شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رقابت داغ خريد استارت‌آپ‌هاي هوش مصنوعي
شنبه، 23 مرداد 1395 - 10:07 کد خبر:25306
دو روز قبل گزارشي مبني بر خريد Nervana Systems، استارت‌آپ فعال در حوزه الگوريتم‌هاي يادگيري عميق (Deep Learning Algorithms) و هوش مصنوعي توسط اينتل منتشر شد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، دو روز قبل گزارشي مبني بر خريد Nervana Systems، استارت‌آپ فعال در حوزه الگوريتم‌هاي يادگيري عميق (Deep Learning Algorithms) و هوش مصنوعي توسط اينتل منتشر شد. آن‌طور كه از شواهد امر پيداست، اينتل در قالب بخشي از قرارداد منعقد شده، مبلغ 408 ميليون دلار را براي خريد استارت‌آپ يادشده هزينه كرده است. مبلغي كه براي يك استارت‌آپ تازه‌كار و البته با تخصص و توانايي بالا، چشمگير و قابل توجه به‌نظر مي‌رسد.

 

اين خريد براي هر دو طرف قرارداد، مزاياي مختلفي را به همراه داشت. از يكسو اينتل كه زمان و منابع زيادي را در حوزه شبكه‌هاي عصبي و يادگيري ماشيني هزينه كرده با خريد Nervana Systems گامي تازه براي پيشتازي در اين حوزه برخواهد داشت. اين در حالي است كه در طرف مقابل، مسوولان Nervana اينچنين به قرارداد فروش شركت خود به اينتل واكنش نشان داده‌اند: «مهم نيست كه تا اينجاي كار به چه دستاوردهايي رسيده‌ايم. مساله اساسي آن است كه بدون همكاري با اينتل نمي‌توانيم به تكنولوژي‌هاي سطح بالا و پيشرفته دسترسي پيدا كنيم». اين خريد در حالي انجام گرفت كه بازار رقابت براي خريد استارت‌آپ‌هاي فعال در حوزه هوش مصنوعي كاملا داغ به‌نظر مي‌رسد. در اين راستا، اپل كه پيش از اين شركت‌هايي مانند Perceptio، Vocal IQ (استارت‌آپ هوش مصنوعي با تكنولوژي مشابه با Siri) و  Emotient Inc را خريداري كرده بود، دست به جيب شد و 200 ميليون دلار براي خريد Turi (شركتي كه در حوزه ارائه راهكارهاي جديد برپايه هوش مصنوعي در زمينه‌هاي مختلف تبحر دارد) هزينه كرد. برطبق سنت هميشگي، اپل جزئياتي را در خصوص جزئيات قرارداد و نحوه استفاده از سرويس‌ها و تكنولوژي‌هاي Turi منتشر نكرده است.

اين در حالي است كه تيم‌كوك مديرعامل اپل تاكيد كرده كه اين شركت در حال تغيير ديدگاه‌هاي خود، در جهت استفاده هرچه بهتر از راهكارهاي جديد برپايه هوش مصنوعي است تا نوآوري‌هاي تازه‌اي را پيش روي كاربران قرار دهد. با اين اوصاف به‌نظر مي‌رسد خريد Turi جايگاه ويژه‌اي در سياست‌هاي جديد مسوولان اپل خواهد داشت.  در نگاهي جامع‌تر، بدنيست نگاهي به آمار خريد استارت‌آپ‌هاي فعال در حوزه شبكه‌هاي عصبي، يادگيري ماشيني و هوش مصنوعي توسط غول‌هاي دنياي تكنولوژي داشته باشيم. بر اين مبنا، از سال 2011 ميلادي تاكنون شركت‌هاي اينتل، گوگل، اپل، IBM، AOL، ياهو، مايكروسافت و SalesForce، 34 قرارداد خريد استارت‌آپ‌هاي فعال در حوزه هوش مصنوعي را به ثبت رسانده‌اند. گوگل با خريد 9 شركت، پيشتاز اين حوزه است. شاخص‌ترين خريد اين شركت، DeepMind است كه علاوه‌بر عرضه نرم‌افزار شاخص AlphaGo، مديريت دما در ديتاسنترهاي گوگل را نيز برعهده دارد.

در اين بين، اينتل خريدهاي متمركز‌تري را در مقايسه با سايرين به ثبت رسانده است. خريد IndSys در حوزه پردازش زبان‌هاي طبيعي انجام شده اما خريدهاي پس از اين، همگي در حوزه پردازش و محاسبات شناختي (Cognitive Computing) و البته تشخيص الگو و ديدگاه‌ها توسط رايانه‌ها به ثبت رسيده‌اند. اينتل با پياده‌سازي اين سياست، مجموعه‌اي از ابزارهاي لازم را براي زمينه‌سازي توسعه دستگاه‌هاي محاسبات كوانتومي براي نسل آينده گردهم آورده است.  اين روند، كاملا متفاوت از خريدهاي انجام شده توسط مايكروسافت است كه اكثرا در حوزه يادگيري عميق به ثبت رسيده‌اند و به بهينه‌سازي تجربه كاربران كمك شاياني كرده‌اند. به عنوان مثال مي‌توان به SwiftKey و Wand اشاره كرد. سوئيفت‌كي با يادگيري مفاهيم از محتويات تايپ‌شده توسط كاربر، امكان‌ پيش‌بيني لغات و جملات را فراهم خواهد كرد و Wand نيز با ارائه راهكارهاي كاربردي‌، به پردازش زبان طبيعي و ايجاد ارتباط با مشتريان كمك مي‌كند. با اين تفاسير، بايد پذيرفت كه خريدهاي انجام شده توسط غول‌هاي تكنولوژي، اهميت هوش مصنوعي را بيش از پيش به تصوير مي‌كشند. خريدهايي كه در قالب هزينه‌هاي ميليارد دلاري، در آينده‌اي نه‌چندان دور به ابزاري براي ارائه قابليت‌هاي جديد و همراه با نوآوري و در نهايت حتي مزاياي رقابتي براي شركت‌ها تبديل خواهند شد.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3836