شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : «اصول خبرنويسي» به چاپ دوازدهم رسيد
دوشنبه، 1 شهریور 1395 - 23:08 کد خبر:25514
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- كتاب رسانه اي «اصول خبرنويسي» نوشته اكبر نصراللهي توسط انتشارات سروش به چاپ دوازدهم رسيد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- كتاب رسانه اي «اصول خبرنويسي» نوشته اكبر نصراللهي توسط انتشارات سروش به چاپ دوازدهم رسيد.


به گزارش بولتن نيوز به نقل از روابط عمومي انتشارات سروش، كتاب رسانه اي «اصول خبرنويسي» نوشته اكبر نصراللهي با تشريح مراحل سه گانه خبر، به تازگي توسط انتشارات سروش به چاپ دوازدهم رسيده است.

اين اثر در ۶ بخش با عناوين آموزش، شرط حضور موثر خبرنگاران و ادامه بقاي رسانه ها، شناخت تحريريه هاي خبري و روند انتشار خبر، مراحل سه گانه تهيه و انتشار خبر، ليد خبر، اصول اساسي نگارش متن خبر و تيتر، خلاصه خبر و عناوين تدوين شده است.

اصول خبرنويسي
در بخش نخست، مولف ضمن تشريح اهيمت آموزش خبرنگاران، ويژگي هايي چون ذوق و استعداد براي كار روزنامه نگاري، توجه به واقعيت ها و ساده نويسي، ارتباط مستمر با مردم و مسئولان، داشتن حس مسئوليت اجتماعي و روحيه جسارت و خطرپذيري، تعصب كاري، احترام به اديان و فرهنگ مردم و رعايت عفت عمومي را براي خبرنگاران ضرروري مي داند.

در بخش بعدي مولف با توجه به اهميت شناخت روند توليد و انتشار اخبار در رسانه هاي الكترونيكي و مكتوب به چگونگي كسب خبر و منابع خبري راديو و تلويزيون پرداخته است. همچنين در اين بخش قسمت هاي مختلف توليد و پخش اخبار راديو و تلويزيون و همچنين مطبوعات از سوي مولف معرفي مي شوند تا خبرنگاران با شناخت تحريريه هاي مختلف، خبرهاي مورد نياز بخش هاي مختلف خبري را توليد كنند.

بخش سوم اين كتاب به مراحل سه گانه تهيه و انتشار خبر اختصاص دارد. در فصل ششم از اين بخش تحت عنوان «شناخت خبر» ضمن اشاره به تعاريف مختلف خبر و نقد آنها تعريفي جامع از خبر ارائه مي شود. فصل هفتم تحت عنوان «جمع آوري اطلاعات» به عناصر خبر مي پردازد. با توجه به اين كه شناخت عناصر خبر نيز همچون آگاهي از ارزش هاي خبري به خبرنگاران در توليد و تنظيم بهتر خبر كمك مي كند، در اين فصل ضمن تعريف هر يك از اين عناصر مثال هايي نيز آورده مي شود.

در بخش چهارم نيز كه به بحث ليد اختصاص دارد؛ ضمن بيان تعريف و اهميت ليد و فرق آن با مقدمه و تيتر، انواع ليد از نظر محتوا، عناصر و موضوع همراه با مثال معرفي مي شود. در بخش پنجم نويسنده به متن، سابقه و منبع خبر و معرفي افراد و چگونگي كاربردصفت در خبر توجه مي كند و در بخش ششم با توجه به اهيمت تيتر، خلاصه خبر و عناوين در خبرهاي مطبوعاتي و راديو و تلويزيوني، ابعاد، انواع و قواعد نگارش آنها را بررسي مي كند.

در مقدمه اين كتاب مي خوانيم:
با توجه به اهميت اخبار و اطلاع رساني و پيدايش رسانه هاي الكترونيكي و رقابت بين رسانه هاي خبري، بي توجهي و كوچكترين غفلت هر رسانه در زمينه خبررساني به حذف آن از عرصه اطلاع رساني و يا كم اثر بودن آن منتهي مي شود؛ بنابراين آموزش و تربيت خبرنگاران با ذوق، جسور و متعهد كاري است كه رسانه هاي در عرصه رقابت به انجام آن مي پردازند.

اعتماد مخاطبان به رسانه ها و اعتبار آنها از دغدغه هاي مهم و سرمايه اصلي دست اندركاران هر رسانه است و دست اندركاران رسانه ها، از جمله خبرنگاران زماني موفق به كسب اين سرمايه مي شوند كه آموزش و تخصص لازم را براي توليد اخبار و انتشار آن فراگيرند. بنابراين خبرنگاران براي جلب اعتماد مخاطبان بايد با بهره گيري از دانش و هنر اين رشته و فراگيري اصول نگارش خبر، خبرهاي مورد نياز مخاطبان را با رعايت اصول صحت، جذابيت و جامعيت در كمترين زمان ممكن انتشار دهند.

چاپ دوازدهم اين كتاب كه حاصل تحصيل و تدريس نويسنده در دانشگاه هاي مختلف و تجربه حرفه اي وي در مطبوعات است، براي خبرنگاران و علاقمندان به حوزه خبرنگاري در ۱۰۸ صفحه و قيمت ۱۰۰ هزار ريال منتشر شده است.