شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، المپيك يكي از بزرگ ترين رويدادهاي ورزشي و رسانه اي در سراسر دنياست كه ورزشكاران كشورهاي دنيا را در رشته هاي مختلف ورزشي گرد هم مي آورد تا براي كسب مدال طلا، بيش از دو هفته به رقابت با يكديگر بپردازند. بازي هاي المپيك سال جاري در برزيل برگزار مي شود و برندهاي مطرح دنيا نيز با اسپانسر شدن در اين پيكار، بيكار ننشسته و بهترين استفاده را از اين فرصت مي برند.
اين در حالي است كه امسال با وضع قوانين سفت و سخت براي تبليغات برندهاي غير اسپانسر در المپيك روبه رو هستيم و كميته المپيك آمريكا حتي آرزوي موفقيت براي ورزشكاران را نيز از طرف برندهايي كه اسپانسر رسمي مسابقات نيستند، ممنوع كرده است! در المپيك ريو 2016 باز هم رهبران بازار با اسپانسر رسمي شدن در اين رقابت مهيج، كمپين هاي تبليغاتي زيادي در بسترهاي مختلف به راه انداخته اند كه در زير به گوشه اي از آنها اشاره مي كنيم.
سامسونگ سرود كشورهاي دنيا را تركيب كرد
سامسونگ كه يكي از اسپانسرهاي اصلي مسابقات است، تنور مسابقات را قبل از آغاز آن گرم كرده و با تبليغات خوب توانسته مخاطبان خود را با هيجان اين رقابت ها همراه كند. اين برند كه كمپين Anthem را به مناسبت بازي هاي المپيك به مورد اجرا گذاشته است، سعي كرده سرود كشورهاي مختلف جهان را در قالب آهنگي زيبا و تبليغي تأثيرگذار براي ريو 2016 تركيب كند.
اين آگهي با تصوير دختر جواني شروع مي شود كه گوشي سامسونگ در دست داشته و سرود ملي كشور بوتسوانا را در كنار نماي زيبايي از دريا مي خواند. در سكانس بعدي سرود ملي عوض شده و تصوير فردي ديگر نشان داده مي شود. نكته جالب اينكه سرود ملي كشور در لوكيشني در خود آن كشور خوانده نمي شود، بلكه به منظور حس اتحاد بيشتر و برجسته سازي اين مفهوم كه در دنيايي بدون مرز زندگي مي كنيم، از لوكيشن كشوري ديگر استفاده شده است.
براي مثال سرود ملي مالزي توسط زني در پاريس، يا سرود ملي نيوزيلند در لوكيشني در انگليس خوانده مي شود. اين كمپين درصدد انعكاس حس از ميان برداشتن مرزهاي جغرافيايي و اتحاد دنيا از طريق تكنولوژي و ارتباطات بدون مرز است.
يانگ لي، مدير تبليغ و بازاريابي سامسونگ در مورد اين تبليغ مي گويد: هواداران و طرفداران با خواندن اين آهنگ در سراسر دنيا، حس مشتركي از غرور و يكپارچگي را حس كرده و پيشرفت جمعي را كه روح جدايي ناپذير بازي هاي المپيك است، با هم جشن مي گيرند. فاصله ميان هر سرود ملي با سرود ملي بعدي به خوبي با يكديگر تركيب شده است تا پيامي قدرتمند با اين مضمون خلق كند كه دنيايي كه در كنار هم است، بسيار قدرتمندتر از دنياي منفرد است.
سامسونگ در اين كمپين از پرسونال برندهايي چون چهره هاي مطرح ورزشي استفاده كرده است. اين آگهي كه به صورت تلويزيوني و در شبكه هاي اجتماعي و يوتيوب به مورد اجرا گذاشته شده است، چيزي بيش از معرفي سامسونگ S7 ورژن المپيك است، چراكه اخيراً شركت سامسونگ به مناسبت شروع بازي هاي المپيك، ورژني از گلكسي S7 را تحت عنوان المپيك و با تغييرات كوچك نسبت به نسخه اصلي به بازار ارائه كرده است.
بازي هاي المپيك در كارنامه سامسونگ خاطره ساز هستند؛ اين شركت مدتي به عنوان اسپانسر بازي هاي تابستاني و زمستاني المپيك شناخته مي شد و ضمنا در سال ۲۰۱۲ نسخه ويژه المپيك از مدل هاي گلكسي S3 و گلكسي نوت توليد كرد و حالا نوبت به S7 Edge و المپيك ۲۰۱۶ رسيده است. اين گوشي اپليكيشن المپيكي دارد كه نتايج و اخبار اين رويداد را به طور ويژه پوشش مي دهد.
ورزشكاراني كه با ويزا همسفر شدند
ويزا كه سيستم پرداخت مشتريان است يكي ديگر از اسپانسرهاي رسمي اين مسابقات است كه سيستم پرداخت رسمي اين مسابقات براي خريد بليت بازي ها و ديگر موارد مربوط به پرداخت را بر عهده دارد. اين برند تبليغات وسيعي براي پوشش اين مسابقات و سيستم پرداخت خود به انجام رسانده است. اين برند علاوه بر تأمين سيستم هاي پرداخت براي كميته هاي سازماني و تماشاگران المپيك، برنامه هايي ترتيب داده است كه از ورزشكاران كشورهاي مختلف حمايت مي كند، همچنين برنامه هايي كه به جوان ترها در مورد تاريخچه، ارزش ها و ايده ال هاي المپيك توضيحاتي مي دهد.
اين برند كه از سال 1986 به عنوان يكي از حاميان و شركاي بازي هاي المپيك معرفي شده است، يكي از برندهاي مرتبط با حوزه پرداخت است كه سالانه درآمد بالايي از طريق فروش كارت هاي پرداختش نصيب خود مي كند. ويزا تبليغات كمپيني به نام «همسفران ريو» را در رسانه هاي مختلف به جريان انداخته است. در اين آگهي 105 ثانيه اي، 15 ورزشكار از سراسر دنيا شركت داشته اند.
اين آگهي با تصوير ولاري آدامز، ورزشكار پرتاب وزنه نيوزيلندي شروع مي شود كه از خواب بيدار شده و ساعت كوكي كوچك روي ميزش را با قدرت به سمت ديوار پرت مي كند. در ادامه او با كارت ويزاي خود سفارش يك نوشيدني براي صبحانه مي گيرد.
در ادامه او با ون كوچك خود به دنبال ميسي فرانكلين شناگر آمريكايي مي رود و ورزشكاران ديگري همانند كري والش واليباليست و كارلي ليلويد فوتباليست و... نيز به آنها ملحق مي شوند. شروع اين آگهي در نوع خود جذاب است. هر كدام از اين ورزشكاران حركتي را انجام مي دهند كه منعكس كننده رشته ورزشي آنهاست. آنها در مسير ريو با هم همسفر مي شوند تا سفري هيجان انگيز را در كنار يكديگر تجربه كنند.
لين بيگر، مدير بازاريابي و ارتباطات اين كمپين تبليغاتي مي گويد: ما عقيده داريم كه اين تبليغ بسيار تأثيرگذار، منسجم و جاه طلبانه است و از كانال هاي مختلفي براي ارائه استفاده كرده است. ما سعي كرديم حسي اميدبخش را به مخاطب القا كنيم و تكنولوژي استفاده از كارت هاي ويزا را در آن برجسته كنيم.
ورزشكاران، بازيگران اصلي اين آگهي بودند كه ارزش همكاري، خوش بيني و نوآوري به شكلي جالب را به بيننده منتقل كردند.مفهوم اين تبليغ ديجيتالي شدن و پيش رفتن به آن سمت است. اين آگهي علاوه بر پخش در شبكه هاي اجتماعي از طريق تلويزيون و ديگر رسانه ها نيز ويروسي شد. اين آگهي در بخش هايي از كشورهاي مختلفي مانند آمريكا، برزيل، ژاپن و... تصويربرداري شده است و بر استفاده ورزشكاران از تكنولوژي پرداخت ويزا تمركز دارد.
اداي احترام P&G به عشق مادرانه
يكي از تبليغات جالبي كه قبل از برگزاري مسابقات المپيك مورد توجه بسياري از سايت هاي مرتبط با اين حوزه قرار گرفت، تبليغ شركت پروكتر اند گمبل بود كه سعي كرد حسي مادرانه و اميدبخش را به ورزشكاران منتقل كند. اين آگهي كه صد روز قبل از شروع بازي هاي المپيك و نزديك روز مادر اكران شد، با يك تير، دو نشان زد و هر دو رويداد را به نحوي تأثيرگذار مخاطب قرار داد. به نظر مي رسد برند P&G با اين تبليغ و تركيب اين دو رويداد درصدد احياي كمپين «متشكرم مادر» خود برآمده است.
آنها در اين تبليغ از لحظه هاي استرس و نگراني ورزشكاران و آرامش بخشي مادران به آنها استفاده كردند. اين آگهي از خلق نيمه تاريك زندگي ابايي نداشته و به ما يادآور مي شود كه موفقيت ورزشكاران تنها به دليل تلاش هاي آنها نيست، بلكه به دليل حمايت اشخاص نزديكي در زندگي آنان است كه در اين مسير با آنها همسفر هستند.
اين آگهي كه احساس مخاطب را برمي انگيزد، توسط گروه ويدن كندي ساخته شده و داستان مادراني است كه در مسير زندگي همراه فرزندان شان هستند و قدرت مادرانه آنها در لحظات سخت زندگي فرزندان شان سراغ آنها آمده و نتيجه را به بهترين شكل ممكن تغيير مي دهد. تبليغات اين برند در المپيك هاي قبلي به نام هاي «از آنها حمايت كنيد»، «كودكان»، «بهترين شغل» در ميان پربازديدترين ويدئوهاي مرتبط با المپيك بوده است.
منبع: فرصت امروز