شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه مي‌توان مؤسّسۀ تجاري را باب طبع روابط عمومي كرد؟
شنبه، 30 مرداد 1395 - 14:27 کد خبر:25450
اجراي روابط عمومي بدون نقشۀ راهبردي ارتباطات به شما اجازه مي‌دهد آبها را بيازماييد و مهارت‌هاي شهرت‌ساز شما را در اندك مدّتي پرورش دهيد. از اين رهنمودها پيروي كنيد و بدون آن كه خيلي متحمّل مخارج شويد مؤسّسۀ خود را باب طبع روابط عمومي نماييد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- فراسوي هر آيندۀ بزرگ، داستاني نافذ يا بررسي فكورانۀ شركت، تيم قوي روابط عمومي قرار دارد. دستور كار اصلي بنگاه‌هاي روابط عمومي عبارت از انتخاب داستان يا رويداد و بازپردازي آن به طريقي است كه توجّه و علاقۀ واقعي را در مخاطبان مورد نظرتان نسبت به مؤسّسۀ شما برانگيزد، و به اين ترتيب به شما مزيت و برتري نسبت به رقبا ببخشد.


بسياري از مردم استدلال مي‌كنند كه با ظهور شبكه‌هاي اجتماعي و وبلاگ‌نويسي، شخص نيازي ندارد وجوه زيادي را صرف كارزارهاي تبلغاتي سنّتي نمايد كه حتّي 5% بازده روي سرمايه‌گذاري ندارد. امّا واقعيت اين است كه هيچ آگهي بازرگاني نمي‌تواند برتر از تأثير ويژگي در انتشارات باشد. اعتبار و باورپذيري كه با داستاني رسانه‌اي حاصل مي‌شود بلامنازع است. امّا، شروع در مراحل اوّليه ممكن است بلافاصله داراي بودجه‌اي براي به كارگيري خدمات بنگاه روابط عمومي نباشد. نيتان ميلارد، بنيان‌گذار و مدير ارشد اجرايي 3Gpartners Asia مي‌گويد:


"هيچ وقت معيّني وجود ندارد كه مؤسّسه‌اي براي شروع كار جهت به كار گيري از خدمات بنگاه روابط عمومي تصميم بگيرد. كارهاي روابط عمومي بسياري را مي‌توان رايگان انجام داد و من هميشه توصيه مي‌كنم كه شروع‌كار با ابتدا از خود روابط عمومي صورت گيرد و تنها زماني كه واقعاً نيازي باشد به استفاده از خدمات بنگاه روابط عمومي رو آورده شود."


بنابراين ابتدا حرارت آب را بيازماييد، دستي به درون آن بزنيد و منابع معقول روابط عمومي و راهبردهاي بازاريابي را بيابيد كه مؤسّسۀ تجاري شما را بيشتر باب طبع رسانه‎ ها نمايد. در اينجا پنج رهنمود ذكر مي‌شود كه به شما كمك خواهد كرد ديده‌ها را به خود جذب نماييد و، بدون هدر دادن پول خود براي فعّاليت‌هاي پرهزينۀ روابط عمومي،  با مخاطبان مورد نظر خود ارتباط برقرار كنيد.

وبسايت باب طبع مطبوعات داشته باشيد
وبسايتي داشته باشيد كه در تمامي پلتفرم‌ها جوابگو باشد. وبسايت شما بايد به شيوه‌اي روشن و مختصر و موجز حكايت شما را بيان كند و بايد وجه مشتركي كاربرپسند داشته باشد. در نظر بگيريد كه يكي از مطالب درج شدۀ شما در رسانه‌هاي اجتماعي سبب برانگيخته علاقه وتوجّه روزنامه‌نگاري شود كه در جستجوي حكايتي جالب است. اوّلين حركت روزنامه‌نگار مزبور ديداري از وبسايت شما و گردآوري حتّي‌المقدور بيشترين اطّلاعات است. اگر وبسايت شما بتواند كلّيه اطّلاعات مرتبط دربارۀ مؤسّسۀ شما و نحوۀ تماس با شما را به او بدهد، اين امكان را افزايش خواهد داد كه شرحي بي‌سابقه و بديع دربارۀ شما گزارش داده شود.

با افراد متنفّذ رسانه‌ها دوست شويد
معاشرت اجتماعي هميشه مفيد است. اعم از آن كه بخواهيد كلامي دربارۀ مؤسّسۀ خود درج نماييد يا توجّه افراد صاحب نفوذي را كه بتوانند مؤسّسۀ شما را در پلتفرم درست ترويج دهند، معاشرت و مراوده ثابت شده كه سودمند است. همچنين، ارتباطات خوب با روزنامه‌نگاران برجسته در صنعت خود برقرار كنيد. وقتي فهرستي از افراد صاحب نفوذ را، كه به صحبت كردن دربارۀ مؤسّسۀ شما علاقمند باشند، تهيّه كرديد، تماس برقرار كرده با آنها رابطه برقرار كنيد و نظريۀ داستان خود را مطرح سازيد. حفظ ارتباطات منظّم با عوامل صحيح تماس شيوه‌اي عالم براي حفظ حركت مداوم است.

روي رويدادهاي جاري تأمين سرمايه كنيد
اگر بخواهيد با مخاطبان زيادي تماس برقرار كنيد، در جريان رويدادهاي عمده‌اي كه در سراسر جهان واقع مي‌شود، بخصوص آنچه كه داراي تأثير مستقيم بر شركت شما است، قرار بگيريد. هر كاري كه بخواهيد انجام دهيد، اعم از آن كه نوشتن وبلاگ باشد يا بيان فعّال ديدگاه‌هاي خود در ميزگردهاي عمومي، بايد با مسائل مورد بحث مرتبط باشد و محتوايي قابل توجّه بدان بيفزايد. از طرف ديگر، بهره‌برداري از تبليغات فصلي نيز شيوه‌اي عالي براي عرضۀ به موقع گزارش‌هايي است كه همه دربارۀ شركت شما نيستند.

داوطلب صحبت در پلتفرم‌ها شويد
صرف نظر از اين كه آيا داراي شركت موفّق كه روي پاي خود ايستاده، يا سازماني هستيد كه از بودجه كافي برخوردار است، بسياري از مردم هستند مايلند دربارۀ سفر شما و شكست‌ها و كاميابي‌هاي شما كه تا به حال تجربه كرده‌ايد اطّلاعاتي به دست آورند. تجربۀ كارآفريني خود در جاهاي مناسب مانند سمينارهاي تجاري، همايش‎ها، و ديگر پلتفرم‌هاي تعاملي را بيان كنيد.

همكاري با سازمان‌هاي غيرانتفاعي
رسانه‌هاي به مؤسّسات غيرانتفاعي علاقمند هستند، و هيچ چيز بهتر از همكاري با سازماني غيرانتفاعي براي جلب توجّه مطبوعات نيست. همكاري بين سازمان‎هاي غيرانتفاعي و مؤسّسات انتفاعي در حال افزايش است و از لحاظ راهبردي اهمّيت مي‌يابد. چنين همكاري‌هايي چارچوبي مفهومي براي تكامل احتمالي از طريق فعاليت‎هاي انسان‎دوستانه را فراهم مي‌آورد و به بازاريابي مؤثّر كمك مي‌كند.


اجراي روابط عمومي بدون نقشۀ راهبردي ارتباطات به شما اجازه مي‌دهد آبها را بيازماييد و مهارت‌هاي شهرت‌ساز شما را در اندك مدّتي پرورش دهيد. از اين رهنمودها پيروي كنيد و بدون آن كه خيلي متحمّل مخارج شويد مؤسّسۀ خود را باب طبع روابط عمومي نماييد.


منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)