مقام معظم رهبري اعلام شده است، به ويژه اجراي بند الف سياستهاي اصل 44 قانون اساسي كه اذعان دارد، بخش خصوصي و تعاوني توانمند شده و بتواند رأساً در سرمايهگذاريهاي كلان مانند احداث پل، نيروگاه، اتوبان،سد سازي، پتروشيمي و پالايشگاه سرمايهگذاري كند. در اين صورت اقتصاد مقاومتي تقويت ميشود.
3- آيا اقتصاد مقاومتي پديدهاي مقطعي است يا ما در طول دهههاي گذشته هم با آن مواجه بودهايم؟
تا زماني كه شعارهاي انقلاب اسلامي پابرجا است و ايدئولوژي اقتصادي اسلام مطرح است، بحث ايجاد محدوديت و تحريم در زمينه اقتصادي مطرح است و در مقابل آن اقتصاد مقاومتي و افزايش مقاومت اقتصاد به عنوان راههاي مقابله با جنگ اقتصادي دشمن مطرح است. بنابراين اقتصاد مقاومتي مقطعي نيست و در طول سالهاي انقلاب نيز مطرح بوده است، همان گونه كه امام راحل در سال 58 فرمان جهاد سازندگي براي آباداني روستاها و جلوگيري از عقبماندگي اقتصاد روستايي ناشي از بي توجهي رژيم گذشته به روستاها را صادر كرده و يكي از جنبههاي عملي اقتصاد مقاومتي به شمار ميرود.
4- به نظر جنابعالي اتخاذ چه راهبردهايي از سوي دستگاههاي متولي ميتوانند شرايط كنوني اقتصاد كشور را بهبود بخشد و در شرايط تحريم رسانهها چگونه ميتوانند به حاكميت و مردم كمك كنند؟
رسانهها ميتوانند با مشاركت دادن مردم در جريان اقتصاد كشور به افزايش مقاومت اقتصادي كمك كنند، يعني از يك سو مردم را به انجام پسانداز و سرمايهگذاري كردن در اقتصاد ملي كمك كنند، از سوي ديگر جمله آن ميتوان به تشويق مردم براي خريدن اوراق مشاركت و سهامدار شدن مردم و مشاركت در ساخت و ساز اقتصاد كشور تشويق كرد و از طرفي ديگر مردم را به پرهيز از مصرفگرايي و مصرفزدگي و پسانداز كردن در جهت افزايش پسانداز ملي و سرمايهگذاري از محل پساندازهاي مردمي تشويق كرد. در حال حاضر مردم با تقاضاي روزافزون براي گرفتن انواع تسهيلات از شبكه بانكي نشان دادهاند، ميل به پسانداز كردن دارند و اين وظيفه دولت است كه به گونهاي برنامهريزي كند، تا پساندازهاي مردم را در جهت رونق سرمايهگذاري اقتصادي سوق دهد.
5- به نظر جنابعالي روابط عموميها به عنوان پل ارتباطي مردم و سازمانها چه نقشي ميتوانند در پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي ايفا كنند؟
از وظايف مهم روابط عموميهاي در سازمانها اين است كه خواستههاي جامعه را جمعآوري كرده و از مديران آن سازمان پاسخگويي به مردم را تقاضا و پاسخ ارائه كنند. در زمينه اقتصاد مقاومتي نيز ميتوان اولاً در سازمانهايي كه خدماتي به سرمايهگذاران و توليدكنندگان ارائه ميكنند، در جهت تسهيل خدمات گام برداشته و از طرفي تقاضاي مردم و جامعه براي حضور در صحنه اقتصاد كشور و سرمايهگذاري را به سازمانهاي مربوطه ارائه كرد و مشكلات و موانع سر راه توليد و سرمايهگذاري را به مديران مربوطه گوشزد كنند.
6- حلقههاي مفقوده تعامل حاكميت و مردم را چه ميدانيد و اركان ارتباطي مثل رسانهها و روابط عموميها چه نقشي ميتوانند در اين زمينه داشته باشند؟ حلقه مفقوده در تعامل بين حاكميت و مردم در مورد اقتصاد مقاومتي از طريق رسانهها تكميل شود به گونهاي كه رسانهها مردم را با تشويق كردن به سمت پسانداز ملي و سرمايهگذاري در اقتصاد از طريق خريد اوراق مشاركت، سرمايهگذاري در بورس و سهامدار شدن و همچنين جلوگيري از كارهاي دلالي سوق دهد.
همچنين روابط عمومي سازمانها و دستگاهها نيز ميتوانند به عنوان پل ارتباطي بين مردم و مديران آن دستگاه ارتباط منطقي برقرار كرده و خواستههاي مردم در زمينه افزايش مقاومت اقتصاد، افزايش توليد و سرمايهگذاري و كاهش وابستگي كشور به واردات كالاهاي نهادي را به مديران منتقل كرده و از آنها پيشرفت كار مطالبه كنند.
7 عملكرد رسانهها در اين زمينه چگونه ارزيابي ميكند و به نظر شما چه وظايف و كاركردهايي مغفول واقع شدهاند و چه عواملي در بروز آن مؤثر ميدانيد؟
به نظر ميرسد در چند سال اخير كه شعارهاي اقتصادي از جانب مقام معظم رهبري اعلام شده است و هر سال به نام يك شعار اقتصادي مانند جهاد اقتصادي يا كار و توليد نامگذاري شده است، اما متأسفانه چون رسانهها مطالبهگري از مديران و مسئولان كشور نداشتهاند، در ابتداي هر سال موجي كوتاه از شعار و اظهارنظر شعارگونه در مورد شعارهاي سال ابراز شده است، اما تجربه نشان داده، بعدا اين شعارهاي مهم به فراموشي سپرده شدهاند و امسال كه به عنوان توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني نامگذاري شده است، با گذشت ۱۱ ماه از سال كمتر حركت قابل توجهي در افزايش توليد و حمايت از كار و سرمايه ايراني به چشم ميخورد و واردات كالاهاي مصرفي همچنان در بازار به وفور يافت ميشود در حالي كه اگر مديران وظيفه خود را انجام داده بودند و رسانهها از آنها مطالبهگري، حمايت از كار و سرمايه ايراني انجام ميدادند، از مديران سؤال ميشد، با وجود اينكه كشور ايران در زمينه بسياري از كالاهاي مصرفي قادر به توليد است، چرا بازارهاي كشور اسلامي جولانگاه كالاهاي بنجل چيني و مصرفي ساير كشورها شده است.
8- خبرگزاري فارس در اين چارچوب چه اقداماتي را تاكنون انجام داده است؟
خبرگزاري فارس با توجه به رسالت ملي و ديني كه احساس ميكند و خود را فرزند ايران اسلامي ميداند، در ابتداي هر سال كه شعار اقتصادي از جانب مقام معظم رهبري اعلام ميشود، اين مسئله را با كارشناسان و مديران دولتي و نمايندگان مجلس در ميان ميگذارد و از طريق مصاحبهها و گزارشها آن را پيگيري و جريانسازي ميكند.
اين خبرگزاري به عنوان يك سازمان فرهنگي كه خود را متعلق به نظام اسلامي ميداند، همواره سعي ميكند فتيله بحث اقتصاد مقاومتي و حمايت از كار و سرمايه ايراني را در حد توان روشن نگه دارد، البته چون وظيفه اجرايي بر عهده مديران دولتي است، نحوه عملكرد بايد از آنها سؤال شود، اما وظيفه يك رسانه مانند خبرگزاري فارس ايجاد مطالبهگري و سؤال در بين مديران براي تحقق شعارهاي مهم مانند اقتصاد مقاومتي و جهاد اقتصادي در شرايط جنگ تمام عيار تحريم اقتصادي عليه جمهوري اسلامي ايران است.