شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، بيلبوردها، محيط اطراف ما را احاطه كرده اند. ممكن است در طول يك هفته، صدها بيلبورد مختلف را اطراف خود ببينيم، اما تنها تعداد اندكي از آنها در ذهن مان بماند. استفاده از تبليغات محيطي به سبب سودي كه دارد، به صورت فزاينده در حال رقابتي شدن است. اما بايد بدانيد كه اصول استفاده درست از اين رويكرد چيست. در زير شش استراتژي براي اين امر معرفي مي شود كه بيلبورد شما شانس بيشتري براي مورد توجه قرار گرفتن داشته باشد.
1- شش كلمه يا كمتر، ايده آل است
فرض كنيد با اتومبيل خود در حال عبور از خيابان هستيد و چشم تان به يك بيلبورد مي خورد. شما زمان زيادي نداريد تا تمام نوشته هاي روي آن را بخوانيد. تنها شش ثانيه به طور متوسط براي خواندن يك متن روي بيلبورد زمان نياز است. بنابراين، شما تنها از شش كلمه بايد استفاده كنيد تا پيام تان را در كوتاه ترين زمان به خواننده برسانيد.
مي توانيد اين تعداد كلمه را با توجه به طول نوشته و سهولت خواندن كوتاه تر سازيد كه مثمرثمرتر است. چرا كه اگر متن آگهي يا شعار شما طولاني باشد، سردرگمي مخاطب بيشتر مي شود. بنابراين عنوان هايي كه شامل پاراگراف هايي هرچند كوتاه است، خوانده نمي شود. اين بدين مفهوم است كه اگر شما برند، محصول يا خدمتي پيچيده داريد، از شلوغ كردن بيلبورد خود بايد خودداري كنيد.
2- توجه خوب است، حواس پرتي بد
اغلب اوقات، بيلبوردها با هدف توجه موتورسواران، دوچرخه سواران و عابرين پياده طراحي مي شوند. اين سبب مي شود كه مسئله اي براي شركت آگهي دهنده به وجود آيد. آنها دوست دارند بيلبورد آنها مورد توجه قرار گيرد اما همين توجه به بيلبورد منجر به تصادف نشود. بنابراين اگر معيارها را از استاندارد خود خارج كنيد، تعادل به هم خورده و باعث حواس پرتي مي شود.
3- فضايي براي پاسخ مستقيم وجود ندارد
بيلبوردهاي زيادي هستند كه با شماره تلفن هاي مختلف و آدرس هاي وب سايت پر شده اند و 99 درصد افرادي كه آن را مي بينند مطمئنا تماس نمي گيرند يا از سايت بازديد نمي كنند. بيلبورد يك ابزار تبليغاتي ثانويه است، به اين معنا كه اين ابزار مي تواند براي برندسازي و حمايت از كمپين هاي تكميلي ايده آل باشد، اما به تنهايي نمي تواند بار سنگين كمپين را بر دوش خود بكشد.
اگر خواستار ارتباط صميمي با مخاطب هدف تان هستيد، از آگهي هاي چاپي، تلويزيون، راديو، بروشور، وب سايت و ارسال ايميل مستقيم استفاده كنيد. اگر بيلبوردها براي هر هدفي جز ارسال پيام كوتاه و مستقيم استفاده شوند، موثر نخواهند بود. اگر آدرس وب سايت يا تلفن شما برجسته تر از متن اصلي باشد، در اين حالت شما از خط قرمزها عبور كرده ايد.
4- آگاهي كافي نيست، هوشمند باشيد
بسياري از مردم به يك بيلبورد كسل كننده توجه نمي كنند. اما بيلبورد هوشمندانه توجه همگان را جلب كرده و تاثير بيشتري در ذهن مخاطب مي گذارد. بيلبوردهايي كه سعي مي كنند مخاطب را سردرگم و پيچيدگي ايجاد كنند اغلب مخاطب خود را از دست مي دهند. به عنوان يك قانون؛ شما نبايد دنبال اين باشيد كه مردم با ديدن بيلبوردتان شگفت زده شده و بگويند عجب تبليغي! استعاره هاي بصري پيچيده در تبليغ روي بيلبورد مناسب نيستند.
مديران تبليغات پيچيده فكر مي كنند كه تبليغات همانند يك پازل است و بايد آن را حل كرد و حل كردن آن به مخاطب حس رضايت مي دهد. در صورتي كه بيلبورد بايد ساده تر از آن باشد. تبليغات شما بايد هوشمند باشد اما نه آن اندازه پيچيده كه حتي انيشتين از حل آن عاجز باشد! شما در حال تبليغات يك كسب وكار هستيد، نه نشان دادن پيچيدگي ها.
5- هرچه بيلبورد بيشتر، بهتر
داشتن تنها يك بيلبورد براي تبليغات تان لازم است اما كافي نيست. بيلبوردها بازاري گسترده را هدف قرار مي دهند و بايد به صورت گسترده ديده شوند. پس بهتر است كه از چند بيلبورد در نقاط مختلف استفاده كنيد تا در معرض ديد افراد بيشتري قرار گيرد. همچنين هر بيلبورد براساس ترافيك منطقه، ميزان مشاهده، موقعيت و اندازه و... با ابزار GRP رتبه بندي مي شود.
اين رتبه بندي به شما امتيازي بين 0 تا 100 مي دهد. اگر امتياز شما 50 باشد به اين معناست كه حداقل 50 درصد جمعيت در آن منطقه يكي از بيلبوردهاي شما را حداقل يك بار ديده اند. اگر شما تنها يك بيلبورد براي تبليغ داشته باشيد، شانس ديده شدن شما به مراتب خيلي كمتر است از زماني كه چهار يا پنج بيلبورد خواهيد داشت. مطمئنا شما نياز به هزاران نگاه خواهيد داشت، اما اين كار ارزان نيست. اما مي توانيد در ازاي هزينه هايي كه تقبل مي كنيد، انتظار بيشتر ديده شدن داشته باشيد.
6- حرف نزنيد، عمل كنيد
در ايده هاي بيلبورد خود خلاق باشيد، يك بيلبورد مسطح استاندارد است اما هنجار نيست. شما مي توانيد بيلبوردهايي سه بعدي و داراي بخش هاي متحرك خلق كنيد و مخاطب را به تعامل با آن واداريد. دليلي وجود ندارد كه بيلبورد شما حتما آگهي چاپي ساده و بزرگ باشد. اين فرصت براي شما مهياست كه كاري چشمگير و خاطره انگيز انجام دهيد. قيمت بردهاي سه بعدي اندكي از آرت ورك هاي متداول بيشتر است؛ اما ميزان تاثيرگذاري آن به مراتب بيشتر است.
منبع: فرصت امروز